10.8 / 12 volt platform

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Beste,

Graag zou ik naast mijn 18 volt (makita) set een compacter setje willen om te gebruiken. Ik zie dat makita steeds meer aan het uitbreiden is met de cxt range. Maar ik lees ook veel lovende verhalen over de serie van bosch. Nu ik zo een beetje rond heb zitten kijken is mijn gevoel dat bosch er toch wel het grootste assortiment in heeft, zeker de flexiclick heeft mijn interesse gewekt:rolleyes:.

Zijn er hier mensen die al ervaring hebben met de cxt van makita of de flexiclick van bosch? Of zijn er die nog een ander merk een warm hart toe dragen ;)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb een hoop 10.8 van bosch. Maar zie inderdaad dat makita goed aan de weg timmert met hun eigen 10.8 systeem de laatste tijd. Ik zou als ik nu moest kiezen voor makita gaan. Van bosch gebruik ik de cirkelzaag het meest, en die is erg prettig maar de accu's zijn raar en onvoorspelbaar.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ik gebruik ook de milwaukee. Kan niet vergelijken met andere merken in het segment... De bouwmaat heeft regelmatig aanbiedingen voor deze setjes. Een stuk minder krachtig dan de 18 volt maar wel lekker licht en voor fijn werk ideaal.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Bij gereedschapcentrum.nl zijn de Makita 12V versie met schuifaccu nu in de aabieiding, Maar wel zonder accu.
Als je schroefboormachine en sclagschroefmachine zonder accu's koopt en de accu s via AMAZON Prime in Duitsland bestelt ben je voor iets van 100E klaar.

Ik heb zelf een 18V set met 3Ah batterijen van Makita en een 12V set van Bosch met 4Ah batterijen. De 18V apparaten zijn goed voor grote klussen en toen ik mijn werkbank bouwde met houtdraadbouten. De 12V slagschroefsleutel gaat tot 5x70 zonder te veel haperingen en de schroevendraaier gaat tot 4x50 zonder problemen.

De 12V zijn zeker met de 2Ah accu zo lekker handzaam en kosten "solo" niet de wereld via Amazon. Ik gebruik de 12V nu veel vaker dan de 18V.
Nog een verschil, de 12V machines draaien langzamer dan de 18V machines en dat merk je in bij het indraaien echt wel.

En omdat ze zo handzaam zijn krijgt onze zoon voor zijn zesde verjaardag een 12V schroevendraaier zodat hij mee kan helpen als ik aan iets werk.
 
Laatst bewerkt:

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Ik heb ze inderdaad gezien in de aanbieding. Maar dit zijn helaas niet de modellen met brushless motor:rolleyes: En ik denk dat deze kwa compactheid nog best tegenvallen tov mijn instap 14.4v makita (ddf343?)...

Milwaukee heb ik ook gezien, deze werken met dezelfde vorm accu als de bosch. Dit zal ik toch eens goed moeten aanvoelen in een winkel want de brede grip lijkt me erg onwennig. De dewalt en makita lijken met kwa comfort beter in de hand.

Ik zie ook dat er veel met 4ah accu aangeboden worden. Is dit nu werkelijk nuttig op zon compact apparaat? Ik heb eigenlijk geen idee of 2ah 10.8/12v net zo lang power heeft al 18v 2ah. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een 18 volt met 3ah langer mee gaat dan de 14.4 volt op 3ah.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Persoonlijk mis ik de brushless Motoren niet, die Flexiclick schijnt trouwens zonder brushless motor te zijn, dus met het oude model motor. Het grote voordeel van de 4Ah accu is dat je de machine rechtop kunt zetten als je ze niet gebruikt en dat is de reden dat ik gelijk een paar accus erbij heb besteld. Met de 2Ah accu is het geheel een heel stuk lichter.
Met Amazon Prime heb je een 4Ah 12V Bosch accu voor 28E en thuis afgeleverd, dat is veel waar voor je geld.
 

BartBrouwer

Nieuw lid
29 jan 2017
3
0
10,8 volt lijn van makita is fenomenaal. vooral de brushless modellen zijn hun gewicht in goud waard. Erg sterk voor hun formaat. Ik heb zelf 20+ 18v makita's, maar voor schroefwerk, en wat souvereinen, voorboren is de 10,8v een stuk prettiger en vooral lichter in de hand. De slagschroevendraaier gaat tot 130nm, hier draai ik moeteloos 5x100 schroeven mee weg. Tip, wel de 4ah accu's pakken, die gaan een heel stuk langer mee.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Bij gereedschapcentrum.nl zijn de Makita 12V versie met schuifaccu nu in de aabieiding, Maar wel zonder accu.
Als je schroefboormachine en sclagschroefmachine zonder accu's koopt en de accu s via AMAZON Prime in Duitsland bestelt ben je voor iets van 100E klaar.

Ik heb zelf een 18V set met 3Ah batterijen van Makita en een 12V set van Bosch met 4Ah batterijen. De 18V apparaten zijn goed voor grote klussen en toen ik mijn werkbank bouwde met houtdraadbouten. De 12V slagschroefsleutel gaat tot 5x70 zonder te veel haperingen en de schroevendraaier gaat tot 4x50 zonder problemen.

De 12V zijn zeker met de 2Ah accu zo lekker handzaam en kosten "solo" niet de wereld via Amazon. Ik gebruik de 12V nu veel vaker dan de 18V.
Nog een verschil, de 12V machines draaien langzamer dan de 18V machines en dat merk je in bij het indraaien echt wel.

En omdat ze zo handzaam zijn krijgt onze zoon voor zijn zesde verjaardag een 12V schroevendraaier zodat hij mee kan helpen als ik aan iets werk.

Gisteravond moest ik een stuk of 80 6mm gaten boren in 18mm underlayment en na de eerste 10 toch snel van 12V op 18V overgestapt, het hogere toerental van de 18V Makita was veel prettiger om gaten te boren. Daarna met veel plezier met de Bosch alle schroeven erin gedraaid.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb indertijd gekozen voor de Milwaukee M12 reeks. Zeer goede machines!
Eentje die je niet veel leest is die van Metabo. Ook enorm lange levensduur van een batterij.
 

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Ik wil toch nog even heel kort reageren op dit topic. Iedereen bedankt voor zijn mening en tips, maar toevallig kwam van de week de catalogus van toolstation binnen.... en daar stond wel een heel mooie aanbieding op de kaft. Dus ik ben gister even naar breda gereden zodat ik hem eerst eens kon zien, dit zag er erg goed uit dus de keuze was snel gemaakt. Ik ben sinds gister in het bezit van een Bosch GSR 12V-15 FC :rolleyes::D
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Prima spul ook gewoon hoor, dat 10,8/12 volt platform van Bosch.

ik heb de kleine GSR naast mijn 14.4 volt panasonic want met het bouwen van de tuinschuur en schutting werdt ik het continu bitjes en boortjes wisselen echt enorm zat :p

Ik twijfelde erg over een 2de accuboor dus gezocht naar de goedkoopste set, en dat was de Bosch (duitse webshop) voor krap 9 tientjes ofzo, natuurlijk niet in zo'n luxe L-boxx maar kleinere iboxx. Bevalt me helemaal prima.

als mijn Pana er mee kapt dan ga ik over op 18 volts machine dan heb ik een mooie combi met 12 en 18 volt op accu. Het meeste spul in zo'n ecosysteem/platform zou ik toch op 18 volt willen zoals een slijper, recipro etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.