Diep verborgen verbinding

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Ik ben een tafeltje aan t maken met 6,5 cm dikke holle planken. Nu wil ik de poot van 43 cm (B) aan het blad (A) bevestigen zonder zichtbare schroeven oid aan de buitenkant.
Alleen deuvels en lijm vertrouw ik niet zo omdat de kinderen er aan mogen spelen.
Iemand een idee voor een verbinding met houtschroeven of schroefdraad/ bouten?
Ik zal een afbeelding toevoegen.20171125_165124_resized.jpg
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Deuvels zijn er in meer als 1 maat. Lijm plus deuvels zal in de meeste gevallen veel sterker zijn als die paar schroeven. Los halen is er dan alleen niet meer bij.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je zou een draadeind kunnen maken, dat van onderaf door b heen a aanklemt, met in a een rampamoer? Als je net onder de bovenkant van b een dubbele moer goed tegen elkaar draait, en aan de onderkant ook, dan zou dat moeten kunnen. En je ziet het alleen als je de tafel optilt.
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Dank beide voor jullie reactie. Het tafeltje wordt +/- 50 cm hoog en 2 m breed. Als je zijwaarts tegen het tafeltje duwt, dan komt er buiging op deze verbinding. Een lijmverbinding vertrouw ik in dit geval iets minder en later nog eens uit elkaar kunnen halen os ook een pré. Draadeinden had ik zelf ook al bedacht, maar goed om te horen dat iemand anders dat ook een goed idee lijkt. Hoe zou ik het goed uitgelijnt krijgen? Dus zijkant blad en poot mooi in lijn?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Kan je het blad en de poot niet aan elkaar monteren, waarbij de poot nog niet volledig in elkaar gezet is? Dus zoals je nu getekend hebt, dan iets van houtdraadbouten van onderaf door het blok van de poot in de dikke rand van het tafelblad vastzetten en na vastzetten de poot afmaken (de plank waar de B bij staat er tegenaan bevestigen.

Overigens denk ik ook dat als je per poot een drietal dikke deuvels (maatje 10mm dik en voldoende lengte) gebruikt en die verlijmt in de poot en het blad, de verbinding meer dan stevig genoeg gaat zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je kan ook een combinatie van losse deuvels en een draadstang gebruiken. De deuvels zijn dan voor het uitlijnen en verhinderen schuiven. De draadstang houdt alles op zijn plaats. De doorvoer voor de draadstang in de poot kan dan wat ruimer.
Als je een Festool Domino 700 ter beschikking hebt, kan je misschien ook het bijhorende verbindingssyteem gebruiken.
 

gids66

Actieve deelnemer
Eventueel met een soort zwaluwstaart?
Knipsel.jpgKnipsel0.jpg
de breedte van de tafel in 4 (of 6 of 8, ...)verdelen en twee delen van de tafel van zwaluwstaart voorzien.
Mits een beetje afschuinen kan je de zwaluwstaarten dan in elkaar duwen.
Als je de zwaluwstaart aan het blad enkel met schroeven vastmaakt en een beetje speling laat, kan je de spanning tussen poten en blad regelen.
Wel wat versteviging voorzien zodat je de zijdes van de poten niet opentrekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.