MDF of iets anders voor het bouwen van een kastenwand

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Alo Alo,

Ik moet voor het eerst een kastenwand en nog wat andere kastruimtes timmeren in klassieke stijl; paneeldeurtjes profiel hier profiel daar etc.. Wit geverfd. Echt een hele mooie klus. Ik heb er de tijd voor en kan dus lekker experimenteren. Ik nooit eerder paneeldeurtjes gemaakt, maar daar zijn mooie freessetjes voor te koop en vind je op de woodwhisperer een mooi filmpje hoe dit te doen. Maar ik zit nu met de vraag MDF, Mulitilex of meubelpanelen (massief hout)? Zelf denk ik aan MDF (hoge persing) mooi te frezen. Nadeel de zuigende werking van de kanten met lakken (is natuurlijk op te lossen met wat plamuur). Multiplex, toch wat houtstructuur, maar frezen en de randafwerking. Meubelpanelen, geen gedoe met de randen echt hout. Wie kan me verder helpen met deze beslissing?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Als je echt klassiek wilt, dan is hout natuurlijk vanwege tekening toch echt wel het mooiste. MDF is makkelijker vlak te krijgen, maar de randen moeten idd extra behandeld worden. Ik zet deze twee keer in de grond (elke keer schuren) voordat ik de gehele kast nog een keer in de grond zet (Alabastine MDF grondverf). Met plamuur heb ik nog nooit geprobeerd de zuiging van de kanten op te lossen. Lijkt me erg veel werk! Truukje om toch een idee van houtstructuur te maken op MDF is een halfuur na het schilderen nog en kwast over de verf te trekken. Hierdoor 'rimpel' je de gladde afwerking waardoor het lijkt alsof er een nerf in het hout zit. Overigens natuurlijk alle zijden van MDF deuren schilderen, anders trekt het spul mogelijk iets krom.

@lex

PS Multiplex is wat mij betreft vanwege kosten, zeer grove randafwerking en oppervlakte geen optie.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mdf. Makkelijk te profileren en ook goed te bewerken. Randen zijn goed af te werken door ze eerst naar k220 te schuren. Gronden. Schuren naar k320 en dit proces 3 keer herhalen. Je moet ook echt met k320 schuren zodat je het wel opruwt maar er bijna niks afhaalt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.