Zelf hout drogen

Stef van Rooijen

Actieve deelnemer
24 okt 2017
43
1
Beste forumgenoten

Twee jaar geleden een aantal vers gezaagde 30mm dikke eiken planken gekocht. Ben er nu aan toe om ze te gaan verwerken voor een nieuwe tafel. Het hout heeft de afgelopen twee jaar buiten onder een afdak gedroogd. De planken zijn redelijk recht gebleven. Nu twijfel ik of ik ze naar moet binnen halen en in een niet gebruikte slaapkamer laat acclimatiseren. Ook kan ik besluiten om ze in onze sauna wat geforceerder te laten drogen. Heeft iemand hier ervaring mee?. Wat is dan de beste temperatuur en hoe lang moeten ze minimaal in de sauna drogen. Kan het geforceerd drogen het kromtrekken verergeren? Wie heeft een goede tip.

Stef
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Half jaar in de niet gebruikte maar wel verwarmde slaapkamer. Zorg er voor dat er iets zwaars op rust om ze recht te houden.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
In de sauna lijkt me geen goed idee. Tijdens het verwarmen moet er geventileerd worden om het vocht kwijt te raken. (Of op een andere manier vocht onttrokken worden aan de ruimte, maar dat gaat te ver hier.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.