Even voorstellen+vraagje over houten tafel.

jeroenabrouwer

Nieuw lid
23 nov 2017
9
1
Hoi leden,

Sinds korte tijd ben ik, na 10 jaar in de technische sector gewerkt te hebben, begonnen met het bewerken van hout en het maken van leuke werkstukjes. Zo heb ik al een snijplank met een 3 dimensionaal patroon gemaakt, een werkbank, en ben nu bezig met een box waar mijn vrouw dr oorbellen handig in kan opbergen.

Mijn volgende project moet een nieuwe eettafel worden, maar wel een "live edge slab" zoals ze deze tafels op youtube noemen.

Ik vind Zebrano mooi maar weet niet zo goed of dit geschikt is om een tafel uit 1 deel uit te maken? Verder vroeg ik me af wat jullie mij zouden adviseren en of er nog iemand een geschikte "slab" heeft liggen die in de verkoop kan/mag?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Brouwer
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Zebrano is geweldig mooi, maar de kans dat je daarvan een slab kunt bemachtigen, tegen een redelijke prijs, is niet al te groot (om het wat eufemistisch uit te drukken).

Voor een slab zou ik eens gaan kijken bij Rick van Masave in Zwolle. Of beter: eerst even contact met hem opnemen.
 

jeroenabrouwer

Nieuw lid
23 nov 2017
9
1
Hoi Bert,

Ik ben al een aantal keer bij Masave geweest en heb het hout voor het oorbellenproject ook bij hem gekocht.

Als ik het prima zou vinden om een "niet redelijke prijs" voor Zebrano te betalen, waar moet ik dan ongeveer aan denken?

En wat zouden jullie qua houtsoort adviseren als ik wel iets betaalbaarders wil maken?
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als ik bij Amerikaanse houthandels rondsnuffel (in NL weinig info te vinden), zie ik dat Zebrano ongeveer evenveel kost als Bubinga, maar wel 2 tot 3 keer zoveel als Hard Maple en meer dan drie keer zoveel als Kersen. En dan gaat het om gedimensioneerd hout.
Slabs? Ik zie ze vanaf 1200 dollar voor walnoot, kersen.

Ik denk dat je wat betreft de keuze afhankelijk bent van wat er aangeboden wordt. Ik zou de gekende adressen afbellen.
 

jeroenabrouwer

Nieuw lid
23 nov 2017
9
1
Hoi,

Vandaag bij Masave een aantal mooie stukke Zebrano kunnen kopen voor een prijs die mij erg beviel. Tafel word nu alleen niet uit 1 deel, maar daar neem ik genoegen mee.

Iemand nog tips voor het lamineren van de delen of het bouwen van de tafel uberhaupt?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Het hout een paar weken laten liggen zodat het acclimatiseert. Na de eerste keer vlakken weer een dagje laten rusten. De kanten zorgvuldig rechtmaken (de truuk van gespiegeld schaven toepassen, bijv. door twee aanliggende stroken samen te schaven, onderkant tegen onderkant - je weet wat ik bedoel, hoop ik).
Droog passen en de klemmen gereed hebben.

Domino's oid gebruiken kan van pas komen, maar met precies werken is dat niet nodig. Spanning rustig opbouwen, dus niet een klem in een keer vol erop. Klemmen om en om (boven/onder). Eventueel op de naden aan de einden ook klemmen.
Je mikt op een egale kraalrand van uitgeperste lijm.

In elk geval rustig doorwerken, en als je er tegenop ziet alles in 1 keer te doen, de klus in delen klaren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.