T-groef frees 12 mm breed 6,5 mm hoog

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
Beste collega's,

Ik ben op zoek naar een frees om direct een T-track groef te frezen ipv zo'n aluminium profiel te monteren. Een T-track type B, zoals bijvoorbeeld op je festool lineaal zit, zodat je de festool klemmen erop kan gebruiken.
Dat betekent dat de groef 12 mm breed en 6,5 mm hoog moet worden.
Ze zijn wel verkrijgbaar met 1/2" schacht (Axminster in de UK), maar ik kan er geen vinden met 8 of 12 mm schacht. Ik begrijp dat ik ook een 1.2"/12,7 mm freeshouder kan kopen, maar dat vind ik zonde...

Iemand zo'n frees al eens gevonden?

Groet, bedankt,

Ruud
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Ik zou een mal maken en met een kopieerring met bv een 10mm frees de 12 mm breedte maken. Zonde om daarvoor een 12 mm frees aan te schaffen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Waarom niet met een gewone frees voor het smaller deel en een schijffrees voor het brede deel?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Die van Lee-Valley
http://www.leevalley.com/us/wood/Page.aspx?p=51233&cat=1,33084,46168,69435,46176
kunnen smalle opening ca 7,5 en breed kanaal ca 13,5 mm. Of dat ook geschikt is voor een FS-klem?
NB Er is er ook een met 8 mm schacht!

Hier wat info over gebruik:
http://www.leevalley.com/us/shopping/TechInfo.aspx?p=51683

Aanvulling: de opening is natuurlijk altijd aan te passen in de breedte. En de breedte van het kanaal natuurlijk ook (meerdere passes). Het is even uitknobbelen of je ermee uitkomt.
We horen het graag!
 
Laatst bewerkt:

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
Is een optie als zo'n frees niet te vinden is. Ik zal ook eens kijken naar een schijffrees in de goede maat. Bedankt voor het meedenken!
Maar: ik zou toch heel blij zijn met een frees-op-maat (hoewel het ook daarmee gangbaar is om het smalle deel met een groeffrees voor te frezen),
 

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
M'n vorige bericht sloeg op de voorlaatste reactie!
De frees van LeeValley komt erg in de buurt, geeft ook nog wel aardige andere mogelijkheden.
Bedankt weer!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Onlangs heb ik bij Rutlands uk, 4 dovetail clamps gekocht van micro jig. Die hoeven geen T-track maar wel een zwaluwstaart groef.

Werkt super en ze passen ook in T-tracks, ik heb heel wat freesmallen waar ik nu gewoon een groef in maak en zo de werkstukken kan vastmaken op meerdere plaatsen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb voor mijn bovenfrees gewoon een 1/2" spantang gekocht. Samen met het verloopbusje van 1/4" naar 8 mm kan ik alle frezen gebruiken. Bespaart je geld ;)
 

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
Wat een mogelijkheden, dank allemaal!
Hoewel het afwijkt van wat ik van plan was, ga ik denk ik starten met de T-slot frees van LeeValley, omdat je daarmee je materiaal het minst verzwakt.
Maar vanwege de prijs ga ik toch ook maar bij aliexpress wat bestellen...
Groet, dank,
Ruud
 

Ruudjw

Nieuw lid
15 dec 2013
17
2
Collega houtbewerkers,

Nog even terugkoppeling van het resultaat.
Uiteindelijk heb ik de frees bij LeeValley niet besteld, het werd met verzendkosten voor enkel een frees erg duur. Dus gewacht op de freesjes van Aliexpress, en dat bleek prima te werken. Althans, het frezen van het T-slot. Voor het doel bleek het minder geschikt (zie foto), de kracht bij het klemmen blijkt te groot voor zo'n gefreesde gleuf. Uiteindelijk ga ik toch gewoon een aluminium profiel erin zetten.
IMG_0843.jpg

Groet,

Ruud
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Collega houtbewerkers,

Nog even terugkoppeling van het resultaat.
Uiteindelijk heb ik de frees bij LeeValley niet besteld, het werd met verzendkosten voor enkel een frees erg duur. Dus gewacht op de freesjes van Aliexpress, en dat bleek prima te werken. Althans, het frezen van het T-slot. Voor het doel bleek het minder geschikt (zie foto), de kracht bij het klemmen blijkt te groot voor zo'n gefreesde gleuf. Uiteindelijk ga ik toch gewoon een aluminium profiel erin zetten.
Bekijk bijlage 72421

Groet,

Ruud

Ik heb voor mijn werkblad onder de kolomboor met een frees van ENT een 8mm T-track sleuf gefreesd waar een M6 moer in loopt, voor 8mm heb je een bijgewerkte "moer" nodig, Maar het M8 draadeinde past dan niet zonder met een 9mm Frees de opening breder te maken.



Als dat een M8 is op jouw foto, dsn snap ik dat de groef bezwijkt. Ik heb een foto genomen
t nut.jpg
van de groef die ik heb gemaakt. Deze M6 heeft duidelijk vlees over aan de bovenkant.
De uiteindelijke plaat maak ik ter versteviging tot de infrezingen 2x18, dus ik kan hem nog wat lager infrezen en dan met een 9mm frees ruimte maken voor een m8 draadeinde
 
Laatst bewerkt:

PrtPrt

Nieuw lid
21 apr 2018
13
0

Vanaf 6:45 laten ze de speling zien van M5, M6 en M8 bouten in de T-sleuf. Zoals ik het begrijp, zijn deze sleuven in 1 beweging gemaakt.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Vanaf 6:45 laten ze de speling zien van M5, M6 en M8 bouten in de T-sleuf. Zoals ik het begrijp, zijn deze sleuven in 1 beweging gemaakt.

Ik heb de grootste en kleintste (deze per ongeluk) frees besteld en ik krijg de M8 niet passend, Maar ik zal nog eens naar het nummer op het doosje kijken en de maten controleren, Een stuk draadeind M8 past niet door de sleuf opening. Maar voor zijn toepassing is een M6 voorlopig meer dan voldoende.
Ondaks dit ben ik zeer te spreken over het resultaat en nu al een fan van T-rails.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dan heb ik denk ik een M5 T Track frees gekocht en een gewone andere frees. Maar zoals gezegd krijg ik er een M6 nu zonder veel moeite in ben nu al helemaal into T-Tracks;)

Naschrift
Na contact met de verkoper op Amazon.de weet ik dat ik alleen de M5 T-track frees heb gekocht, de andere frees is een gewone frees voor sleuven waarmee ik niet gelijk naar M8 kan.
De leverancier van ENT, Entreco, heeft me wel de juiste bestelnummers doorgegeven
17735 -> M5
17736 -> M6
17738 -> M8

ENT heeft wat problemen met productie dus het duurt tor midden November *2018 dat ze de M6 en M8 variant weer gaan uitleveren,
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.