Welke vloer in houtatelier

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Hey,

Misschien een rare vraag, maar welke vloer leg je best in een houtatelier?
Ik ben nu bezig met mijn een atelier te bouwen, en zag bij de betonboer de opties staan:
gepolierde betonvloer
of geborstelde (anti-slip) betonvloer.

Nu is de gepolierde properder, en eenvoudiger schoon te maken, maar, kan ik mij wel voorstellen, dat als de vloer te glad is, en in combinatie met houtstof het echt wel glad kan worden.

Ik heb al eens hout bewerkt in een ruimte met een linoleum vloer, en daar kon je op de duur schaatsen...
Heeft er iemand daar ervaring/advies voor?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
k heb een behoorlijk gladde betonvloer in mijn werkplaats (was vroeger mijn kantoor) en dat is niet echt prettig als je veel houtstof en zaagsel produceert. Je glijdt snel weg, kunt dus geen kracht zetten. Dat probleem heb ik opgelost met rubber matten op de plekken waar ik het meest sta. Het schijnt ook minder vermoeiend te zijn om op rubber te staan dan op een harde vloer.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Antislip betonvloer kan je dat überhaupt schoonvegen? Als je hiertussen wilt kiezen zou ik het laten vlinderen. Als het niet perse beton hoeft te zijn, is hout uiteraard veel mooier ;)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Antislip betonvloer kan je dat überhaupt schoonvegen? Als je hiertussen wilt kiezen zou ik het laten vlinderen. Als het niet perse beton hoeft te zijn, is hout uiteraard veel mooier ;)

Vlinderen maakt niet veel uit. De vloer moet altijd gesealed worden (heb ik gedaan met olie en vervolgens een soort polymeer/zeep dat je ook gebruikt voor het onderhoud) & dat maakt het weer slipperiger.
Wil je het 'stroef' hebben, dan zit je al snel richting epoxy-vloer met een antislip erin. Dat kun je dan wel in 'betonlook' krijgen, maar m.i. lijkt dat er niet op.
 
P

Pel

Guest
Ik heb een betonnenvloer die is glad gestreken met een cement papje, is makkelijk schoon te vegen, maar een houten plankenvloer is m.i. mooier, en voelt ook warmer aan.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb een gevlinderde betonvloer. Ik heb eigenlijk nooit problemen met het glad worden icm zaagsel. De betonvloer is van onderen geïsoleerd, dus ook geen last van koude voeten. Mocht je die mogelijkheid hebben om te isoleren, zou ik dat altijd doen. Achteraf gaat dat niet meer. :)

Hout is ook een mooie optie, maar kies dan wel voor een hardere houtsoort om deuken en butsen te voorkomen. ( al heeft zo'n mooie oude doorleefde vloer ook wel wat)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
In metaalwerkplaatsen werd vroeger vaak mozaïek of visgraatparket gebruikt. Direct op de ondervloer gelijmd geeft dit een stevige en zwaar te belasten vloer. Onze oude werkplaats had ook zo'n vloer, waar wel al weer een andere vloer overheen lag, maar de CNC freesbank van 3100 kg werd probleemloos gedragen. Je ziet het tegenwoordig niet meer, het is niet vloeistofdicht, en de specifieke oliegeur kan wel erg penetrant worden.

Voor een houtwerkplaats is het wel een mooie en duurzame oplossing vind ik. Een epoxyvloer is ook erg mooi, let wel op dat er voldoende glasparel doorheen gaat om hem stroef te maken, anders is die spiegelglad met houtstof.
Momenteel hebben we in de nieuwe werkplaats een hardcementvloer met epoxy bovenlaag, waarin grove kiezel is verwerkt. Erg scherp, en het schuift helemaal niet.
Vegen is geen optie, je trekt de haren uit de bezem. Voor houtstof is een stofzuiger wel een must, en dat gaat op dit soort vloeren wel goed.

Persoonlijk vind ik kaal beton helemaal niks. Het geeft snel vlekken, en het kan ook glad worden. Al gedacht aan een Forbo Safestep vloer. Is in meerdere kleuren te krijgen en geschikt voor industrieel gebruik: https://www.forbo.com/flooring/nl-nl/producten/antislip-vinyl/safestep-r11/bf3l5p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb gepolijst (gevlinderd) beton in mijn werkplaats. Van uitglijden heb ik geen last, maar ik draag altijd veiligheidsschoenen, wat volgens mijn ervaring behoorlijk verschil kan maken. Als je met geklede schoenen met gladde zool in een stoffige werkplaats met gladde betonvloer rondloop, kan ik me best voorstellen dat het gevaarlijk wordt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn hal is volledig gevlinderd beton maar waar mijn werkplaats is heb ik massief parket erover gelegd, ik haalde mijn knieën om zeep door de ganse dag op beton te staan. Nu is die pijn volledig verdwenen. Ik kan nu ook gerief, materiaal of machines laten vallen zonder dat ze sneuvelen.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Beki, dat Forbo Safestep is een goede suggestie van Trilliwillie. Ik heb het zelf tot volle tevredenheid nu 8 jaar in mijn eigen werkplaats(je).
Om een indruk te krijgen: zie mijn posting “Een kijkje in mijn (hout) keuken”. Succes met kiezen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.