Gedachten over (mobiele) werkbank voor appartement/berging

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Forumleden,

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over de beste inrichting van een fatsoenlijke werkplek op de verdieping van de bergingen in mijn appartementengebouw. Ik ben daar in de gelukkige omstandigheid dat er een open hoek (6m lang en 2,2m breed) op die verdieping is die geen echte functie heeft en nu door de VVE is aangewezen als klusplek door er wat schragen en een workmate neer te zetten..... ik heb mijn medebewoners nog niet echt op het gebruik ervan kunnen betrappen dus erg druk zal het er niet worden, en dat is prima :). Er is voldoende licht en er zijn stroomaansluitingen dus niets staat me eigenlijk in de weg om hier redelijk goed aan het werk te kunnen. Maar dan wel met een een fatsoenlijke werkbank.

Nu zal ik regelmatig mijn spullen in mijn eigen berging moeten zetten dus ik ben wel een beetje beperkt in de afmetingen en het zal ook mobiel moeten zijn. Ik was al aan het tekenen geslagen om een kleine Roubo werkbank te maken maar aangezien ik niet veel langer dan 130-140cm in lengte kan gaan (anders kan ik de draai in de gangen niet meer maken) en ik met de aanschaf van het hout en een bankschroef aan de voorkant (zo'n mooie van Benchcrafted) al aan een flink bedrag ga komen zijn andere oplossingen wellicht ook de moeite van het overwegen waard. De meest voor de hand liggende is een MFT/3 of een Walko maar ik heb toch wat twijfels over de stevigheid, zeker bij de MFT. Nu kan ik ook redelijk eenvoudig zelf iets mobiels maken op basis van een MFT blad (zoals een MFTC), maar ik kwam gisteren een fraaie mobiele werkbank tegen die eigenlijk veel van mijn wensen invult:


download.jpg
beta-c28-2800-supertank-trolley-with-worktop-and-10-drawers-colour-red-tool-assortments-tank-[2].jpg

Het is een Beta C28 die eigenlijk bedoelt is voor werkzaamheden in garages maar die met het het 4cm dikke multiplex blad en de ruimte (135mm) die daar onder is vrijgelaten in mijn beleving ook prima te gebruiken is voor mijn combinatie van hand- en machine werk. De maten zijn met 123 bij 80 net niet te groot en het ding weegt zelf al 130kg dus zelfs op wielen (waarvan er 2 een rem hebben) moet het met de stevigheid wel goed zitten. Het maximale draagvermogen is 1200kg dus ook daar ga ik geen problemen mee krijgen....

Bijkomend voordeel is dat ik mijn gereedschap er gelijk in kan opbergen en de laden kan afsluiten als ik bijvoorbeeld even weg moet. En met een oog in de muur en een ketting aan de werkbank gaat niemand er zomaar met de hele werkbank vandoor. Het lijkt me redelijk ideaal dat ik alles in één keer kan verplaatsen en alleen mijn stofzuiger er nog los naast moet zetten.

Ik heb recent een "moxon vise" met een werkblad erachter gemaakt dus ik kan redelijk snel een goed werkende bankschroef bevestigen en de ruimte onder het blad biedt ook voldoende mogelijkheden om klemmogelijkheden toe te voegen. Ik heb ook nog een los MFT/3 werkblad staan wat met een ombouw met daarin wat T-tracks ook eenvoudig op het blad te leggen of te bevestigen is. En als ik behoefte zou hebben aan meer werkruimte is die ook snel op 2 schragen te zetten om zo mijn werkblad ruimte te verdubbelen.

Eigenlijk zie ik, behalve de prijs, vooral veel voordelen voor mijn gebruik...... maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie dat ook zo zien?
 
Laatst bewerkt:

Paul Heremans

Nieuw lid
11 nov 2013
10
2
Schriek
Voor mij zou de prijs(1350 euro) al een onoverkomelijk probleem zijn. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Wat je wel in overweging moet nemen zijn de afmetingen. In ons huis is de gang maar 1 meter breed en de deuren zijn ong. 82cm breed. Met deze werkbank zou ik dus niet overal doorkomen. Nadeel in dit opzicht is dat er volgens mij maar 2 zwenkwielen op staan. Met 4 zwenkwielen kan je ter plaatse draaien, maar het wordt wel iets moeilijk te besturen naarmate hij zwaarder beladen wordt. Persoonlijk heb ik geopteerd voor een aparte gereedschapswagen en heb zelf een mobiele werkbank gemaakt van 74 cm breed en 120cm lang(met extensies te vergroten). En dat voor de prijs van 4 zwenkwielen, 3 platen MTX en wat vijzen. Aangezien jij al een MFT/3 werkblad hebt kan het nog iets goedkoper.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Hij is besteld, de prijs daar kom ik wel overheen.... natuurlijk is er veel voor minder te koop, maar de mobiliteit en de opbergruimte is me wel wat waard. De maten passen ook net door alle deuren dus daarbij is 123x80 net groot genoeg.
Ik heb ook gedacht aan een aparte gereedschapswagen en werkbank. Maar eigenlijk ben ik veelzijdiger met deze oplossing als ik ook een 2e werkblad/assemblagetafel kan creëren met het MFT blad op schragen. Die laatste blijkt steviger dan ik dacht. En hoe minder losse onderdelen voor het verplaatsen hoe beter.

Nu straks alle laden goed indelen en met Kaizen Foam zorgen dat het niet gaat schuiven en rammelen en dan kan ik hier aan het werk....
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Had ik het eerder gezien dan had ik geneigd naar een diy versie van dezelfde bank. Gereedschapswagens zijn gewoonlijk echte rammel-klankkasten. Deze ziet er degelijk uit, maar het is afwachten op het resultaat, dempende matten in de lades kunnen iig geen kwaad. Hout heeft die capaciteit om slagen en geluid te dempen, waar deze wagens alles overbrengen en zelfs versterken.
 

Bazzz

Nieuw lid
7 mrt 2016
22
0
Voor zelfbouw is dit wel een aardige basis ontwerp:
http://fixthisbuildthat.com/how-to-build-a-base-cabinet-with-drawers-diy-plans/
How-to-Build-a-Base-Cabinet-100.jpg



ladegeleiders zijn hier weer voor een goede prijs te krijgen:
https://so-handel.de/Schubkasten---...schiene-Tragkraft-35-Kg-mit-Selbsteinzug.html

In de kerstvakantie ga ik zelf hiermee aan de gang:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.