Verse berktak verwerken in schapje

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi allemaal. Ik heb beloofd wat schapjes te maken in een houten gebouw. Nu heb ik wat mooie berken takken gekregen en dacht er aan om die te gebruiken als steun voor de schapjes. De taken zijn echter vers.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Werken ben ik niet zo bang voor maar wel voor schimmels of houtworm.

Groeten, Dirkjan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Berk droogt nauwelijks of niet als de schors er om blijft zitten en gaat rotten.
Ik heb enkele stammetjes van 20 tot 30 cm doormeter en ongeveer 1 meter lang gekregen.
Ze zijn vorige zomer gezaagd en onmiddellijk onder een afdak gelegd. Het hout is echter al zwaar aangetast door schimmel, nauwelijks nog geschikt om te verwerken.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik zou me er niet zo druk om maken. Je zegt dat je takken hebt, dus die zullen wel niet zo heel dik zijn. Gewoon gebruiken
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Paddenstoelen komen er niet op. Berkenbast is waterdicht waardoor het hout niet kan opdrogen. Daardoor blijft er genoeg vocht in aanwezig om schimmels een kans te geven. Dunne takjes zal misschien geen probleem zijn, maar iets of wat diameter heb ik toch mijn twijfels.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ah. Sja,
het gaat om een diameter van 50mm ofzo. Maar het is ook in een kinderdagverblijf... Daar wil ik ook geen schimmels.
Ik denk dat ik de takken eerst eens afkort en laat drogen in de oven. Dan zet ik er voor nu wel stukjes 'bezemsteel ' onder. Enig idee hoe lang en op welke temperatuur? (Lengte 40cm)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb 2 lange berkentakken staan, een cm of 7 dik
Ooit eens weggezet met het idee om als deco te gebruiken
dat ging prima, geen schimmel of paddestoelen

Stammen en takken is natuurlijk wel een heel ander ding
Zaag de takken op maat, korte stukken drogen veel makkelijker
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Ik heb een paar berketakken gekregen van de hovenier. 6-8 cm doorsnede, 2 meter lang.
Wat is de beste manier om deze goed te houden? De bast moet er eigenlijk wel om blijven.
Ik dacht om ze binnen te leggen maar er zitten heel veel beestjes in de bast. Moet je ze eerst met gif behandelen? en zo ja, wel gif is dan het beste?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als je de einden van die korte stukken takken open kunt laten dan zal het wel drogen zonder problemen.

Berk heeft wel enkele eigenschappen die je echt wel in gedachten moet houden, als het hout buiten light voor een jaar of wat langer zitten er wormen in en ook fungus, dat verrot het hout in de kortste tijd, je kunt pijpen vinden waar het overgebleven spul dat hout was, er zo uitvalt, Ik heb een foto van zo’n stuk berken pijp hier.

Lege Berk.jpg

Als je het op de goede tijd vind kun je het hout wel gebruiken met mooie slaap er in, maar je kunt dat hout niet met de schors er aan op een droge plaats weg leggen, omdat het hout nauwelijks droogt en de fungus gewoon doorgaat met het rottingen proces, je moet de schors er af halen, (snijd door de schors aan een kant en peel (schil) de schors er af).

spalted Berk.jpg

Een ander ding is dat het hout krimpt waneer het droogt, maar de schors niet, Ik heb did enkele keren meegemaakt, en het is niet makkelijk om dit te stoppen, Ik was gevraagd om een set servet ringen te maken van Berk met de schors er aan, voor deze heb Ik de cambium vol met CA laten trekken, werkt maar de schors will ook nog afschillen aan de buitenkant en dat moet je ook weer stoppen.

servet ringen.jpg
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Mooie servetringen!
Nog wel een vraagje :Wat is CA, en hoe stop je het afschillen van de schors?
Is het ook mogelijk de schors recht in te snijden, eraf halen, en later als alles droog is de schors er weer op te lijmen? Je hebt dan wel een zichtbare snijrand, maar je heb dan geen last dat het hout anders droogt dan de bast.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie servetringen!
Nog wel een vraagje :Wat is CA, en hoe stop je het afschillen van de schors?
Is het ook mogelijk de schors recht in te snijden, eraf halen, en later als alles droog is de schors er weer op te lijmen? Je hebt dan wel een zichtbare snijrand, maar je heb dan geen last dat het hout anders droogt dan de bast.

CA = Cyanic Acrylate, word by jullie seconden lijm genoemd.

CA over het geheel of vernis of dergelijke stopt het afschillen.

Misschien kan je de schors er in z’n geheel af halen (niet makkelijk met vers hout), maar het probleem is dan dat het hout krimpt en de schors krimpt niet, zo het past niet meer.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ah. Sja,
het gaat om een diameter van 50mm ofzo. Maar het is ook in een kinderdagverblijf... Daar wil ik ook geen schimmels.
Ik denk dat ik de takken eerst eens afkort en laat drogen in de oven. Dan zet ik er voor nu wel stukjes 'bezemsteel ' onder. Enig idee hoe lang en op welke temperatuur? (Lengte 40cm)
heb het ontwerp niet zo voor ogen. maar kan je die takken niet met een tafelcirkelzaag-jig voorzien van een "diepe" zaagsnede (of 2) tot op de kern of er net ietsvoorbij? Dan kan het via die snee drogen en werken. en kan de bast blijven zitten.

je kan ook een deel van de tak schaven dat een kant bast vrij is, die kant naar de achterkant draaien dan zal je wel een scheur krijgen, overigens vind ik berk best mooi hout zo, niet heel speciaal wat tekening ofzo maar het werkt prettig.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
heb het ontwerp niet zo voor ogen. maar kan je die takken niet met een tafelcirkelzaag-jig voorzien van een "diepe" zaagsnede (of 2) tot op de kern of er net ietsvoorbij? Dan kan het via die snee drogen en werken. en kan de bast blijven zitten.

je kan ook een deel van de tak schaven dat een kant bast vrij is, die kant naar de achterkant draaien dan zal je wel een scheur krijgen, overigens vind ik berk best mooi hout zo, niet heel speciaal wat tekening ofzo maar het werkt prettig.

Hout schimmels zijn ongevaarlijk, goed ding ook, want de sporen zweven overal in de lucht, dat is nodig on dood hout tot voedsel voor allerlei dingen af te breken, de wereld stop als dit niet gebeurd.

De houtschimmels kunnen alleen in leven blijven zolang de vochtigheid’s graad boven de twintig procent blijft, zo drogen tot je daar onder komt is al wat nodig is, met een Vochtigheid meter kun je dat meten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.