CBN wiel op losse elektromotor?

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Nu ik langzaamaan de houtdraaihobby begin op te pakken wordt het tijd om ook een degelijke manier van slijpen te voorzien.

Ik hoor veel goeds over CBN-stenen, maar als ik er ook nog een Tormek (cloon) of grote werkbankslijper à la Creussen bij moet kopen wordt het al snel érg prijzig.

Echter heb ik nog enkele elektromotoren op overschot, waaronder een 750W 220V motor die aan 1750 rpm draait als ik me niet vergis.
Aangezien ik wil gaan werken met het Wolverine systeem + varigrind, lijkt me dat in principe makkelijk combineerbaar in een handige opstelling, blijft echter de vraag: kan je een CBN-steen gebalanceerd monteren op een electromotor?

Ik weet dat er een M33 opnamedoorn bestaat waarop je hem kan monteren voor op een draaibank, maar een gewone electromotor heeft gewoon een gladde as (eventueel met uitsparing/nok eraan), in mijn geval eentje van 19mm geloof ik.

Het enige wat ik zo meteen kan bedenken is een opnamedoorn laten maken op maat, maar dat zal al snel prijzig worden vrees ik. Ik heb wel een metaaldraaibank zelf, maar niet de nodige ervaring en gereedschap om met hoog genoege precisie zo'n onderdeel te maken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet niet of de as van je motor (die op 50 Hz waarschijnlijk rond de 1450 toeren zal draaien, 1750 is voor 60 Hz in de USA) dun genoeg is t.o.v. de opname van de CBN-schijf, maar anders zou je op die as een stuk hout (fijn berkenmultiplex, dwars gebruikt) of zelfs kunststof kunnen lijmen, dat precies op maat draaien (dus terwijl het op die as gelijmd zit) en daar het CBN wiel op lijmen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, ik zie verder ook geen problemen - de motortjes in werkbankslijpers zijn doorsnee asynchrone motoren, en de rest van de 'opbouw' is ook niet heel spannend. Als je eea passend kunt krijgen zou je dus, mijns inziens, prima zelf een bankslijper in elkaar moeten kunnen knutselen. Of de veilingsites afstruinen natuurlijk. Ik pikte ooit een gebruike Creusen op voor twee tientjes (inclusief de veilingkosten).
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik weet niet of de as van je motor (die op 50 Hz waarschijnlijk rond de 1450 toeren zal draaien, 1750 is voor 60 Hz in de USA) dun genoeg is t.o.v. de opname van de CBN-schijf, maar anders zou je op die as een stuk hout (fijn berkenmultiplex, dwars gebruikt) of zelfs kunststof kunnen lijmen, dat precies op maat draaien (dus terwijl het op die as gelijmd zit) en daar het CBN wiel op lijmen.

Het zijn inderdaad 1450rpm motoren (heb een 550W, een 750W en een 1500W variant liggen, met verschillende asdiameters).

De grootste flens die je kan kopen is voor 20mm assen en het asgat van het wiel zelf is 32mm, dus mijn 19mm as mag geen probleem geven lijkt me.

Sterker nog, als ik even naar die flens kijk geloof ik dat ik enkel daaraan al voldoende heb. Als ik die over de as van mijn motor kan schuiven fungeert hij zelf als stop. Wiel erop, spacer ertegen en vastzetten met een schroef (elektromotor heeft schroefdraad in de as).
Dan is het alleen nog kwestie van of een verloopje maken om de 20mm opnameflens te doen passen, óf een 16mm opnameflens kopen en die zelf uitboren tot 19mm, maar dat lijkt me risicovoller.

Dan rest nog de vraag 200/25 of 200/40 wiel, 't is een flink prijsverschil, maar heb ik die extra breedte nodig?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Volgens mij levert ronald kanne ook verloopbussen om zijn cbn wielen op diverse asmaten te kunnen monteren. Op de as van een elektromotor zit normaal gesproken een borst. Aan de kopkant van de as zit meestal een binnendraad. Je laat de verloopbus tegen de borst op de as vallen en aan de andere kant vul je de as uit met een stukje pijp een dikke ring en een bout in de kop van de as om het hele zaakje te klemmen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Die verloopbussen zijn de opnameflenzen waarover ik het eerder had. Naar hoe ik het nu begrijp schuif ik die inderdaad gewoon over de as tot tegen de kopkant, schuif het wiel op de verloopbus/opnameflens, plaats de 2de rondel/washer langs de andere kant van het wiel en klem het hele zaakje door een bout in de as.

Dan is het alleen nog kwestie van een verloopbus te vinden die past op mijn motor, of de as van mijn motor van een extra bus te voorzien om een passing te krijgen met de bussen van ronald.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ronald heeft inderdaad verschillende maten bussen
Een CBN is wel érg prettig ! maar ik denk dat de snelheid van je motor wellicht te hoog is
Als je vonken krijgt tijdens het slijpen draait hij te hard en sloop je je CBN wiel
Ik zelf had mijn CBN wiel op een creusen, daar iets van een motorregelaar tussen, het ging wel, maar hield niet over

Nu heb ik een tormek cloon, draait op iets van 80 RPM en dat werkt super
busje heb ik zelf gedraaid uit Delrin

Ik zou toch eens serieus over een clone nadenken
als je je CBN wiel sloopt ben je een hoop geld verder en heb je nog niks


https://www.hbm-machines.com/produc...hbm-250-mm-universele-gereedschapslijpmachine
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Afgaand op de informatie op Ronald's site werkt een 200mm wiel het beste tussen 1400 en 2100 toeren, hoe zou dan 1450 toeren te snel zijn?

Als jij een standaard creussen had, die draaien op 3000 rpm hé, dat is meer dan het dubbel en kan enkel met een 150mm wiel volgens zijn gegevens, en dan nog lijkt het mij snel... Je kan die inderdaad wel vertragen door een dimmer erop te zetten maar dan verlies je koppel, mijn motor is gewoon 1450rpm en heeft dus het nodige koppel op die snelheid.

De wolverine setup met 200/25 CBN wiel kost mij in totaal €390, een Tormek clone + tormek accesoires + 250mm CBN wiel zit op €543.
€153 extra is toch behoorlijk pittig, en dan ben ik volgens mij nog net wat minder flexibel dan met de Wolverine, waarbij ik met de standaard bijgeleverde beitelsteun ook mijn metaaldraaibank HSS beiteltjes prima kan bijslijpen...
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
de creussen is er in 2 uitvoeringen
maar als dat op de site staat dan zal dat ongetwijfeld kloppen

ik had zowel op de creussen als nu een 40mm wiel
de breedte is wel prettig
Je rolt je beitel als het ware van links naar rechts, je moet dus heel goed opletten dat je er niet afglijd met je beitel
breder is wel prettig

ik heb overigens beide sets op mijn clone
zowel het tormek slijpgebeuren als de wolverine
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ronald heeft inderdaad verschillende maten bussen
Een CBN is wel érg prettig ! maar ik denk dat de snelheid van je motor wellicht te hoog is
Als je vonken krijgt tijdens het slijpen draait hij te hard en sloop je je CBN wiel
Ik zelf had mijn CBN wiel op een creusen, daar iets van een motorregelaar tussen, het ging wel, maar hield niet over

Nu heb ik een tormek cloon, draait op iets van 80 RPM en dat werkt super
busje heb ik zelf gedraaid uit Delrin

Ik zou toch eens serieus over een clone nadenken
als je je CBN wiel sloopt ben je een hoop geld verder en heb je nog niks


https://www.hbm-machines.com/produc...hbm-250-mm-universele-gereedschapslijpmachine

Potverdorie Jeroen lees ik dat goed?: Draait je CBN op ""Tormektoeren""? En het werkt dat naar je tevredenheid? Zoja, dan wil ik dat ook (ik heb net een ultra-oude Tormek gekocht waarvan de steen al lang zijn beste tijd heeft gehad)

mvg
klaas0639
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Potverdorie Jeroen lees ik dat goed?: Draait je CBN op ""Tormektoeren""? En het werkt dat naar je tevredenheid? Zoja, dan wil ik dat ook (ik heb net een ultra-oude Tormek gekocht waarvan de steen al lang zijn beste tijd heeft gehad)

mvg
klaas0639

Beste Klaas, ik heb dan wel een nieuwe Tormek gekocht gelijk met een CBN, werkt fantastisch, zeker aan te raden, verademing.
 
Waarom niet mijn optie hanteren? Ik heb ook voor een tormek kloon gekozen en wil die ook uitrusten met een cbn wiel. Echter, hetzelfde probleem: Budget...

Waarom niet eerst investeren in de slijpmachine met een gewone steen? Zo hard slijt die nu ook weer niet en als je binnen een half jaar(ik roep maar iets) wel budget hebt voor een cbn wiel gooi je die er toch op?

Daarnaast heb ik hier bedragen voorbij zien komen... maar ik heb gekozen voor de kloon van hbm. 140 euro dacht ik voor een vari. En ga me nu niet vertellen dat de hbm kloon beter of slechter is dan enig andere kloon want ze komen waarschijnlijk allemaal uit dezelfde fabriek.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo dacht ik er ook over, maarja, je kan niet oordelen over wat een ander te besteden heeft (of wil)
Als de TS graag wil zelf bouwen is dat alleen maar tof (ik ken een draadje over een draaibank ;)) maar hey....natuurlijk denken we mee en daar horen ook kant en klare opties bij
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het is zeker een optie om een hbm tormek kloon aan te schaffen, de vraag is of ik een beter resultaat bereik met een zelfbouw 1450 rpm CBN?

Wat is waarheid? Persoonlijk charmeren de tormek accesoires mij meer dan die van oneway, dus misschien hou ik het voorlopig bij een tormek kloon en ben ik daarmee gesteld, zeker gezien ik toch maar af en toe draai, mijn voornaamste hobby is en blijft pijpmaken..:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb ze beide, voor het ene is de oneway prettiger in gebruik voor de andere de tormek
met beide kan je zeker uit de voeten
de tormek is in verhouding goedkoper, de wolverine set is duurder in aanschaf

succes met je keuze
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mijn keuze is gemaakt: het wordt een hbm cloon met wat tormek accesoires , en de rest van mijn budget gaat naar een talon chuck en een set mooie crown beitels van bij Ronald :)

De CBN steen volgt dan later wel een keer...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.