2-componenten epoxy lijm

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Heb ondertussen al wat ervaring met gewone houtlijm (D2, D3 en D4), maar geen enkel ervaring met 2-comp epoxy lijm.
Is er iemand die hier wat raad kan geven over:
- manier van werken, manier van bewaring (bv: moet ik zo'n tube wegsmijten, na gebruik) ?
- advies welk type (moet dit bv een duur merk zijn, of zijn 'alle' epoxy lijmen OK ?)
- enig ander nuttige tip


alvast dank
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag janfest, zou je misschien kunnen aangeven wat de reden is van epoxy lijm gebruiken en evt de toepassing waarom je epoxy wilt gebruiken? Er zijn diverse toepassingen maar voor hout op hout zijn. Witte/beige houtlijmen nog 1 van de beste kleefmiddelen.

Voor messing op hout ed is het een goede manier van verlijmen maar in veel gevallen met hout op hout dien je wel uit te kijken voor “”ghosting” op de lijmnaad. ( het trekt in het hout en hierdoor krijg je een donkere schaduw in het hout waar epoxy heeft gezeten. Op oppervlaktes is dit nog wel weg te schuren ook al maak je ‘kuiltjes’.

mvg Wilco
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dit weekend weer eens epoxy gebruikt. Bussen (2 componenten) waren meer dan 10 jaar oud. Maar het werkte nog uitstekend!
Ik heb de Polyservice epoxy verdikt met katoenvezels. In een lege titebond lijmbus was het heel goed te doseren.

Tubes zijn alleen interessant voor kleine hoeveelheden, en als je de hele hoeveelheid redelijk kort achter elkaar kunt opmaken. Anders beter de twee componenten los kopen.

Het ghosting-effect had ik nog niet van gehoord. Ik zal er eens op letten. Zou er niet vrolijk van worden als dat bij mijn tafel straks nog zichtbaar is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Goedemiddag janfest, zou je misschien kunnen aangeven wat de reden is van epoxy lijm gebruiken en evt de toepassing waarom je epoxy wilt gebruiken? Er zijn diverse toepassingen maar voor hout op hout zijn. Witte/beige houtlijmen nog 1 van de beste kleefmiddelen.

Maar niet voor onderwatertoepassingen, of voor toepassingen waarbij je lijm moet 'vullen', of waarbij 'kruip' onwenselijk is. Toegegeven, dan gaat het steeds om niche-toepassingen, maar er zijn wel degelijk omstandigheden waaronder PVA-lijmen niet de beste keus zijn. Of epoxy dat dan wel is is overigens ook nog maar de vraag - veel klassiek-moderne lijmen zijn beter dan epoxy, maar helaas niet of heel slecht verkrijgbaar voor particulier gebruik. Denk aan resorcinol-lijmen of UF-lijmen.

Voor epoxy zou ik voor serieuze verbindingen wel een (semi) industriële epoxy kiezen, niet een 5 minuten poxy in zo'n dubbele spuit. Ook daar geldt echter weer: slecht verkrijgbaar voor particulier gebruik. De enige die je, bij mijn weten, enigszins normaal kunt vinden (bouwmarkt, maar ook lang niet alle) is Bison Kombi Pro XL - een araldite-type epoxy. Voor andere opties moet je al naar watersporthandels, waar materialen voor het bouwen en onderhouden van houten boten worden verkocht. West Systems epoxy bijvoorbeeld.

Ongemengd is epoxy wel behoorlijk lang te bewaren - je hoeft een half-verbruikte verpakking dus niet weg te gooien.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Voor epoxy zou ik voor serieuze verbindingen wel een (semi) industriële epoxy kiezen, ... Ook daar geldt echter weer: slecht verkrijgbaar voor particulier gebruik.

Nee hoor, zeer goed verkrijgbaar op internet ;)

De West-epoxy is trouwens erg duur. Als je het alleen gebruikt om te lijmen, kies bij losse componenten-epoxy dan voor een dikkere (gel/thixotroop) versie. De dunne loopt te snel weg.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nee hoor, zeer goed verkrijgbaar op internet.

Ja als je weet waar ;-) en waarschijnlijk vanuit het buitenland of vanaf webwinkels die (m.n.) aan het bedrijfsleven leveren - en dan moet je maar afwachten of ze ook aan een particulier willen verkopen.

Maar even naar de bouwmarkt voor een nieuwe voorraad degelijke epoxy zit er meestal niet in ...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Polyestershoppen.nl daar kun je prima terecht
Ik weet wie de fabrikant is, en dat is ook de fabrikant voor grote merken
Is dus een degelijke epoxy die ze verkopen en ook verkrijgbaar in kleinere hoeveelheden
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Goed om te weten! Maar ik ben op dit moment erg blij met Cascamite (nu ook in NL te krijgen). Een UF houtlijm die niet kruipt (zoals PVAs), watervast is, en redelijk vult. Ga ik binnenkort ook maar eens op een peddel uitproberen...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, online is er wel aan te komen - althans Bison Kombi Pro XL. Maar soms heb ik het 'instantaan' nodig - en dan is Bol.com nog net geen optie ;-) Dan wil ik een bouwmarkt. Ik weet er hier in de wijde omgeving precies 1 die het nog in het rek met de lijmen heeft hangen. Alle Gamma's, Karwei's en Praxises hier hebben alleen nog de gekende consumentenkitten, contactlijmen, en snelpoxies hangen, en de bekende montagemeuken, geen 'fatsoenlijke' lijmen meer.

Ik ben gewoon een beetje aan het zeuren over het feit dat het de de VS bijvoorbeeld kennelijk wel kan om allerlei profi gereedschap en -chemie in een willekeurige consumentenwinkel neer te leggen, en in Europa niet meer.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Dit is ook een goede optie: West System Six-10 in kitkoker (190 ml), te koop bij Kniest Watersport.
Ik gebruik de spuitmond zelf niet, maar spuit het zo in een bakje en meng het daarna handmatig. Blijft er ook geen epoxy achter in de spuitmond, die je dan weer moet vervangen.
PGKZ5262.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.