Scheppach Prima HM1 op 220V zetten

targeter

Nieuw lid
22 feb 2014
15
0
Beernem - BE
Hi,

Ik ben sinds deze week de nieuwe eigenaar van een Scheppach HM1 (met langgatboor). De machine staat nu op krachtstroom. Op de AEG motor staat 220v/380v. Kan ik deze makkelijk ombouwen naar 220V? Wrsch heb ik dan een condensator nodig. Heeft toevallig iemand een schema?

Nog een tweede vraagje. Momenteel zit de boorkop erop. Kan ik deze eenvoudig er af halen of heb ik de originele sleutel nodig? Deze zat er niet bij.

Alvast bedankt voor de info.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
is dat niet 3fase 230/380 (ster/driehoek schakeling) dan heb je nog steeds 3fase nodig (een vaker gemaakte fout)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mijn kennis is wel wat roestig, maar volgens mij moet dit met een steinmetz schakeling wel kunnen. Je verliest wel 1/3 van het vermogen.
Motor wel in ster aansluiten.
De aanloopstroom kan wel eens te hoog worden.
 
Laatst bewerkt:

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Een 2,2 kW 3 fase motor op enkel fase dat word niks. Strromopname zal erg groot zijn en zoals al gezegd piekstroom .
kijk liever voor een goede enkelfase motor of 3 fase thuis.

fred
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
of een frequentieregelaar er tussen (word met draaibanken bijna niet anders gedaan)
Als je die op een vaste waarde instelt kan dat prima
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik zag dat de TS in België woont, daar mogen eindgroepen in een woonhuisinstallatie 20 ampere zijn, dus het zal er om hangen met de aanloopstroom.
 

targeter

Nieuw lid
22 feb 2014
15
0
Beernem - BE
Dank voor de info.

ik zal de frequentieregelaar piste eens bekijken. Momenteel heb ik er gelijkaardige motor ingehangen (uit schaafbank/zaagtafel combine van onbekende merk, ooit gevonden in de garage van mijn grootvader). Gemeten toerental op de schaafbeitel zit rond de 6300 toeren. Iets onder de 6500 zoals voorgeschreven.
Kan momenteel verder met de restauratie. De eerste aandrijfrol moet nog nieuwe laag rubber. Verwijderen lukt nog niet (Ik kan de moer van de drukveer niet los draaien, want draad draait mee.)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mijn vader had vroeger een Scheppach monofasig. De aanloopstroom was inderdaad erg hoog. De zekering ging er wel niet uit, maar alle lampen in huis dimden.
Ik zou er toch mee opletten, ook in verband met piekspanningen die electronica in huis kunnen beschadigen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.