Gaatjes vullen zonder praatjes.

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Misschien is het oud nieuws voor ene groot aantal van jullie, maar misschien is het voor anderen wel nieuws.

Mijn gereedschap heb ik in de loop der tijden aangeschaft en verzameld. De verzameling boren beslaat inmiddels een deur in mijn gereedschapskast. Sommig stukken zijn ooit eens aangeschaft en zelden gebruikt. Maar soms ben je blij dat je ze hebt. Zo ook in het onderstaand geval.
Ik werkte met hout dat afkomstig was van ene kerkbank. Daarin zaten in sommige stukken een gat van een schroef.

DSCN1931 (1024x768).jpg


Hoe maak je dat nu weer netjes?
Gelukkig zaten er nog twee boren in mijn gereedschapskast, een boor om een precies gat te boren, en een boor om een passende prop te maken.

DSCN1932 (1024x768).jpg

Met boormachine in de verticale boorstandaard wordt eerst het gat op maat geboord. Daarna wordt met de eerste boor vervangen door de proppenboor, en op een schoon stukje hout een prop gemaakt.


DSCN1933 (1024x768).jpg

Met een smalle beitel wordt de prop er uit gewipt.

DSCN1935 (1024x768).jpg

En in het gat gelijmd. Let daarbij goed op de draad van het hout. Het makkelijkste gaat dat met de prop in een krombek tangetje of een stevige pincet.


DSCN1936 (1024x768).jpg

Als de lijm uitgehard is, kan het worden afgestoken en worden geschuurd.
En dan krijg je het volgende resultaat.

DSCN1937 (1024x768).jpg

En recht van boven zie je, dat het toch verrekte moeilijk is om de draadrichting goed te krijgen.

DSCN1938 (1024x768).jpg

Tot slot:
- Proppenboren zijn nog steeds te koop.
- Het hout is meranti.

Bert Rosbach.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Als je de nerf richting nog nauwkeuriger oriënteert dan is het een bijna onzichtbare reparatie. En idd zoals vaak met bepaalde stukken gereedschap, je gebruikt ze bijna nooit maar die ene keer dat je het nodig hebt ben je blij dat je het hebt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Met boormachine in de verticale boorstandaard wordt eerst het gat op maat geboord. Daarna wordt met de eerste boor vervangen door de proppenboor, en op een schoon stukje hout een prop gemaakt.


Bekijk bijlage 70181

Met een smalle beitel wordt de prop er uit gewipt.





Bert Rosbach.



Als je beschikt over een lintzaag kan je ook een plak van je plankje afzagen. Dan heb je de prop ook vrij. Minder kans op beschadigen.
Als je alle proppen boort kan je in een keer die plak eraf zagen en kan je alle proppen van de grond oprapen :D
 

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
75
28
friesland
Misschien de draadrichting aftekenen op de prop voordat je de prop er uit wipt. Dan kun je hem nog beter uitrichten

gr

Frank
 

arkbak 33

Nieuw lid
4 feb 2012
4
0
Beste BERO
Dit stuk hout is beslist GEEN Meranti, het is vrijwel zeker Sapeli mahonie,dat je het even weet.
mvg Symen.
 

kootje007

Actieve deelnemer
9 feb 2015
146
30
43
Zwolle
www.kootje.com
Proppenboren zijn cool! Zo heb ik mijn paneelinbouwkast volledig geschroefd (1 cm diep) en vervolgens proppen in het gat gedrukt. En uiteindelijk wit geschilderd. Ik had ook deuvels kunnen gebruiken maar die kopse kant krijg je gewoon veel minder glad dan een prop van hetzelfde stuk hout.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
@Symen,

Door het gebruik van flitslicht vlakbij het object (Camera in Macro-instelling) is de kleur niet helemaal , of helemaal niet, die van het hout. Het is echt dark-red-maranti. Het stuift ook net zo erg als meranti. Bovendien is het hout, dat minimaal 60 jaar geleden tot kerkbanken is verwerkt. En voor 1956 hadden we nog enigszins goede betrekkingen met Indonesië. Merantie was goedkoper dan "mahonie" uit Afrika.

M.h.gr.
Bert Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.