Zaagblad kopen

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Zo langzamerhand zie ik door de bladen de bomen niet meer. Voor mijn Dewalt 744 ben ik op zoek naar een goed all round zaagblad (multiplex en houten planken tot zo'n 25 mm) en eventueel een blad specifiek om te schulpen (eigenlijk om poten voor tafels en zo te verjongen).
Al zoekende kom ik bijvoorbeeld op een Forrest Woodworker II, maar die zie ik zo snel niet in Nederland of de UK te koop.
Iemand een goede tip of ervaring met een goed blad? Het forum biedt me (of ik kijk niet goed) niet echt een eenduidig antwoord.
 

BvR

Nieuw lid
14 nov 2010
20
0
Als leek kan ik je de zaagbladen van Freud aanraden. Deze gaan als een mes door de warme boter. Aantal tanden en model tanden hangt beetje af van welke soorten hout je veel gebruikt.

Ik heb mijne van eBay uit Engeland.

Wellicht dat de kenners hier nog iets aan toe kunnen voegen
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
Ik heb mij laatst een Dewalt extreme zaagblad gekocht. Natuurlijk hm-tandjes
99euro excl btw maar echt de moeite waard..
 

tuoh

Oud hout
Ja, zaagbladen. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd, de fabrikanten brengen zoveel verschillende zaagbladen op de markt dat je inderdaad stilaan het spoor bijster word.
Nu willen die mannen natuurlijk zoveel mogelijk verkopen, en dan zijn alle middelen goed, meestal ten koste van de consument.
Als je de slogans moet geloven heeft elke vakman minstens 36 verschillende zagen nodig om een bepaalde job perfect te kunnen afwerken, één zaag voor dit, die zaag voor dat, etc....
De werkelijkheid is gelukkig minder gecompliceerd, in 90% van de klussen voldoet een allround zaagblad ruimschoots, en dit geld voor elke zaagmachine.
Zoek altijd naar zaagbladen die links rechts geslepen zijn. Dus geen holle - bolle tandvorm of afgeleiden hiervan, deze zijn duur om te herslijpen, ze hebben maar een beperkt toepassingsgebied, en de betere zaagsnede in melamineplaat is ook al betwistbaar.
Bij de keuze voor een zaagblad kijk je niet alleen naar de slijpwijze van de tand, maar ook naar het aantal tanden bij een gegeven diameter, en de dikte van het zaagblad.(geeft stijfheid)
Een zaagblad met veel tanden( 72 à 92 tanden voor een blad van 300mm) heeft niet altijd een fijnere zaagsnede tot gevolg, maar geeft wel altijd een grotere wrijving, er is dus meer kracht nodig om het blad door het materiaal te duwen.

Enkele voorbeelden welke het beste resultaat geven voor gemengde bewerkingen: afkorten en schulpen van massief en plaatmateriaal.

- zaagbladen met een diameter van 200mm tussen de 12 à 24 tanden zaagdikte 2,8 à3,2mm
- 250mm diameter, tussen 16 à 24 tanden, zaagdikte 2,8 à 3,2mm
- 300mm diameter, 24 à 48 tanden, zaagdikte 3,2 à 3,6mm

Op stationaire afkortmachines uitgerust met een zaagblad van 300mm kan je een blad met 60 tanden links- rechts geslepen plaatsen, hiermee zaag je quasi splintervrij. En een bijkomend voordeel, de periode tussen twee slijpbeurten is beduidend langer dan bij een blad met meer tanden :D

Ik spreek hier dan wel steeds over zaagbladen met HM bestuckte tanden, de HSS exemplaren zijn goed voor een museum, maar niet meer om mee te werken.

Samengevat geeft dit alles:

- niet teveel tanden
- links rechts geslepen
- een zekere bladdikte ( beter te dik dan te dun) behalve in de houtscheepsbouw.
- HM bestuckt
- Eventueel voorzien van een anti kleef coating
- laser insnijding ( gaat de decibels te lijf)

Voor occasioneel werk is er geen topmerk nodig, de meeste aangeboden zaagbladen voldoen ruimschoots, als ze maar voldoen aan de meeste van de hierboven genoemde punten.
De zaagbladen van Kanafusa, Oertli, Leitz, etc.. zijn top,( de prijs ook) maar de kwaliteit die ze bieden komt maar tot zijn recht op een A machine, ze zijn dus in de meeste gevallen overkill.
Hetzelfde met die gekleurde Amerikaanse zaagbladen, staat mooi in een tijdschrift, maar beter zagen doen ze meestal niet.(integendeel)
Een goedkoper scherp geslepen zaagblad doet het werk ook, alleen de standtijd is soms wat minder, maar is dit een probleem??

Mvg,

André
 
  • Leuk
Waarderingen: estone

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
zelf werk ik met 2 soorten zaagbladen op mijn zaagtafel (Elektra Beckum PK250), 250mm, 48 tands links/rechts geslepen voor plaatwerk en licht schulpwerk en een 24 tands voor het zwaardere schulpwerk. Op mijn afkortzaag (Metabo) zit altijd een 250mm, 48 tands links/rechts. Allle bladen zijn van CMT-Orange en ik ben zeer tevreden over de kwaliteit, de standtijd en de prijs (tussen de 30 en 50 euro per stuk)

Voor trespa heb ik een Hol-dak tand blad van CMT en deze gaat een stuk langer mee dan die van Festo :shock: en kost nog niet de helft!

mvg
Patrick
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor mijn stationaire tafel heb ik 3 bladen met 24, 48 en 60 tanden afkomstig van Ecotools.nl. Alleen als ik zwaar hout moet schulpen of heel fijn moet afkorten wissel ik het blad, maar meestal ligt die met 48 tanden dus er op.
Ik gebruik mijn machine niet dagelijks, maar toch wel met enige regelmaat en ik moet zeggen dat ik zeer (zeker gezien de prijs) tevreden ben over deze bladen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Dank voor alle reacties. Nu ben ik tenmiste een beetje op de hoogte van de theorie achter de bladen (altijd handig om door de marketing blahblah te kunnen kijken).
Ga dit weekeinde met deze informatie op zoek naar blad en leverancier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.