Is deze set voldoende om mijn beitels en schaven scherp te houden?

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als je het redelijk goed bijhoud is 400, 1000 en een strop voldoende om mee te beginnen. Of deze set van goede kwaliteit is weet ik niet, ik heb deze zelf nooit gebruikt. Mijn platen zijn van DMT, en die gaan heel erg lang mee.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
diamantstenen gaan erg lang mee, ik zou daarom niet beknibbelen. Als deze steen aan beide zijden goed vlak, is, waarom niet? Vergeet niet dat je er ook nog een slijphulp bij nog hebt en buiten de strop ook nog polijstpasta
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Persoonlijk vind ik 87,50 pond wel erg veel voor een diamantsteen 400/1000 wat pasta en een strop + gebruiksaanwijzing.
Dit setje was een half jaar geleden nog voor ongeveer 50 pond te koop, dan komt er nog een slijphulp bij en e.v.t. een echte steen 2000/5000.
Ik heb die diamantsteen 400/1000 bij alie gekocht voor ongeveer 20 euro en een echte steen 2000/5000 ongeveer 25 euro bij Knivesandtools (nu niet meer verkrijgbaar).
En de Veritas MK.II slijphulp bij Axminster gekocht toen voor 37,96 pond, nu 47,11 pond.
Mvg, :).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Een steen van Stanley , een plaatje mdf en wat commandant 4 of tandpasta is ook voldoende om een scherpe gepolijste beitel te verkrijgen.

de scherpte komt uit jouw vingers niet uit de steen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Een steen van Stanley , een plaatje mdf en wat commandant 4 of tandpasta is ook voldoende om een scherpe gepolijste beitel te verkrijgen.

de scherpte komt uit jouw vingers niet uit de steen.

Misschien heb jij een andere slijpsteen van Stanley, maar de mijne is absoluut niks waard. Veeeeel te grof, langs beide kanten. Ik gebruik EZE-lap diamantstenen naar volle tevredenheid. Kost wel wat, maar gaat dan ook superlang mee.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik had het niet over de aanschaf vanuit de winkel, maar over de inkoop die Axminister heeft gedaan. Bij bestellingen in China moet je altijd eerst betalen, in ieder geval voor de spullen het schip op gaan. Daarna is het schip vaak nog 6-8 weken onderweg, nog ca. 1 week voor inklaren, etc. Dus zelfs in het meest gunstige geval is de inkoop echt wel maanden gedaan voordat je de spullen koopt.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Ik heb de Veritas MKII. Ik zou niet meer anders willen. Ik gebruik hem op diamantstenen van HBM en wetstenen van Baptist.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
EEN SHARPEDGE VAN VICEROY je slijpt in een poep en een scheet een beitel scherp , even over de polijstschijf en draaien maar , of hakken , of snijden

en zo scherp , dat je ook in tweeën valt als je er al naar kijkt
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
en van deze kennis word dus al twee jaar niet meer gelezen ?? dan moeten ze het hele internet maar wissen !
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
EEN SHARPEDGE VAN VICEROY je slijpt in een poep en een scheet een beitel scherp , even over de polijstschijf en draaien maar , of hakken , of snijden

en zo scherp , dat je ook in tweeën valt als je er al naar kijkt
En waar koop je zoiets?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.