Natuurkundige vraag. Klemkracht lijmklemmen

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mijn vraag is de volgende.

1 lijmklem heeft 150kg klemkracht.
En is gelijk aan een gewicht van 150kg wat je op een te lijmen werkstuk legt (op het zelfde oppervlak)

Stelling 1: nog een zelfde klem er naast aanbrengen geeft 2x zoveel klemkracht namelijk 300kg gelijk aan een gewicht van 300 kilo wat je erop legt.

Stelling 2:
De klemkracht blijft 150 kilo op het gehele werkstuk omdat de klemmen nooit meer als 150 kilo kunnen klemmen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Kan je vrij makkelijk testen lijkt me.. Weegschaal voor mensen en klemmen maar.

Volgens mij blijft de klemkracht per oppervlak gelijk, maar mag je de klemkracht absoluut wel optellen
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Bij 2 lijmklemmen verdubbel je de oppervlakte maar de klemkracht blijft gelijk de druk op het werkstuk wordt wel groter.
Denk aan 2 mensen die naast elkaar op het werkstuk staan. Ze worden niet opeens zwaarder (klemkracht), maar de druk(gewicht) op je werkstuk wordt wel groter.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Bij 2 lijmklemmen verdubbel je de oppervlakte maar de klemkracht blijft gelijk de druk op het werkstuk wordt wel groter.
Denk aan 2 mensen die naast elkaar op het werkstuk staan. Ze worden niet opeens zwaarder (klemkracht), maar de druk(gewicht) op je werkstuk wordt wel groter.

Ja die ja, wat ik ookongeveer zei, maar dan veel beter uitgelegd.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Dat zeg ik toch ook? Er staat absoluut wel meer gewicht op.

Dagelijkse kost voor mij met kubusdruksterktes van beton uitgedrukt in N/mm2
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Draai hem maar om: hoeveel trekkracht heb je nodig om één lijmklem te ontlasten en hoeveel trekkracht heb je nodig om twee lijmklemmen te ontlasten?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dus als ik de ene 150 kilo klem bovenop de ander klem zet.
En dus het zelfde oppervlak heeft heb ik 300kg druk?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Op hetzelfde oppervlak wel dus.

Stel dat je klemoppervlak 5 cm2 is, dan is je druk met 1 klem 150 kg/5cm2 of 30 kg/cm2. 2 klemmen op elkaar geeft dan 300 kg/5cm2 of 60 kg/cm2
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Tja, als we eenheden door mekaar heen gebruiken is het soms niet meer te begrijpen. ....


De maximale kracht van 1 sergant (lijmklem) is 150kg (1.5kN).. dus als 2 stukken tegen elkaar gehouden worden door1 sergant is er 1.5kN nodig en als het door 2 lijmklemmen naast mekaar is, is er 3.0 kN nodig om de 2 stukken van mekaar los te krijgen..

Voor het lijmen is het niet de kracht maar de druk op de lijmlaaag die belangijk is. Het is de druk (kN/m²) die er voor zorgt dat de lijmlaag dunner wordt door deze te verhogen. Dus als je 2 stukken met 10 serganten ipv met slecht 1 sergant gaat klemmen gaat de lijmlaag dunner worden. Daarom is het ook belangrijk om een massief iets onder de bekken te steken zodat de "druk" op het te klemmen deel zich beter verdeelt en je geen blutsen krijgt.

Let op, de fabrikant spreekt altijd over de maximale kracht, dus eerst spek en eieren eten ... hoe harder je kunt aandraaien hoe hoger de krachten.

Jos
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Let op, de fabrikant spreekt altijd over de maximale kracht, dus eerst spek en eieren eten ... hoe harder je kunt aandraaien hoe hoger de krachten.

Dat klopt, maar houdt niet in dat je spierkracht de beperkende factor is. Dat is namelijk de materiaal-/constructie-combinatie. Boven de aangegeven maximale kracht draai je de lijmtang aan gort, en daar wil de fabrikant dan niets van horen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ah een topic naar mijn gading, ik ben eerst even rekenen, kom later wel met een epistel.
Misschien ooit nog wel wat FEM analyses als ik tijd heb ;)
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Dat klopt, maar houdt niet in dat je spierkracht de beperkende factor is. Dat is namelijk de materiaal-/constructie-combinatie. Boven de aangegeven maximale kracht draai je de lijmtang aan gort, en daar wil de fabrikant dan niets van horen.

Als raad aan de jeugd zeg ik altijd : vast is draaien tot het kapot is, en dan ene kwart draai terug. Toen was het vast genoeg :rolleyes:

Ah een topic naar mijn gading, ik ben eerst even rekenen, kom later wel met een epistel.
Misschien ooit nog wel wat FEM analyses als ik tijd heb ;)
Als je de analyse hebt, wel de rand-condities te vermelden in het verslag he bv : krachtvectoren parallel met de aslijn van de lijmklem. of de veronderstelling dat de frictie van de klem in de hand oneindig is, zodat de persoon effectief die krachten kan opbouwen (lees aandraaien) rekening houdend met het tegenkoppel veroorzaakt door de frictie in de schroefdraad. etc..

Ik kan niet toestaan dat er larie en apekool op deze site terechtkomt... :eek: en zal dit dan moeten melden aan de mod's.

Jos
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je kan rekenen wat je wilt, maar gewoon zoveel mogelijk klemmen gebruiken:cool: Dat verdeeld de totale kracht zo egaal mogelijk over het hele oppervlak, vulhout ertussen helpt ook.

zou ik niet doen, dan zitten ze zo dicht op elkaar dat je je hand er niet tussen krijgt om ze aan te draaien, is heel die berekening ook niet meer nodig :D
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Interessante materie!
Kan iemand iets zinnigs zeggen over de druk die een klem verspreid in de breedte?
Ik heb eens iemand horen zeggen dat een klem effect heeft binnen een hoek van 90 graden, maar heb daar nooit meer iets over kunnen vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.