Werkplaats krachtstroom

Freeway furniture

Nieuw lid
25 mrt 2016
13
0
Beste allemaal,

Enige tijd geleden heb ik besloten samen met mijn broeder een eigen werkplaats te gaan inrichten. Dit plan is nu eindelijk werkelijkheid geworden en we zijn druk bezig met verdiepings vloeren en lampen, kasten etc etc! (Fotos zullen volgen) echter ben ik ook alvast machines aan het instaleren en ook aanschaffen. Nu heb ik een super mooie kity vlak vandiktebank van 410cm schaafbreete aangeschaft! Hieraan zit een 16a krachtstroom stekker. In onze werkplaats is 32a krachtstroom aanwezig! Oftewel de stekker passen niet in elkaar. Nu heeft mijn broertje hier een stuk meer verstand van en mij verteld dat hij hier ofwel een tussen stekker tussen maak of een anderen stekker aan de machine maakt! Nu kunnen jullie het vast al raden, maar mijn vraag is dus eigenlijk of dat gaat? Kan je een 16A machine aansluiten op een 32A krachtstroom voeding?
Hoor heel graag jullie reacties, alvast bedankt
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ja dat kan, stekker vervangen is het meest logisch.
Er zijn 4 en 5 polige stekkers.
Meest gebruikte die ik dan zie is 5 polig, 32 A
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ja dat kan.

Je kan altijd een lichtere machine aansluiten op een zwaardere aansluiting.

Maar het mag niet!

De stekker mag niet zwaarder worden uitgevoerd dan de opgegeven aansluitwaarde in de handleiding. De WCD in de werkplaats zal dus vervangen moeten worden voor een 16 A exemplaar. En dat kost je de wereld niet, is tientjeswerk.

Daarnaast controleren wat de afzekerwaarde moet zijn, want op 16 A aansluiting kan het heel goed zijn dat de machine maar 10 A gezekerd mag zijn, maar meestal volstaat de standaard zekerwaarde van de aansluiting.

De machine op een zwaardere aansluiting plaatsen betekent dat de zekeringen er wel eens te laat uit springen.
 

Freeway furniture

Nieuw lid
25 mrt 2016
13
0
Je stelt dus voor niet de stekker van de machine te vervangen maar enkel de WCD aan de muur? Is daar gaan tussen stuk voor verkrijgbaar die het probleem meteen oplost? Mijn broertje heeft namelijk wel 32A nodig en daar gebruiken we dezelfde wcd voor!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat zomaar het stopcontact vervangen door een 16A exemplaar ook niet altijd de goede oplossing is. Stel dat het apparaat kortsluiting maakt. In dat geval zal er een stroom lopen tot de zekering klapt. Bij een 32A stopcontact zal dat ook een zwaardere dan 16A zekering zijn. Gevolg: stopcontact en stekker kunnen smelten/in brand vliegen.

De nette oplossing is een mini-stoppenkastje op 16A afzekeren naast het 32A stopcontact en daaraan een 16A stopcontact hangen.
Voordeel daarvan is wel dat het 32A stopcontact, dat je broertje gebruikt, vrij blijft. Krachtstroomstekkers steeds in en uit het stopcontact doen is lang niet zo gemakkelijk als je met 240V stekkers gewend bent.

Maar dat is wel heel veel werk natuurlijk.

@TrilliWilli: in welk scenario is de stekker vervangen gevaarlijker dan het stopcontact vervangen?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Volgens mij geen enkele want de stekker en wcd zijn slechts aansluit punten, er zit geen zekering in oid, die zit in je stoppenkast
Of het wel of niet mag, is een ander vraagstuk, maar ik zie niet in waarom de stekker vervangen gevaar oplevert

Als je in je huis een televisie ophangt van 200 watt ga je er toch ook niet een groepje voor plaatsen van 2 ampere, en voor je kolomboormachine (232v) met een motor van 750 watt maak je toch ook geen apart groep van 4 ampere ?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik denk dat zomaar het stopcontact vervangen door een 16A exemplaar ook niet altijd de goede oplossing is. Stel dat het apparaat kortsluiting maakt. In dat geval zal er een stroom lopen tot de zekering klapt. Bij een 32A stopcontact zal dat ook een zwaardere dan 16A zekering zijn. Gevolg: stopcontact en stekker kunnen smelten/in brand vliegen.

De nette oplossing is een mini-stoppenkastje op 16A afzekeren naast het 32A stopcontact en daaraan een 16A stopcontact hangen.
Voordeel daarvan is wel dat het 32A stopcontact, dat je broertje gebruikt, vrij blijft. Krachtstroomstekkers steeds in en uit het stopcontact doen is lang niet zo gemakkelijk als je met 240V stekkers gewend bent.

Maar dat is wel heel veel werk natuurlijk.

@TrilliWilli: in welk scenario is de stekker vervangen gevaarlijker dan het stopcontact vervangen?

Jurriaan, je geeft het antwoord zelf al. Op een 32 A aansluiting zitten zwaardere zekeringen. Met het vervangen van de stekker aan het apparaat creëer je een situatie waarbij het apparaat ALTIJD te zwaar gezekerd is, want je kunt hem dan alleen nog maar op een 32 A aansluiting gebruiken. Dat mag dus niet!!

Gewoon een tweede kabel trekken en een 16 A aansluiting maken. Het is zoals het is.
Een machineaansluiting houd niet op bij de stekker, dat moet je dus mee calculeren wanneer je apparaten gaat plaatsen, ook als het privé is. Het is geen vrijbrief om het dan maar gevaarlijk te doen.

Een verloopstekker kan dus ook niet, dan ontstaat hetzelfde probleem met de zekering.

Wel kun je een krachtstroom verdeler plaatsen, daar zitten ingebouwde zekeringen in:
https://www.bax-shop.nl/380v-kracht...wer-box-4x-schuko-2x-kracht-16a-1x-kracht-32a

Dit is hier wellicht de mooiste en goedkoopste oplossing.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Bij elektriciteit is alles mogelijk. Echter meer en meer begin ik het besef te krijgen dat veiligheid belangrijk is. Iets correct afzekeren is belangrijk voor je veiligheid. Een stekker vervangen van 16A naar 32A is niet moeilijk en dit werkt ook. Echter bij een probleem heb je een zekering van 32A, dit betekent dat er eerst die stroom door de kabel/machine moet vooraleer de zekering springt. Bij een stekker van 16A is in het slechtste geval de kabel 1.5 mm². Deze kabel smelt bij een probleem als hij afgezekerd is op 32A. De correcte kabel bij 32A is 6mm². Indien je ook de kabel vervangt dan heb je de mogelijkheid dat uw machine beschadigd wordt. Deze goedkope oplossing zou dan wel eens duur kunnen worden.

Oplossing krachtstroomverdeler (kant en klaar) zoals William reeds vermelde.
Of we knutsellen zelf een verloop in elkaar: 32A stekker - kabel 6mm² - zekering 16A - kabel 1,5 mm² - 16A stekker

Denk op jezelf, denk aan je veiligheid.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik mag hopen dat die kity gewoon zelf een thermische beveiliging erin heeft zitten.Hiermee is de motor beschermd.Het verhaal van de stekker en zekering beveiligen de kabel en aansluitpunt tot aan de machine.
De dikte vd kabel is afhankelijk vd lengte plaatsing omgevingstemp enz.De maat 6mm kwadraat voor 32 A geldt als vuistregel voor verlengkabels.Omdat we alleen schroefpatronen hebben van 25A of evt een automaat van 32 A zijn deze kabels met die doorsnede zo over het algemeen goed beveiligd.Ook niet als deze 200 meter lang wordt gemaakt hoor.
Zou zelf ook kiezen voor een tussenverdeler waarop je ook een 16A hebt zitten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als ik bijvoorbeeld naar zwerfstroomkasten kijk die op de bouw staan, dan is het voor 95% 5 polig en 32A, blijkbaar is dat standaard. Bij mijn lastrafo zat vanaf fabriek gemonteerd ook 5 polig 32A en dat is echt onzin mbt het vermogen.
Alles met een motor is hier voorzien van een thermische beveiliging en als die juist is ingesteld werkt dat beter dan zekeringen in de meterkast mbt overbelasting.
Kies wat jouw standaard gaat worden, en maak ze allemaal hetzelfde.
 
M

Milo-vs

Guest
Er bestaan helemooie wand aansluitingen voor 32A icm een schuko op 16A (deze apart gezekerd in de wcd). In dat geval zet je een schuko i.p.v. een blauwe CEE vorm op de machine.)
of je zoekt zon blok waar je een stuk snoer hebt met een mannelijke 32A waar een blok aan zit met 3 zekeringen en 3x 16A CEE aansluiting.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.