App. van Felder.

tuoh

Oud hout
Daarstraks de nieuwe app van Felder eens gedownload en geïnstalleerd, puur uit nieuwsgierigheid, omdat er blijkbaar een calculator met verschillende mogelijkheden bij zit.

Nou, die mogelijkheden mogen er zijn:
- de Gulden snede berekenen, voor gelijk welk ontwerp bruikbaar.
- gewicht berekenen van een plank of balk, met een ruime keuze houtsoorten.
- de optimale snijsnelheid zoeken en instellen
- de te zagen hoek van "valse" verstekken snel weergeven

- en een heel belangrijke voor veel hobbyisten!!! De te verwachten krimp in mm uitrekenen bij een bepaalde daling van het vochtgehalte, ook voor diverse houtsoorten in te stellen.
Zelfs als je geen houtvochtmeter hebt toch bruikbaar, omdat er een paar cruciale waarden toch min of meer gekend zijn.
Voorbeeld: winddroog wil zeggen rv gehalte rond de 17%, binnenshuis gaat hout een rv gehalte van rond de 10% aannemen. Bij gelijk welke constructie ga je in dit geval te maken krijgen met een daling van de houtvochtigheid van rond de 7%

De app rekent uit hoeveel mm krimp die daling gaat te weeg brengen, zowel bij dosse als bij kwartiers gezaagd hout.


Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Meteen even gedownload en wat zitten testen, ziet er een handige tool uit. Bedankt!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
waar vinden we die? ik zag het niet meteen staan op de website van Tema - Felder

werkt het op een Windows computer?

bedankt voor de tip!

groeten

Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank jullie voor de info. Ik heb alleen maar een computer ter beschikking. Jammer.

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.