Reparatie Vlakbank

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Hoi iedereen,

Mijn eerste post hier op het forum. Volg het allemaal al wel een tijdje. Geweldig al die kennis op dit forum! :)

Nu mijn eerste vraag: Ik heb een tweedehands vlakbank gekocht. Nu heb ik er de beitels uitgehaald, 2 stuks. De 'blokken' waarmee de beitels op de as geklemd zitten hebben ieder 4 bouten. Nu is de schroefdraad in die gaten niet meer 'je van het'. Bij 1 is het zo erg dat de bout gewoon los zit. Het geeft mij wel een veilig gevoel als de beitels gewoon met alle 4 de bouten vast zitten ;)

Wie heeft er een adres waar ik dit zou kunnen laten repareren? Moet natuurlijk wel secuur gebeuren, want het gewicht van beide blokken moet natuurlijk wel gelijk blijven.. Ik kom zelf uit de buurt van Eindhoven.

Dank je wel!

Groeten,
Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Gat vollassen, nieuw gat boren en nieuwe draad tappen. Kan je bij elk metaalbewerkingsbedrijf laten doen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik dacht inderdaad ook aan een helicoil. hoewel dichtlassen ook een optie is. Moet alleen de as niet krom trekken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Lassen zou ik niet doen. Risico dat die krom gaat is te groot. Hoe je het went of keert, je brengt warmte in, en nog plaatselijk ook.

Helicoils is absoluut de veiligste weg. Wel secuur uitboren en tappen, want een scheve bout in je as is net zo link als de huidige situatie.
Demonteer de as als het kan, en doe de klus op een kolomboormachine.

Overweeg om het te laten doen bij een machinefabriek, de tappen voor helicoils zijn niet goedkoop. Vervang de bouten ook gelijk voor een nieuw setje, ze hebben per slot van rekening de schade veroorzaakt, dus de rek zal er wel uit zijn (te vast aangedraaid).
 

Christ Oerlemans

Actieve deelnemer
10 okt 2013
41
4
Schijndel
Hallo Jan,
Zitten de gaten met schroefdraad van de klembouten in de losse blokken?
Als dat zo is kun je beter nieuwe klemblokken kopen dan weet je zeker dat je geen risico loopt.
Je krijgt er dan vanzelf nieuwe bouten bij.
succes en groeten uit Schijndel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die zelftappende zijn voor hout en kunststof. Bovendien zijn het busjes met binnen en buitendraad, daar moet veel meer materiaal voor worden weggehaald. En boren moet je met die dingen sowieso ook.

Deze dus: https://www.fabory.com/en/fasteners...ts/self-cutting-threaded-inserts/c/01030301#1

Bij mijn vorige werkgever toch wel een paar duizend van doorheen gejaagd. De klant had het onzalige idee om ze in koper toe te passen.
We hadden daar speciaal tappen voor laten slijpen om ze voor te snijden, want de indraaiapparaten braken achter elkaar af. Ze werden 1 gang minder diep getapt om te zorgen dat ze op de laatste gang bleven hangen.

Gaat hier niet werken.
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
reparatie vlakbank

img007.jpghallo ,
ALS de messen in de bijtelrol geklemd worden zoals in de bijgevoegde schets - de koppen van de bouten spannen in de gleuf
van de bijtelrol - zou je kunnen overwegen een nieuw gat te tappen naast het versleten gat .
waarschijnlijk zal de bout dan ook vervangen moeten worden als de draad te ver versleten is .
op mijn machine zijn dat M8 bouten maar met een vierkante kop voor een steeksleutel van 12 .
groeten
drever
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Hoi Christ,

Zijn inderdaad losse blokken. Ik weet alleen niet of er nog blokken voor te krijgen zijn. Is al een oude machine.

Ik zal het internet eens afspeuren.

Groeten,
Jan
 

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Bekijk bijlage 69940hallo ,
ALS de messen in de bijtelrol geklemd worden zoals in de bijgevoegde schets - de koppen van de bouten spannen in de gleuf
van de bijtelrol - zou je kunnen overwegen een nieuw gat te tappen naast het versleten gat .
waarschijnlijk zal de bout dan ook vervangen moeten worden als de draad te ver versleten is .
op mijn machine zijn dat M8 bouten maar met een vierkante kop voor een steeksleutel van 12 .
groeten
drever

Hoi Drever,

Het zit bij mij precies zo vast ja.

Maakt het voor de balans niet uit, als de blokken lichter worden? Ik dacht namelijk dat ze vanuit de fabriek werden geleverd met een bepaald gewicht, zodat alles goed werkt ten opzichte van elkaar. Of heb ik het dan mis? Ik ben redelijk nieuw op het gebied van vlakbanken.

Groeten,
Jan
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wat is het merk en type van de machine? En dan een foto erbij ( van machine en van beitelas). Dat maakt helpen een stuk eenvoudiger.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gebruik aub geen Helicoils, dat is rommel, zeker voor een schaafbank
Een helicoil kan er uit komen als je de boel losdraait, zeker door het schaven gaat er stof in zitten, je boutje gaat wat zwaarder en komt er mét helicoil weer uit, niet handig !
Gebruik beter een time sert, zelfde principe alleen daar zit een flensrandje aan dat je met een speciaal tooltje naar buiten draait waardoor de timesert vast komt te zitten

https://www.baggersmag.com/time-sert-vs-helicoil

Het setje is prijzig, maar het onderdeeltje niet, als je iemand kent met een setje dan ben je waarschijnlijk klaar voor een paar euro
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Vraag eens prijs voor een nieuwe schaafas met Tersa schaafmessen, dan krijgt je machine ineens een boost. Een degelijke herstelling kost ook wat.

Precies de reden waarom ik de vraag stel om welke machine het gaat. Want voor een Scheppach heeft zo'n upgrade niet zo veel zin.

En Toxiq, helicoils zijn super veilig. Het is niet voor niets een luchtvaartontwikkeling. Repareren is niet waar ze oorspronkelijk voor ontwikkeld zijn, je kunt in aluminium een sterkere draad creëren. Als ze eruit komen zijn ze verkeerd gemonteerd, of is de bout domweg te vast gezet.

Vast is vast is een veel gebruikt motto, maar iemand met berenklauwen trekt er altijd harder aan. Vandaar dat we met momenten werken, die zijn meetbaar. Zou me niks verbazen als fabrikanten van schaafmachines tegenwoordig de momenten voor de beitelas vermelden in de manual. Misschien niet de hobbymachines, maar wel de profimachines.
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
hallo Jan ,
om de balans te houden zoals hij was voordat je een nieuw gat getapt hebt moet je het oude beschadigde gat opvullen
met een stukje van een bout met dezelfde schroefdraad en net zo lang als het blok dik is zodat het blok daar weer perfect glad is .
om te zorgen dat dit opvulstuk zeker niet los komt moet je het ofwel vast lijmen met LOCTITE ofwel op de rand
van het vulstukje en het blok met een puntslag een putje slaan .
succes !
drever
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Is uitboren en een grotere draad tappen ook een (goede) mogelijkheid?

PS
@trilliwilli: Helemaal waar: Helicoils zijn geen knutseloplossing. Ze moeten wel professioneel worden geplaatst en behandeld. Dat is de luchtvaartwereld wel toevertrouwd. In een onervaren (hobby)omgeving ligt dat misschien anders

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.