Japanse zagen & ervaringen met "ToolsFromJapan.com"?

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Ik ben opzoek naar een goede japanse zaag. In eerste instantie zit ik te dubben over een set ryoba's. Ik zoek iets met een gehard blad, maar wel wisselbaar.
Ben wel een tamelijke woodworking ninja, maar niet zo-ene die z'n zagen ook zelf slijpt. Misschien dat ik daar ooit eens induik, maar nu ff niet.

Voorheen had ik "kobo" zagen, die waren fantastisch. Tot een koekebakker 'm brak. Kort erna is Kobo ermee gestopt, en zijn hun zagen niet meer te krijgen...
Ik gebruik nog steeds het gebroken stompje.

Dieter Schmid en Dictum, hebben vanalles, ook met mijn "eisen", ze noemen ze zelfs "profi". De een wiebelt in het handvat, de ander staat scheef tov het handvat, dat soort fratsen dus. Bij deze winkels is de volgende stap hoger/beter meteen handgesmeed en niet meer te wisselen. Sommige zo duur dat ze by far niet in mn budget passen, andere dan weer wel. Maar ik geef toch de voorkeur aan iets wisselbaars.

Japanese tools australia, n site waar ik op uit kwam, hebben ook wisselzagen van "Nakaya", een merk waar dieterschmid ook alleen maar de handgemaakte zagen van verkoopt. Heeft iemand daar ervaring mee?

Nu heb ik wat kleine zagen van "Mitsukawa", waar ik erg tevreden mee ben. Maar grotere zagen of ryoba's specifiek zijn hier niet te krijgen. Nu schijnt dat een best grote firma te zijn, dus ze moeten haast wel meer soorten zagen hebben. Mij maak je niet wijs dat elke japanner 5 handgemaakte zagen van 'n 500 euro in z'n schuurtje heeft liggen.
En jawel op toolsfromjapan.com, 3 verschillende series met elk meerdere maten en tandgroottes, alle 3 gehard, wisselbaar en voor een bedrag dat best prettig is.
Ze worden geadverteerd als "joy to use & honour to own", dat wekt toch wel verwachtingen, of niet?
http://www.toolsfromjapan.com/store/index.php?main_page=index&cPath=316_318_502


Heeft iemand ervaring met "tools from japan"? En hoeveel kosten, invoerrechten neem ik aan, komen er nog bovenop?
Ze zitten namelijk in japan, jammer genoeg krijg ik geen email van ze terug...

Thanks alvast!

1174028607.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Met ervaringen kan ik je niet helpen. Kosten tot €150 aanschaf en verzendkosten zullen €13 en 21% BTW zijn. Zit je boven de €150, komen daar nog invoerrechten bij. Hoeveel die zijn, kan je bij de belastingdienst navragen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hoi Forum,


Dieter Schmid en Dictum, hebben vanalles, ook met mijn "eisen", ze noemen ze zelfs "profi". De een wiebelt in het handvat, de ander staat scheef tov het handvat, dat soort fratsen dus. Bij deze winkels is de volgende stap hoger/beter meteen handgesmeed en niet meer te wisselen. Sommige zo duur dat ze by far niet in mn budget passen, andere dan weer wel. Maar ik geef toch de voorkeur aan iets wisselbaars.



1174028607.jpg

WIebelt, scheef staan dit kan altijd het geval zijn en heeft niks te maken met waar je dan je zaag besteld/koop. Zolang de greep van hout is is het nooit 100% gegarandeerd eeuwig perfectie want hout is altijd onderhevig aan de omstandigheden waarin het zich bevindt en in beweging. En dat is misschien een nadeel maar ook een voordeel want beide genoemde problemen zijn makkelijk te herstellen en met alle gereedschappen van enig waard moet je voorbereid zijn om ze op een passende manier te onderhouden.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Geen persoonlijke ervaringen maar ik lees er goede dingen over... hij staat bij mij op de lijst om een mooie set beitels te bestellen als ik mijn volgende reis naar Japan plan.
Ik heb een paar maanden geleden de Craftsman set van Mitsukawa bij DS aangeschaft voor het fijnere zaagwerk. Nog niet heel veel gebruikt maar het zijn prima zagen/zaagjes.

Maar als je gewoon een goede fabriekszaag zoekt lijkt het me een tikje overdreven om helemaal in Japan te bestellen. Er zijn meerdere merken die hier ook goed verkrijgbaar zijn en die van een goede tot zeer goede kwaliteit zijn. Wiebelen en scheef in het handvat is of een hele goedkope zaag of een fout, voor €40-60 kun je hier ook een prima Ryoba aanschaffen. Wiebelen van het blad zelf is bij een Ryoba een onderdeel van het ontwerp :). Zelf heb ik een aantal zagen van Gyokucho waaronder 2 Ryoba's. En dat zijn prima zagen. Het handvat ziet er niet echt uit maar het is in de praktijk voldoende stevig en persoonlijk vindt ik verwisselbare bladen toch ook wel prettig. Schaf een reserve blad aan en je zit nooit zonder een scherpe zaag, en zelf slijpen met deze fijne tanden is een opgave.

Een redelijke selectie heb ik zelf gevonden bij workshopheaven.com. Maar als ik de afbeeldingen zo bekijk laat Dictum zijn Japanse zagen ook bij Gyokucho maken.

In Japan is de Mitsukawa fabriekszaag ongeveer een 20%/€10 duurder dan de Gyokucho... en dat is redelijk verwaarloosbaar, en zit 'm vast meer in de naam/volumes dan in substantiële kwaliteitsverschillen.

Edit: net nog even gekeken naar mijn Ryoba's (de ietwat mega 616 en de normale 651). Geen enkele speling in de bevestiging van het blad en ook helemaal in het midden van het handvat bevestigd.
En ik had ook nog een Dozuki van Dictum liggen (die kwam in een set) en die worden inderdaad door Gyokuchi gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Wiebelen en scheef in het handvat is of een hele goedkope zaag of een fout,

Enkele van de vele mogelijkheden, punt is het is niet belangrijk want in het slechts geval, scheef staan, maak je zelf een nieuwe greep, of is dat tijd verspilling?. Er zijn belangrijker overwegingen.
Maar even belangrijk is de uitgangspunt. Je kan je tijd in het uitzoeken en vergelijkingen van de beste verkoop punten, de beste kleinhandel of webwinkel steken en je wordt wel een beter consument maar dat doet weinig voor je materiaal en werktuig kennis.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik koop liever fatsoenlijk materiaal om mee te beginnen..... er is geen enkele reden dat je zelf aan een Japanse zaag van een betrouwbaar merk als bijvoorbeeld Gyokucho van €30-50 moet gaan sleutelen, als dat wel het geval is dan is er maar 1 oplossing en dat is retourneren.
Dan is het gewoon een productiefout.

Ik snap ook je opmerking niet zo.... research naar het beste model, fabrikant en leverancier is bijna altijd de tijd waard. Ik leer liever de verschillen tussen de verschillende zagen en specs dan dat ik zelf aan een totaal onnodige activiteit als het maken van een handvat voor een zaag ga besteden.
Tijd steken in de tuning en afstellen van dingen als een schaaf zijn zinvol, fabricage fouten corrigeren van exemplarische fouten in de constructie van een simpel artikel niet zo....
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De benadering is duidelijk, als consument de meest geïnformeerde keuze maken tussen een reeks van merken. Dat is een geïnformeerde gok op zijn beste.

Denk je dat als na 7 jaar - ik zeg maar wat maar als voorbeeld en tenminste een poging om objectief te zijn - 7 jaar gebruik, je gaat na Gyokucho en vraagt om een nieuw zaag omdat de hechting van het greep is loos geraakt dat je weg komt met een vervanging? Of haal jouw fatsoenlijk gereedschappen geen seven jaar uit? Maar ja, als je onderhoud aan je gereedschappen als onnodige beschouwen verklaard het die (niet ongewoon) benadering.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Laat maar.... een zinvolle discussie is blijkbaar niet mogelijk.
Wellicht zelf eens één aanschaffen, dan kom je erachter dat je na vele jaren intensief gebruik het zaagblad vervangt of wellicht zelfs de complete zaag voor een tientje meer...
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Met ervaringen kan ik je niet helpen. Kosten tot €150 aanschaf en verzendkosten zullen €13 en 21% BTW zijn. Zit je boven de €150, komen daar nog invoerrechten bij. Hoeveel die zijn, kan je bij de belastingdienst navragen.
Hoi Rizz, thanks voor de uitleg! Die 13 euro is dan verzendkosten, in je voorbeeld? Voor eens iets geks uit te proberen, zal ik het in secties van onder de 150 doen dan, ik was sowieso niet van plan de zaak daar in eens leeg te kopen, alhoewel ze mooi spul hebben:p.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Hoi Rizz, thanks voor de uitleg! Die 13 euro is dan verzendkosten, in je voorbeeld? Voor eens iets geks uit te proberen, zal ik het in secties van onder de 150 doen dan, ik was sowieso niet van plan de zaak daar in eens leeg te kopen, alhoewel ze mooi spul hebben:p.

Hi, sorry, nee de €13 zijn inklaringskosten van postnl. Als die ook maar iets met jouw pakketje moeten doen buiten het alleen maar bezorgen, betaal je dit bedrag bij een zending van buiten de EU. De waarde van je zending mag maximaal 150 zijn ex verzendkosten (als je onder de invoerrechtengrens blijf)t, je betaalt wel btw over de waarde plus verzendkosten.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik denk dat je bij Japanse zagen in eerste instantie niet meer dan 5 tientjes hoeft uit te geven om een goede kwaliteit zaag in handen te krijgen (of dat nu een vast- of wegwerpblad is maakt niet uit) & die kun je in Europa ook vinden. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt (en de eerste paar bladen verkloot hebt, want dat hoort erbij), kun je een stapje hoger richting 8, 9 tientjes en dan heb je topspullen. Duurder dan dat zit je in de zelf-na-slijpen/vijlen bladen en dan moet je wel heel fanatiek zijn om daar van te genieten.

Tools from Japan kent lange levertijden en de communicatie is (zoals je gemerkt hebt) gebrekkig — waar hij heel goed in is is op bestelling spullen zoeken. De Australische winkel is een hele goede, heb daar meermaals wat gekocht en de prijzen zijn ook ok. Christian (zo heet de eigenaar geloof ik) heeft een Japanse vrouw en dier familie regelt de inkoop ter plekke. Zijn assortiment is niet zo groot, maar alles in van hoge kwaliteit.

Wat betreft die wiebelige handvaten: dat hoort niks uit te maken - in (trek)spanning merk je het niet en met de goede techniek is het bij de 'terugbeweging' ook geen punt (je moet dan contactloos zijn).

O ja, wat er bij de Lidl en zo als Japanse zaag verkocht wordt is enkel bruikbaar voor brandhout, laten liggen dus. Evenzo FatMax en andere dhz-merken die proberen te profiteren van de naam van Japanse zagen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Waarom moet dat blad verwisselbaar zijn? Ik heb hier een ryoba van bij dictum uit de lagere prijsklasse (rond de 30 euro). Is een prima zaag. Als hij sneuvelt vervang je hem gewoon voor dat bedrag... Gaat trouwens al lang mee.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
WIebelt, scheef staan dit kan altijd het geval zijn en heeft niks te maken met waar je dan je zaag besteld/koop. Zolang de greep van hout is is het nooit 100% gegarandeerd eeuwig perfectie want hout is altijd onderhevig aan de omstandigheden waarin het zich bevindt en in beweging. En dat is misschien een nadeel maar ook een voordeel want beide genoemde problemen zijn makkelijk te herstellen en met alle gereedschappen van enig waard moet je voorbereid zijn om ze op een passende manier te onderhouden.
Hoi Ernest, ik versta je. Ik probeer zo min mogelijk mijn tools de schuld te geven en skills te kweken, onderhoud is ook geen issue. Maar in dit geval doe ik het toch, dit ervaar ik vanaf het begin met deze set zagen, ze zijn iets goedkoper dan de Kobo zagen die ik voorheen had, deze stonden bekend als erg goed, zelfs los van hun prijs. De vervanger is gewoon minder doordacht en afgewerkt. Hij kwam zelfs minder mooi uit de verpakking als de oude nu is. Ik vrees dat ze de zaag naar het budget gemaakt hebben ipv andersom. Alhoewel voor over de 50 euro best wel wat verwacht mag worden, vind ik.

Enkele van de vele mogelijkheden, punt is het is niet belangrijk want in het slechts geval, scheef staan, maak je zelf een nieuwe greep, of is dat tijd verspilling?. Er zijn belangrijker overwegingen.
Maar even belangrijk is de uitgangspunt. Je kan je tijd in het uitzoeken en vergelijkingen van de beste verkoop punten, de beste kleinhandel of webwinkel steken en je wordt wel een beter consument maar dat doet weinig voor je materiaal en werktuig kennis.
Niet perse, ik heb het ook overwogen omdat te doen als er geen ander alternatief blijkt te zijn. Stiekem wil ik ook wat experimenteren met wat andere tpi. Ik heb best al wat topics hier over tools die ik heb gemaakt of aangepast, om niet bij elk klein ding naar "onze dieter" te hoeven rennen:).

De benadering is duidelijk, als consument de meest geïnformeerde keuze maken tussen een reeks van merken. Dat is een geïnformeerde gok op zijn beste.[...].
Tja Ernest, hier in de regio zit ijzer in de grond, als ik de skills had, en mijn oom m'n aambeeld niet uit m'n atelier had gepikt, zou ik ook het zaagblad zelf maken. Helaas voel ik me, voor sommige zaken, genoodzaakt geïnformeerd te gokken. Om het risico nog kleiner te maken heb ik ook nog eens dit topic aangemaakt;)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Geen persoonlijke ervaringen maar ik lees er goede dingen over... [..]. Ik heb een paar maanden geleden de Craftsman set van Mitsukawa bij DS aangeschaft voor het fijnere zaagwerk. [..].

Maar als je gewoon een goede fabriekszaag zoekt lijkt het me een tikje overdreven om helemaal in Japan te bestellen. [...]
In Japan is de Mitsukawa fabriekszaag ongeveer een 20%/€10 duurder dan de Gyokucho... en dat is redelijk verwaarloosbaar, en zit 'm vast meer in de naam/volumes dan in substantiële kwaliteitsverschillen.[...]

Ik lees er ook goede dingen over, en heb goede ervaringen met de kleine kataba's van Mitsukawa.

Ook lijkt het me wat overdreven om helemaal in Japan te bestellen, maar de japanse prijs is erg mooi.
En in hun propaganda, uh productbeschrijving, worden deze Mitsukawa zagen in uitvoerige superlatieven aangeprijst als het beste wat je kan overkomen. (tov de rest, en dat is Gyokucho in die winkel).;)
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik denk dat je bij Japanse zagen in eerste instantie niet meer dan 5 tientjes hoeft uit te geven om een goede kwaliteit zaag in handen te krijgen (of dat nu een vast- of wegwerpblad is maakt niet uit) & die kun je in Europa ook vinden. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt (en de eerste paar bladen verkloot hebt, want dat hoort erbij), kun je een stapje hoger richting 8, 9 tientjes en dan heb je topspullen. Duurder dan dat zit je in de zelf-na-slijpen/vijlen bladen en dan moet je wel heel fanatiek zijn om daar van te genieten.

Tools from Japan kent lange levertijden en de communicatie is (zoals je gemerkt hebt) gebrekkig — waar hij heel goed in is is op bestelling spullen zoeken. De Australische winkel is een hele goede, heb daar meermaals wat gekocht en de prijzen zijn ook ok. Christian (zo heet de eigenaar geloof ik) heeft een Japanse vrouw en dier familie regelt de inkoop ter plekke. Zijn assortiment is niet zo groot, maar alles in van hoge kwaliteit.

Wat betreft die wiebelige handvaten: dat hoort niks uit te maken - in (trek)spanning merk je het niet en met de goede techniek is het bij de 'terugbeweging' ook geen punt (je moet dan contactloos zijn).

O ja, wat er bij de Lidl en zo als Japanse zaag verkocht wordt is enkel bruikbaar voor brandhout, laten liggen dus. Evenzo FatMax en andere dhz-merken die proberen te profiteren van de naam van Japanse zagen.
Dank voor je reactie Bert.
Ik mis een beetje dat "stapje" hoger wat je zegt, ik zoek volgens mij ook niks high-end. Nu kijk ik bij Feinewerkzeuge en zijn er wel een paar vaste zagen weer verkrijgbaar, die enige tijd al uitverkocht waren, in die prijsklasse. Wel handgesmeed staat erbij, zal wel deels handgesmeed zijn denk ik. Ik vind dat toch wat zonde..wetende dat ze vervangen kunnen worden over 'n jaar. Goed nu wil ik het wel over 3 zagen verdelen grof middel en fijn dan zal de standtijd ook langer zijn.

wat de wiebel betreft het werkt ook wel hoor, maar ik stoor me eraan. Het messcherpe precieze gevoel is er niet. Er is wel degelijk een soort dood punt, ma goed ik werk ermee. Ik heb inmiddels geleerd dat het schroefje naar onder moet wijzen bijv. Dus als ik van afkorten naar een lange ripcut ga, die ik graag goed wil hebben zonder of met minimaal nabewerken dan draai ik wel eens het blad in het handvat om.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Laat ik als mijn laatste bijdrage over dit onderwerp een simple verhaal achterlaten. Na lange tijd werken met wegwerp bladen was ik op een gegeven moment er zat van elke half jaar of jaar van gebruik toen de zaag bot was een nieuwe inkoop te doen nooit weten als de productlijn wordt beëindigt of wat dan ook door de verkoper. Ik was ook nooit tevreden met de montering van de wisselbar bladen op de handgreepen van deze type zagen. Ik wou een ryoba zaag hebben voor ruig en vies werk en met een fijn vertanding en dus een goedkoop zaag uitgezocht en gevonden met een hard staal die niet bedoeld was om te vijlen, (impulse harden of zoiets) maar met een min of meer vast montering en redelijk lemmet. Toen ik de zaag voor het eerste gebruikt vond ik het troep en was zeer teleurgesteld maar het was als reserve en niet mijn primaire zaag bedoeld en dus heb ik hem een lange tijd kunnen gebruiken. Toen heb ik hem wel gevijld met een diamant vijl op aanbeveling van Sebastian. Nou ik ben geen geweldig zaagvijler, ik heb een paar goed zaagbladen zelfs bijna vernield, maar ik dacht probeer het. En met dit soort zaagblad hoef je niet de heel tand te slijpen maar alleen de bovenste van de drie vouwen wat het vijlen eenvoudiger maakt. In eider geval is het mij gelukt en daarna is het een fantastische zaag geworden, tot mijn grote verbazing. Het zaag is beter dan toen het nieuwe was en niet door mijn vaardigheden als zaagslijper maar omdat ik dacht laat mij even zien als ik kan het beter maken en omdat de beginsels van het zaag dat toeliet d.w.z. de principes van een goed zaag aanwijzing in de zaag zijn. Het is niet zo anders dan met een nieuwe Stanley blokschaaf of stockschaaf dat met een beetje aandacht een veel beter gereedschap kan zijn dan wat het is uit de dos van de fabriek. Dus neem dat informatie wat je vergaren over dit en dat merk en dat of dit verkoper voor wat het waard is maar wees niet bang om het zelf beter te maken dan wat het misschien is en voor dat heb je niet zo veel informatie nodig, je zoekt als de beginsels over de gebruikt bladstaal kenmerken en de connectie tussen blad en greep correct zijn enzovoort enzovoort.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
morgen even beter kijken, ben eerder daar geweest, maar was toen niet heel enthousiast over de zagen, waarom weet ik niet meer. Nakaya zou goed moeten zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.