Decoupeerzaag -> komt er een nieuw model van Mafell (opvolger P1CC)?

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Na heel lang inlezen, twijfelen en vergelijken (en sparen) ben ik er wel uit: ik zou graag de decoupeerzaag van Mafell willen aanschaffen incl extra's. Echter, ik lees dat de huidige P1CC al sinds 2011 in productie is dus ik maak me enigszins zorgen over de vervanging van het huidige type. Ik zou het jammer vinden om nu in 2017 dik €700 uit te geven voor een machine plus extra's als volgend jaar een nieuw model op de markt zou komen...

Hoe lang gaat een model normaal gesproken mee? En is het aannemelijk dat er volgend jaar of in 2019 een nieuw model komt? Dan wacht ik daar liever op...
 

tuoh

Oud hout
Zelfs het model 2019 zal in dit geval een decoupeerzaag zijn, dat gaat zeker niet veranderen:p Het huidige model is al een topper, het volgende model gaat niet ineens 80% beter presteren hé. Sommige van die blauwe Bosch modellen gaan al 30 jaar mee, bij de recentste zitten wat meer toeters en bellen op maar in wezen doet het ding nog altijd hetzelfde als zijn oudste broertje.
 
P

Pel

Guest
Goede keuze voor de Mafell P1CC, daar krijg zeker geen spijt van, het is m.i. de perfecte decoupeerzaag, als ik een klein minpuntje mag noemen, hij is wat zwaar. Maar daar staat tegenover dat hij zuiver recht kan zagen zelfs door eikenhout, ook het bochtenwerk kan hij met gemak aan, mede ook door het schuin geslepen zaagje.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Mijn eerste electrische handgereedschap heb ik in 2002 gekocht, boormachines, decoupeerzaag en schuurmachine en ik voel geen enkele drang om het te vervangen door nieuw spul. Het is allemaal redelijk uit ontwikkeld. Voor een model zonder koolstofborstels ga ik niet alles vervangen:)
Bij de accu versies is nog wel ontwikkeling, maar Meer in de gebruikte accu's.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hij komt nu in T-loc, dus ze hebben kleine veranderingen gedaan sinds. Mafell is niet van het type dat zijn gamma om de paar jaren vernieuwd, hun kleine bovenfrees is meer dan 20 jaar oud, met hier en daar kleine verbeteringen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mijn Festool ATF55 is 15 jaar oud (zit een sticker op Festool 75 jaar, ze zitten nu op de 90). Mijn blauwe Bosch decoupeerzaag is meer dan 20 jaar oud. En er zwerft nog een oude B&D boormachine die van mijn vader is geweest die 54 jaar oud is. Toen maakte B&D nog goede machines.

Ik stond bij de aanschaf van mijn bovenfrees voor dezelfde keus. De huidige OF1010 stamt af van de OF1000 die weer afstamt van de OF900, waar de Mafell LO50E ook een directe afstammeling was. Het gerucht ging dat Festool met een nieuw model bezig zou zijn, maar bij Festool zelf werd verteld dat dat nog gerust 2 of 3 jaar kon duren. Het huidige model wordt ook nog veel verkocht, gewoon omdat die al goed is. Ik heb het dus niet afgewacht, want er zullen er daarna nog wel weer nieuwe komen, terwijl ik de oude gewoon blijf gebruiken.

Als je de zaag nu nodig hebt, zou ik niet wachten en hem aanschaffen.

Overigens heeft Mafell opvallend genoeg de kleine bovenfrees uit de productie genomen, terwijl het nieuwe model op zich laat wachten. Opmerkelijk, maar de OF1010 verkocht wel veel meer. En zoveel beter was de LO50E niet, beide zijn ontwikkeld uit de OF900, dat zit niet ver van elkaar af.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De nieuwere OF1400 heeft daar een ratelsysteem voor. Is op zeker één van de vernieuwingen die je terug gaat zien op de opvolger van de OF1010. Ik vind dat trouwens ook een gehannes, maar daar hebben meer bovenfrezen last van.
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Bedankt voor de reacties! Niks mis met 'oud', ik ben erg blij met mijn Mafell Monika L (zaagtafel), Bosch SHO 280 (vlak-/vandiktebank), Elu lamellenfrees & Mafell LO 50, maar dat zijn allemaal tweedehands gekochte machines... ik ga er nog eens goed over nadenken, ik heb hem nu ook niet direct nodig...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.