En weer een werkbank topic

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Zoals in een ander topic al eens genoemd, ga ik binnenkort beginnen met een nieuwe werkbank.
Gisteren het benodigde hout besteld, ik laat de ruwe maten door de houthandel zagen en vandikte maken.
Ik zie hier af en toe de mooiste ScetchUp/ Autocad tekeningen voorbij komen. Ik ben daar zelf niet erg bedreven in dus ik doe het nog ouderwets met pen en papier, dit past ook wel een beetje bij het plan om de werkbank zoveel mogelijk met handgereedschap te maken.

De werkbank is geïnspireerd op de werkbank die ik voorbij zag komen in een aflevering van The Woodwright Shop met Roy Underhill. Niet om bepaalde redenen maar gewoon omdat het ontwerp me aanspreekt. De werkbank wordt wel wat groter dan die in aflevering.

Ik wilde, net als de werkbank van Roy Underhill, het blad uit een massief deel maken, echter werd mij dit door de houthandelaar afgeraden. Hij adviseerde mij om het blad toch te lamineren, om een stabieler blad te creëren.

Bijgevoegd een schets van wat ongeveer mijn bedoeling is.
Dit zal wel een langlopend project worden, maar ik zal bij tijd en wijle proberen een update te plaatsen.
Eerst maar wachten tot ik het hout kan halen, kon wel een week of drie duren vanwege grote drukte.

Ik heb wel alvast een vraag over hout in combinatie met koude en vocht. Het hout wat geleverd wordt is gedroogd, ik ga het verwerken in een onverwarmde schuur waar het natuurlijk ook vochtig wordt. Heeft dit dusdanige invloed op de werking van het hout dat dit problemen gaat opleveren met kromtrekken/ uitzetten/ krimpen? De werkbank blijft uiteindelijk in de ruimte waar deze ook gemaakt wordt.

Alle 'kennis'die ik op het gebied van houtbewerking heb opgedaan is door trial and error, dit forum en uiteraard het www, dus alle tips op en/of aanmerkingen zijn natuurlijk welkom.

Vandaag nog even een pen/ gat verbinding met wig geprobeerd (zie afb) Leuk om te maken, helaas zat er aan de kopse kant van de pen een noest waardoor de wig er niet zo mooi in zit. Maar al met al toch weer een leerzame oefening. (restanten vuren/ grenen, wig Walnoot)

20171031_202134 - kopie.jpg

20171101_151554.jpg 20171101_151632.jpg
 

tuoh

Oud hout
Met het hout ga je weinig problemen krijgen, hoogstens een beetje zwellen door het hogere vochtgehalte dat het hout gaat aannemen in je werkruimte. Afhankelijk van de gekozen houtsoort, de zaagwijze, en het uiteindelijke vochtverschil tussen gedroogd en geklimatiseerd ga je pas zicht krijgen op de echte te verwachten zwel. Maar als je de klus niet te snel aanvat krijgt het hout de tijd om zich aan te passen aan de nieuwe situatie en ga je niks merken tijdens de bouw.

Mooi ontwerp en een mooie testverbinding trouwens. Je hebt ook al je eerste leermomentje achter de rug zo te zien, altijd zorgen dat het hout ter hoogte van de verbindingen geen, of zo min mogelijk, fouten bevat:p
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Tuoh, dank voor info over de werking van het hout. Tijd om te acclimatiseren zal het hout wel krijgen denk ik, we hebben allemaal het probleem van te weinig vrije tijd. Ik maak het me mss onnodig moeilijk met de verschillende verbindingen, maar ik zie het idd ook als een leerproces. Bij de test verbinding kwamen idd al een aantal verbeterpunten naar voren.

@Stuiver, Het blad van de werkbank is relatief smal (blad ca. 45cm met een overhang van ca. 18cm voor de tooltray), om toch voldoende stabiliteit te creëren zijn de achterste poten schuin geplaatst. ( dit is mijn eigen interpretatie van het ontwerp:rolleyes:)
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Alvast wat voorbereiding getroffen voor de onderdelen van mijn aanstaande werkbank.
Poosje terug via MP een legvice (........bankschroef?) gekocht en deze gister en vandaag even grondig onder handen genomen.
Eerst helemaal ontvet met Dasty en daarna met de staalborstel en messing borstel ontroest.
Vervolgens een aantal lagen anti-roest/ coating gespoten met de bedoeling om het zwart af te lakken. Maar nu ik dit resultaat zie vind ik dit eigenlijk ook wel mooi, hmmmm

Voor
20171109_155512.jpg 20171109_155524.jpg 20171109_155701.jpg

Na,

20171110_133622.jpg 20171110_133637.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
waarom is de achterkant scheef?

om toch voldoende stabiliteit te creëren zijn de achterste poten schuin geplaatst.

haha. volkomen nutteloos detail, maar gewoon omdat het kan :D

Bepaald niet nutteloos. Door de achterpoten schuin te plaatsen ontstaat een onregelmatige vierhoek, waarin voor- en achterzijde niet parallel lopen. Lopen ze wel parallel, en is het blad horizontaal / evenwijdig met de regels, dan krijg je een veel gemakkelijker te vervormen parallellogram.
Dus heeft Scirocco1 inderdaad een flinke dosis stabiliteit toegevoegd.
 

Paul Heremans

Nieuw lid
11 nov 2013
10
2
Schriek
Op de schets staat een mooie 'rising dovetail'. Maar ben ik de enige die denkt dat je die nooit ineen krijgt? Of zie ik dat totaal verkeerd?
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Prachtig zo'n verbinding ! Alleen zou ik al 'bang' hebben om hem zo perfect te krijgen dat hij past zoals het hoort :)

Mooie bankschroef heb je daar !
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Nicolas_V, het valt idd niet mee om het goed pas te krijgen, heb nu een aantal proef stukjes gemaakt maar nog niet een tot volle tevredenheid.....
 

Paul Heremans

Nieuw lid
11 nov 2013
10
2
Schriek
Tijdens het bekijken van het door jou aangehaalde filmpje heb ik m'n 2 hersencellen aan het werk gezet en inderdaad, het kan wel. Jouw schets is 2D en met enkel 2 hersencellen... Ik had m'n derde reserve-cel aan het werk moeten zetten om in 3D te denken.
Bedankt voor de opheldering.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Misschien een rare opmerking maar waarom de bankschroef aan de linkerpoot?
Dat heb ik zelf ook gehad, later naar de rechterpoot verplaatst wat voor mij handiger schaaft (overwegend rechtshandig)
Nu heb ik er eentje extra aan mijn wipdraaibank gemaakt op het eind, vind ik toch makkelijke met afkorten. Bijvoorbeeld als ik ergens een stukje met de motorzaag vanaf wil halen is het wel fijn als er niks in de weg zit.
Voor redelijk haaks afkorten heb je dan voor het oog een richting.


Het idee met de schuine poten bevalt me wel. wil ik binnenkort ook toepassen als ik een bokje maak voor mijn nieuwe oude slijpsteen uit de smederij
Veel Succes!
Groet
Gerrit
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Nagenoeg iedereen die rechtshandig is prefereert een bankschroef links..... niet alleen voor schaven maar ook voor het klemmen bij andere bewerkingen.
 
Laatst bewerkt:

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Idd, ik heb bij mijn huidige werkbank de bankschroef ook aan de linkerkant zitten.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Voor het schaven werk ik 3 van de 4 keer van rechts naar links, een paar planken onder de werkbank kan ik naar buiten trekken, voor wat langere stukken wil dit wel helpen.
Bij spitten werk ik ook andersom dan gebruikelijk misschien heeft dat er mee te maken.
Voor het zagen vind ik het prettiger om dit naast de werkbank te doen, er ligt dan in ieder geval geen gereedschap in de weg en je kunt in een keer of dat nu met een spanzaag, motorzaag of wat voor zaag ook gewoon afkorten zonder de werkbank te beschadigen.
Maar zoals met alles heeft een ieder zijn voorkeur.

Even een stukje van de werkbank gezaagd en een foto gemaakt
Deze zaag moet nog opgeknapt worden maar voor het idee is dit ding wel duidelijk
IMG_0102.jpg

Groet
Gerrit
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht

Wat ik dan weer interessant vind aan jouw foto, is dat jouw "parallel guide" (dat stuk hout door je bankschroef heen) vast zit aan je werkbank. Ik ken het alleen omgekeerd, vast aan de bankschroef. Of ik moet het verkeerd hebben...

Overigens ben ik als linkshandige mijn werkbank ook aan het plannen met mijn bankschroef op de linkerpoot, daar ik voornamelijk schaaf met rechts, zagen vind ik altijd wel een andere oplossing voor (of we leren wat preciser te zagen met rechts :) )
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
De gatenplank ( stevige eiken) zit er bewust los in. Alleen in de breedte richting zit het wel pas
In de poot zit een sleuf met ruimte aan de boven en onderkant vastgezet met de pin waar het touwtje aan zit.
Voor het verstellen gebruik ik de 2de waar een zaagsnede in zit zodat deze er makkelijk in en uit kan zonder er vanzelf uit te vallen.
Deze klem heeft dus geen parrallel geleider.
Dat de plank er voor uitsteekt is toevallig omdat deze wat aan de lange kant is.
De geleider is bewust zo hoog om het geheel goed sterk te krijgen voor als er wat diks op het eind geklemd wordt zoals dit blokje dat maar een stukje in de klem zit.
De losse balk hangt wel los van de grond.
Voor mij werkt dit , en het is veel makkelijker te maken pinnen, gaten en plank alles 19mm oftewel zie oude 3/4 inch Colonel Sheffield beitel in afgezaagde stukje van de werkbank
Met een boor en een 3/4 beitel en grote rasp kan dit gemaakt worden

Voor haaks zagen heb ik wel een oude aluminium geleider waar een normale grote handzaag in past. Deze zaag is daar net iets te groot voor
Groet Gerrit
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.