Stanley 220

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Beste forum ,

Ik heb deze week nog een Stanley 220 aan mijn gereedschap mogen toevoegen .
Echter na een grondige schoonmaak en slijpen van het beiteltje , stel ik vast de beitel niet te kunnen stellen .
De stelschroef is " made in USA terwijl de body made in Eng. is ?
De schroefdraad pakt niet , lijkt mij niet normaal ??

Graag jullie adviezen , alvast dank035.jpg036.jpg
 
P

Pel

Guest
In het schaafje zit denk ik ouderwetse Engelse draad, ken je geen ijzerdraaier, die zou een stelschroef kunnen maken, Of uitboren en nieuwe draad erin tappen, verder zou ik ook geen oplossing weten.

Groet Pel
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik denk dat je een denkfoutje maakt, je hebt waarschijnlijk bij het schoonmaken het geheel gedemonteerd.
De truuk om het geheel weer werkbaar te krijgen is uit proberen Want de schroefdraad in het gietijzer is rechts om maar de schroefdraad in het schaafmesblokje is links om zodat als je rechtsom draait het blokje met het schaafmes naar beneden gaat en linksom dat het blokje naar boven gaat.
Ik kan het niet duidelijker zeggen, het kan ook precies andersom zijn maar dat maakt niet uit je moet op de juiste afstand het blokje aanleggen zodat de stel beweging juist is.

groetnis, Roeland
 

schavenmannetje

Actieve deelnemer
24 okt 2010
66
0
Roeland , ik heb een en ander geprobeerd en moet zeggen , het helpt inderdaad .Ik vind wel dat het niet heel fijn te stellen is ....Ik heb anders wel mooie schaafkrullen .
Anderzijds is de schroefdraad van de stelschroef soms wel heel losjes , er zit misschien wel wat in hetgeen klaas0639 hierover zegt ?
Kan er nu wel mee werken , en daar gaat het uiteindelijk om , toch ?

Bedankt voor jullie hulp

Jean - Pierre
 

arkbak 33

Nieuw lid
4 feb 2012
4
0
Hallo Schavenmannetje
DE schroefdraad ter plaatse van het bewegende blokje heeft een grotere spoed dan in de schaaf zelf.
Daar door kun je de beitel preciezer stellen (de ene spoed lost de andere gedeeltelijk op waardoor fijnstelling wordt verkregen)
Je moet als je de stelschroef voor de eerste keer in de schaaf draad een beetje spelen met de plaats van het blokje en de stelbout en dan werkt hij perfect.
Dus helemaal geen Engelse of USA draad. Ik hoop dat eea een beetje duidelijk is geworden.
mvg Symen
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Hallo Schavenmannetje
DE schroefdraad ter plaatse van het bewegende blokje heeft een grotere spoed dan in de schaaf zelf.
Daar door kun je de beitel preciezer stellen (de ene spoed lost de andere gedeeltelijk op waardoor fijnstelling wordt verkregen)
Je moet als je de stelschroef voor de eerste keer in de schaaf draad een beetje spelen met de plaats van het blokje en de stelbout en dan werkt hij perfect.
Dus helemaal geen Engelse of USA draad. Ik hoop dat eea een beetje duidelijk is geworden.
mvg Symen


Ah, twee schroefdraden met een klein verschil in spoed. Dat heet een differentiële schroef

Weer wat geleerd.

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.