Black Cherry = Wilde Kers 23 X 13

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een schaal ven Black Cherry :)

Black Cherry bowl.jpgBlack Cherry bowl 1.jpgBlack Cherry.jpgBlack Cherry side.jpg

Hebben jullie ook al winter ??, wij zaten hier zonder elektriciteit voor twee dagen, moest met de ketting zaag de oprijlaan openen, weer veel kachelhout, het is of buigen of breken, en beiden gebeurde, can je de gebroken bomen vinden ?, er zijn er nog heel wat meer.

wet snow.jpg Back yard.jpg Buigen of breken.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is dat nu ?? wow....
Hier nog lang geen winter, toen ik gisteren van de hondentraining kwam was het 12 graden, dat was om 22:15

Mooie schaal leo, heel mooi !
 
P

Pel

Guest
Mooie schaal Leo, zit er veel verschil in het hout van de wilde kersenboom, of een tamme kersenboom?

Groet Pel.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
All that snow is right now.

Ja we krijgen meeste jaren wel een vroege sneeuwbui in october/november, maar dit jaar was het wel 3 maal zoveel in een keer als normaal, heb did ook enkele keren in het zuiden van Canada meegemaakt.

Hier in 2007 waar Ik de boom recht achteren mijn huis wat aan het bijwerken ben waar grote takken afgebroken waren by vroege natte sneeuwval, en dan een van mijn zoon die sneeuw aan het ruimen is van zijn huis in Ottawa in Dec 1., waar regen voorspeld was na did, sneeuw word dan veel te zwaar, en sommige huizen hebben hun dak ingestort daardoor.

Nov. 1 in London.jpg snow in Ottawa.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie schaal Leo, zit er veel verschil in het hout van de wilde kersenboom, of een tamme kersenboom?

Groet Pel.

Wilde kers heeft donkerder hout en word nog donkerder over tijd dan tamme kers, de wilde Kers kan ook veel groter worden dan tamme kers.

Dit is hout van een stam, de grote takken waren al verbrand.

Black Cherry log.jpg

Dit is een holle appel die in het water drijft, gemaakt van tamme kersen hout dat al wat aangetast was.

Apple floating in the water.jpg

en enkele kleinere draai werkjes van Sweet Cherry

kers.jpg kersenhout.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Super mooi hout Leo,

Als ik het goed zie heb je niet veel van het hart weg gehaald bij de eerste schaal.
Droogt die black cherry gunstig ?

De sneeuw...... mijn tante woont ook in Canada en daar krijgen we vaak net zo'n verhalen en foto's.
Als wij hier in nederland lekker warm binnen zitten ziet het er heel mooi uit maar de realiteit is een stuk harder.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mooi hout met een diepe warme kleur. Ik hou daar wel van.

Wij kijken er van op, van de sneeuw, maar in sommige streken is het nou eenmaal gewoon. Kennisen van ons plaatste foto's op FB van een wit besneeuwd Tallinn in Estland. Ook daar normaal voor de tijd van het jaar. Het geeft wel een echt kerstgevoel.

Wij moeten dat met plus 10 graden en regen er maar bij denken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Super mooi hout Leo,

Als ik het goed zie heb je niet veel van het hart weg gehaald bij de eerste schaal.
Droogt die black cherry gunstig ?

De sneeuw...... mijn tante woont ook in Canada en daar krijgen we vaak net zo'n verhalen en foto's.
Als wij hier in nederland lekker warm binnen zitten ziet het er heel mooi uit maar de realiteit is een stuk harder.

RS thanks, Ik probeer zo dicht mogelijk bij het hart te blijven, maar als het hout droogt en opnieuw gedraaid word (zijkanten krimpen omlaag door het drogen) gaat er meestal wel weer wat hout af bij de einden.

Bij de laatste foto zit het hart aan de onderkant van de schaal en de vorm verandert dus de andere kant op, en bij de “Appel in het water” gaat het hart recht door het midden van de vorm.

Black Cherry droogt best goed, geef het de tijd, vooral als er nogal veel sap-hout (spint) omheen zit, omdat dat veel meer indroogt dan het hardhout.

Deze schaal waar Ik ook nog een tenon aan had spleet recht in het midden van het spint door de voet en net niet helemaal door het hout naar de binnenkant, live and learn I guess :(

Black Cherry.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi hout met een diepe warme kleur. Ik hou daar wel van.

Wij kijken er van op, van de sneeuw, maar in sommige streken is het nou eenmaal gewoon. Kennisen van ons plaatste foto's op FB van een wit besneeuwd Tallinn in Estland. Ook daar normaal voor de tijd van het jaar. Het geeft wel een echt kerstgevoel.

Wij moeten dat met plus 10 graden en regen er maar bij denken.

Thanks Wil :), wij krijgen meestal niet zoveel sneeuw in een keer, maar wel af en toe, als er vochtige wind van de golf van Mexico naar hier komt en met de koude lucht die van het Noorden in aanraking komt, kun je heel wat natte sneeuw krijgen.

Er zijn plaatsen in Canada waar elke winter veel sneeuw valt, genoeg dat de spoorwegen er speciale sneeuw ploegen/ruimers voor gemaakt hebben, en die komen er een enkele keer niet doorheen, wel te begrijpen als je die muren van sneeuw ziet.

train going through deep snow.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Prunus serotina is inderdaad de Amerikaanse vogelkers oftewel de bospest. De gewone vogelkers is Prunus padus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.