Kolomboormachine 380V motor vervangen door 220V

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Hoi iedereen,

via mijn schoonvader heb ik een kolomboormachine op de kop kunnen tikken.
Het gaat over een vloerstaander, merk: Rewer - type: CF25C

Aangezien ik geen 380V liggen heb, en dit ook zo zal houden, ben ik aan het kijken om de motor te vervangen door een 220V type (monofase).
En hier heb ik jullie hulp / input nodig.

Welk vermogen kies ik best? Direct naar een 1,5KW of is een lager vermogen ook voldoende? Specifiek toerental (ik zie online motoren van 3000rpm en 1500rpm)

Op de originele motor staan er geen gegevens, op de kolomboor zelf de volgende:

Motor: 1.5PK
MK/MC: 3
Draaisnelheid gaat van 150 tot 2020 (3 poelie systeem - zoiets: http://www.tendotools.com/media/cat...33887a97daa66f/k/o/kolomboortt1520b-4-540.jpg)

Thanks!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
1,5 PK is 1100w, dus met 1,5Kw zit je wel goed. Let bij een andere motor wel op je asdiameter en hoe de poelie op die as is bevestigd.. Je kan de snelheid wel uitrekenen, maar dat zit ff niet in m'n hoofd. Ik heb me onlangs laten vertellen dat je er ook een frequentieregelaar tussen kan zetten, hoef je je motor niet te wisselen. Prijzige oplossing, dat wel, maar het is ook een mogelijkheid..
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het toerental zou ik gelijk houden aan de huidige motor. Als de huidige motor een tweetoeren motor is, zou ik nog eens nadenken, en wellicht voor het laagste toerental gaan.
Gezien de genoemde toeren op de as vermoed ik dat je een 1500 U/min motor hebt.

Voor het vermogen zou ik eerst even kijken naar de diameter van de as van de huidige motor, als de nieuwe motor dezelfde diameter heeft, ben je gemakkelijk klaar. Een zwaardere motor en dan problemen met de poelie die niet past kun je beter voorkomen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Dit soort topics komt vaker voorbij. Dat bracht mij er toe gewoon eens te googlelen op poelies. Die kosten vaak nog geen twee tientjes en zijn in alle asmaten verkrijgbaar. Dan heb je ineens veel meer keuze. Dan kun je ook makkelijk wat meer toeren opvangen met een kleinere poelie. Of is het niet zo simpel?

En wat ik mij ook afvraag: frequentieregelaars zijn duur, maar het moet toch ook gewoon mogelijk zijn op de ouderwetse manier het toerental te regelen (ik weet even niet de juiste term)? Dan mis je wel vermogen, maar met een te zware motor is dat geen probleem.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
een frequentie regelaar zit.op ongeveer 185 euro
Een andere motor op ca 165 (dat is wat ik betaalde)

Een andere freq regelaar kan je ook op andere apparaten gebruiken
Kwestie van een stopcontact er aan maken en gewoon instellen openen vaste frequentie (50hz)
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Heb hier ook wel eens naar gekeken voor ombouw van mijn kolomboor voordat ik krachtstroom had.
Voor mij was het lastig een motor te vinden met dezelfde specificaties.
Het probleem bij mij was dat dezelfde motor qua grootte, bouwvorm en vermogen geen standaardmaat was en dus duur.(250excl. voor een 1.1kw motortje)
Als je mazzel hebt zit er wel een redelijke standaard electromotor op en vallen de kosten wel mee.

Electromotoren komen in verschillende bouwvormen en groottes. (bouwvorm bijvoorbeeld B3 = met voet, B5 = flensgemonteerd, etc. Groottes zijn din groottes, bijv 71 / 80 / 90S / 90L / 100L / etc.)
Op het typeplaatje van je motor staat waarschijnlijk wel welke grootte het is. Bouwvorm spreekt ook voor zich, kun je opzoeken op google of in tabel van fabrikant.
Verder ongeveer zelfde vermogen kiezen en zelfde toerental. Staat ook op typeplaatje van de motor.
Verder opletten aan welke kant van de motor de klemmenkast/aansluitkast zit.

Verder kunnen de poelies / v-snaarschijven best vast zitten. Als er een stalen poelie op zit kun je er wel behoorlijk wat kracht op uitoefenen.
Als er een gesinterde of aluminium poelie op zit uitkijken dat deze niet kapot gaat bij eraf halen.
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0
Het regelen van het toerental doe je toch door het verplaatsen van de riemen op de poelies? (old school)
Als je een frequentieregelaar toepast op een 380V motor met als basis een 220V monofase lijn, ga je dan geen verlies in kracht krijgen?

Ik heb liever een simpele oplossing (lees: 220V monofase motor) ipv een regelaar op een oude motor te zetten.

Voor zover ik het kan zien lijkt me deze ook geen tweetoeren motor te zijn (de huidige dan). Enkel een aan / uit schakelaar, that's it.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
nee, want je stelt hem in op een vaste waarde, het enige wat de regelaar dan voor je doet is van enkele fase, 3 fase maken
Houtdraaibanken doen veelal niet anders, sterker er nog, dan word er bewust voor deze oplossing gekozen
Ook een oudere motor kan daar prima mee overweg (mijn vorige draaibank was een oud beestje maar liep er als een zonnetje op, en nu bij 'De Haan' ook

Dus, de freq regelaar gebruik je in deze NIET voor het regelen van de snelheid maar puur om de motor op het normale net te laten lopen
ECHTER, het kan wel dat je de snelheid er mee regelt
2 vliegen in 1 klap
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
kun je een foto van het typeplaatje van de motor posten?


Frequentieregelaar kan wel van 1 fase een 3 fase motor aansturen.
Op volle toeren heb je volgens mij geen krachtverlies.
Op de lagere toerentallen is bij een frequentieregelaar in open loop de kracht wel behoorlijk minder.
Dit kun je nog een beetje regelen / verbeteren in de frequentieregelaar, maar op lage toeren zal hij toch minder koppel hebben in open loop.
 

gunny

Actieve deelnemer
24 jul 2013
32
0

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Goedkoopste optie voor frequentieregelaar nieuw is uit china, bijvoorbeeld: https://www.ebay.de/itm/UPDATED-1-5...977342?hash=item4d3888e4be:g:-gsAAOSw2YNZlnni
Kosten rond de 100,-. Sommige van de chinesen hebben een warehouse in de EU, dan betaal je geen douane kosten.
Heb ze zelf nog niet gebruikt, de kwaliteit van de frequentieregelaars is wel naar de prijs van wat ik gelezen heb op internet.

Ook goedkoop is tweedehands ergens op de kop zien te tikken inderdaad, alleen zijn de 1fase frequentieregelaars wel erg gewild, en dus wat duurder dan de 3 fase varianten.


Als je een andere motor erop zet kun je er ook voor kiezen om tweedehands te nemen.
Maar zonder gegevens van typeplaatje kan het wel lastig worden om het juiste type te vinden.
Je hebt nodig: bouwvorm, bouwgrootte, toerental (of aantal poolparen), vermogen, bevestiging van pulley op as (spie, perspassing, klembus, ...?)

Misschien kun je het eens bij Vynckier proberen om informatie te krijgen, die leverde ooit blijkbaar Rewer.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Let wel op dat je de 380 motor in driehoek zet met een 220 frequentie regelaar.
Je krijgt immers 3 x 220 uit de drive.
Als je op laagtoeren geen verlies wil hebben moet je kijken naar een vector drive.
Dan heb je van af 25 hz vol koppel.
Tot 100 hz loopt een normale motor met vector drive zonder verlies
 

Blauw_23

Nieuw lid
18 aug 2016
9
0
Je zult idd eerst moeten kijken hoe de kabel "oude" motor is aangesloten.
Zou daar eerst even naar kijken voor dat je een frequentie regelaar gaat kopen.
Als het goed is zie je 6 boutjes.
Aan 3 boutjes (aan 1 kant) zit de voeding aangesloten.
Nu zitten er ook nog enkele koperen plaatjes.
Als deze aan de 3 andere boutjes zitten (ster punt) kan je deze in driehoek zetten.
Echter als je in totaal maar 3 boutjes hebt zit je ster punt in je motor (zie je namelijk ook nog wel eens bij goedkopere motoren)
Dan kun je helaas niets beginnen met een frequentie regelaar.

Post eventueel maar even een foto van het aansluit blokje van de motor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.