Stofzuiger

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Beste forummers,

Ik ben voor mijn werkplaatsje opzoek naar een nieuwe stofzuiger welke ik wil gebruiken op mijn zaag- en schuurmachines etc.

Ik ben al enkele weken op internet aan het zoeken maar ik kom er niet aan uit...

Ik heb niet perse een voorkeur voor een merk, mijn gereedschap bestaat over het algemeen uit makita en dewalt maar ik sta open voor goede producten van elk merk.

Ik heb geprobeerd duidelijk te krijgen of ik beter ben met een L of een M klasse, nu lijkt mij de M klasse beter geschikt om mee te schuren maar ik zie ook veel L klasse modellen aangeboden worden met M klasse filters. Wat dus een M klasse een M klasse maakt is mij niet duidelijk.

Ik zou graag een stofzuiger hebben welke geschikt is voor gebruik zowel in de werkplaats als op locatie. Ik zou graag een regelbare zuigkracht hebben, automatische filterreiniging lijkt me best handig maar ik vraag me af of dit meerwaarde heeft met het gebruik van goede filterzakken? Ik zie het namelijk niet zitten om na t afzuigen alsnog een volle bak stof in de container te kunnen scheppen :rolleyes:

Ik hoop dat jullie me wat duidelijkheid en advies kunnen geven!

Groeten,

Rob
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
M-klasse is voor hobbygebruik niet nodig. Dat de fabrikanten alleen M-klasse filters maken is puur een kostenbesparing.

Het verschil zit hem in het feit dat een M-klasse stofzuiger de classificering alleen krijgt als die als compleet apparaat is getest. Een L-klasse heeft deze test niet ondergaan. Nu is het zo dat fabrikanten de zuigers zeer waarschijnlijk identiek bouwen, maar het prijsverschil moet de kosten voor de test dekken.

Het is belangrijker om naar het totaal te kijken. Want een H-klasse heeft nul zin als de machine die gebruikt wordt geen afzuiging heeft. Logisch eigenlijk, maar we kijken vaak naar de individuele apparaten.

TNO heeft hiervoor testen gedaan en een systeem bedacht waarbij de gebruiksduur is meegenomen voor de combinatie van zuiger en apparaat. Deze testen worden als vooruitstrevend gezien en in heel Europa overgenomen. Hierbij is uitgegaan van de stelregel, dat als een apparaat met een L-klasse zuiger van merk A is getest, dat je het apparaat ook met L-klasse zuiger van merk B kunt gebruiken. Je hebt immers niet alle merken zuigers klaar staan.

Je ziet dat vrijwel alle schuurmachines, afkortzagen en invalzagen 8 uur gebruikt mogen worden met een L-klasse zuiger.
Open cirkelzagen geven dan meestal maar maximaal 2 of 3 uur. Logisch ook. Kwarts is veel gevaarlijker als houtstof, dus veel toepassingen hierbij geven maar een paar uur gebruik per dag.

Een Festool TS55 mag met een CTL zuiger 8 uur gebruikt worden. Het is ook verplicht dat stofzuigerfabrikanten de klasse in het type moeten verwerken. De CTL zuiger is dus een L-klasse.

Kijk voor meer info maar op de site van TNO: http://www.stofvrijwerken.tno.nl/stofzuigers?tested=100345,100344&material=100009&

Ook interessant is de info die Starmix geeft hierover: Bekijk bijlage staubbroschure_gb.pdf

Ik zou adviseren om voor een L-klasse zuiger te gaan. Het verschil in de prijs zit hem dan vaak of de zuiger wel of geen automatische filterreiniging heeft. Kijk ook naar de prijs van de filters en zakken, die ga je gebruiken en maken deel uit van het kostenplaatje.

Een interessante en vooral stille zuiger is de Makita VC3012L: https://www.makita.nl/reiniger/stofzuiger/vc3012l-230-v-stofzuiger-l-klasse/

Heeft handmatige filterreiniging, en de filters zijn niet zo duur. Ook makkelijk te krijgen, want de zuiger is oorspronkelijk de Nilfisk Attix 30-21RC: https://www.nilfisk.com/nl-nl/products/Pages/product.aspx?pid=107407544

Goedkoper is de Starmix AS-AR1232: https://www.hornbach.nl/shop/STARMI...32-EH-incl-accessoires-D/8456269/artikel.html
Hier krijg je bovendien de superhandige Bohrfix bij cadeau. Handig bij gaten boren. Ik heb hem zelf ook. De zuiger die ik heb is een ouder model Starmix, vergelijkbaar met die hier staat. Maakt wel veel herrie, dat is het enige nadeel.

Oh ja, stof afzuigen is wat anders als zaagsel. Een zuiger zuigt nooit 100% van je zaagsel, maar het fijne stof is schadelijk. Je hebt dus nog steeds opruimwerk als je klaar ben, maar dat is dus meestal het grove zaagsel wat op de vloer ligt.
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Zet er een cycloon voor en je hoeft ook weinig tot geen zakken te verwisselen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb niet eens meer een zak in de stofzuiger.
Niet meer nodig met cycloon ervoor.
Het filter zit er nog wel in.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wellicht handig om te vermelden dat een cycloon een zogenaamde voorafscheider is. Het haalt dus een hoop uit de zuiglucht voordat het in de stofzuiger terecht komt. Het is echter nooit een vervanging voor het filter. Bij M-klasse zuigers moet er verplicht een zak inzitten, dus de cycloon heeft dan nog steeds zin om de zak te sparen, maar die mag er dan niet uit.

In de praktijk worden cyclonen vaak in vaste opstellingen gebruikt, terwijl veel standaard bouwzuigers juist zijn ontwikkeld voor mobiel gebruik en de daarbij behorende werking als zelfstandig geheel.

Ik zou bij thuisgebruik met een L-klasse zuiger de stofzak er wel uithalen, maar het filter ten alle tijden laten zitten. Bij gebruik met bijvoorbeeld gips of beton zou ik de zak toch ook wel gebruiken. Deze heeft ook een filterende werking, en een cycloon haalt niet alles eruit. Met mijn eigen cycloon heb ik nog nauwelijks gewerkt, dus de praktijk moet uitwijzen of deze voldoende goed werkt.

Met de verbouwing in huis heb ik de cycloon niet gebruikt, het is teveel gedoe om dat allemaal de trap op en af te slepen. Ik heb een pak nieuwe zakken gekocht en ben met de kale zuiger aan het werk gegaan. Dat is op mobiel gebruik toch het prettigste werken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik kan zeggen dat de cycloon welke ik nu in gebruik heb zeker 99% van het stof afscheidt.
In de stofzuiger zelf zit nagenoeg niks.
Alleen het filter is wat stoffig na een half jaar gebruik.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Precies. En dat kleine beetje in het filter is ook het gevaarlijkste. Maar je zult wel tijdig je filter moeten reinigen/vervangen om een goede werking te blijven houden. Door de prijs schiet dat er nog wel eens bij in. Maar dat de garage je oliefilter en pollenfilter preventief vervangt vinden we vrij normaal.

Die zijn doorgaans bij elkaar net zo duur als een nieuw filter voor de stofzuiger. Het is wel je gezondheid.

Laat ik het dan maar zo zeggen: Als je eten beschimmeld is gooi je het ook weg!

Ik heb het zelf ook gedaan, filtertje vol, effe uitblazen en het kan wel weer. Nu denk ik, ach, voor die drie tientjes ga ik ook niet rotzooien, ik vervang hem gewoon. Heb dus ook een reserve in de schuur liggen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wat voor een stofzuiger heb je als ik vragen mag? Zelf heb ik een Starmix met het ronde FPP3600 patroon. Daar is geen wasbare variant van. Volgens mij maakt Starmix die helemaal niet, ook niet voor de duurdere modellen met de vlakke filters.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Laat ik het dan maar zo zeggen: Als je eten beschimmeld is gooi je het ook weg!

Beg to differ. Een beetje schimmel kan meestal geen kwaad en is dus (voor mij) geen reden om iets maar zo weg te gooien. ;-)

En sommige voedingsmiddelen worden zelfs beter van schimmel (in feite veel voedingsmiddelen zelfs, van brood (OK, gist en bacteriën bij zuurdesembrood), tot tempeh, en van bier tot gorgonzola).
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nou Henk, ik eet ook blauwaderkaas hoor. En een biertje gaat er ook wel in. Maar volgens mij dwalen we dan af, want er zit een verschil tussen een gecontroleerd proces, of de geur van rottend vlees. Kan me niet voorstellen dat je dat zonder blikken of blozen op gaat zitten eten.
 

RobvA

Nieuw lid
30 dec 2012
21
0
Beste allemaal bedankt voor alle reacties en tips die gegeven zijn en in het bijzonder het naslagwerk van William.

Ik heb vandaag een Bosch GAS 35 L AFC gekocht samen met een Bosch GSS 160 multi. Ik ben erg te spreken over deze combinatie van schuren en afzuigen, wat een verademing vergeleken met een black & decker zonder afzuiging :eek: De stofzuiger doet zn werk erg goed en met een een prima geluidsniveau!

Ik heb er nu de standaard plastic opvangzak in zitten, ik wil binnenkort nog eens filterzakken aanschaffen als deze vol zit. Ik denk dat dit voor mij prima werkt zonder cycloon er tussen, maar wie weet in de toekomst.... Eerst weer even sparen ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.