Elektra Beckum HC 260 doorvoer probleem

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi allen

Heb al enige tijd deze vandiktebank, en loop steeds tegen hetzelfde probleem aan.

Het hout komt vrij snel klem te zitten, messen hebben reeds wat werk gedaan , maar mooi schoon hout en dan vrij plots loopt het ineens vast, beetje duwen en trekken en hij komt er wel uit maar van harte gaat het niet. In dit geval niet zon ramp , heb genoeg hout dat er wat stukjes mis mogen gaan.
Maar ik zou graag begrijpen waarom dit gebeurt want ik moet nog een berg en ben er onderhand flink gefrustreerd van.
De aanvoer en de afvoerrollen hebben een vaste hoogte die kan je alleen meer of minder spanning geven waarmee ze aandrukken, dus denk nou die eens wat losser maar resultaat NUL heb aantal slagen vergeten te tellen dat ik de bout gedraaid heb dus kan niet meer terug in de oude stand.
Er blijft mijn inziens over : messen bot, of messen niet goed afgesteld, ik stel ze af op exact de hoogte van de afvoer tafel, dat truukje met een alluminium strookje en dan 4 a 6 mm verplaatsing lukt me slecht als je het 10 keer doet heb je 10 keer andere waarden.
Het zou wel kunnen als je ze hoger afstelt dat hij dus van onder ook iets meer afneemt en gemakkelijker onder de afvoerrol doorkomt.

Veel variabelen, ik vind het lastig, wel jammer want als hij een goede bui heeft levert die prima resultaten

Het gaat momenteel om eiken plankjes van 10 cm breed , niet het zwaarste werk toch

Nou wie heeft ervaring / advies , voorlopig stop ik er mee tot het opgelost is want zo is het niet leuk werken
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Inderdaad. Even ern wachinelichtje over je tafel halen om het glad te maken. Ik heb er standaard een aantal in de schuur liggen. Als het weer wat stroever gaat, even wat wachine erover. Werkt perfect.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat ze bedoelen is dat je paraffine op de onderste tafel moet doen zodat het hout kan glijden. In kaarsvet zit oa paraffine, dus dat werkt ook. Het ideale is natuurlijk een blok zuivere paraffine, of vloeibare paraffine olie in een spuitfles.

ps, als je met zacht hout zit te werken dan moet je ook regelmatig de tafel ontvetten om het hars ervan te doen, anders loopt het snel vast.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Als het niet in de tafel zit, zou je eens moeten kijken of het systeem dat voor de aandrijving van de rollen zorgt, wel goed werkt. Heb je deze machine pas? Of heb je hem al vaker gebruikt en werkte toen alles wel naar behoren?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Maakt uit uit of je veel of weinig afneemt?
Tafel schoon en roestvrij?
Wat voor aandrijf rollen zitten erin, staal, rubber?
Hoever steken de walsen onder de snijcirkel uit? Aanvoerwals 0-3 mm, afvoerwals 2-5 mm
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
De stalen rollen werken op zich prima, tafel glad als een aaltje, ja hoe meet je die afstanden ik had zelf bedacht als mijn messen iets te laag staan er net niet genoeg afgenomen word om soepel onde afvoerrol door te kunnen, denk ik mijn messen ff wat hoger ga afstellen, alhoewel ik dan niet snap dat hij het eerst wel doet
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Daarom ook de vraag of het verschil maakt of je veel of weinig afneemt.
Als je veel afneemt en het werkt en bij weinig niet, dan staat de aanvoerwals aan de hoge kant.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je geeft niet aan of je de tafel hebt gesmeerd met glijmiddel? Dat ze glad is is goed, maar je kan gewoonweg niet schaven zonder glijmiddel. Dat lukt even maar snel loopt alles vast door de harsen die het hout nalaat, dat is onzichtbaar en ontastbaar maar genoeg om alles te doen vast lopen. Doe een test, ontvet de tafel eventueel met white spirit en wrijf er dan een kaars over.

Een ander probleem kan zijn dat de rollen "vast" zitten, ze draaien nog maar zitten klem in een hoge positie. Ze veren op en neer, soms kunnen ze door vuiligheid klem raken in een hoge positie, en zo niet meer drukken op het hout.
Je moet dan met een balk een hefboom maken en de rollen langs onder op en neer duwen, e zien of ze aan elk uiteinde evenveel beweging hebben.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hmm weer allemaal tips waar ik mee aan de slag kan, ik zal als eerst eens het blad met een kaars bewerken

Over de aan en afvoerwalsen, die hebben een vaste hoogte niet instelbaar, enige wat je kunt instellen is de kracht waarmee ze het hout klemmen. Ze kunnen wel vrij bewegen dat heb ik geprobeerd
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het houtglijmiddel van Bison is ook prima hoor,
Maar Benchworks bedoelt volgens mij dat je eerst het blad van de vandiktebank moet vet vrijmaken en dat weer inspuiten of insmeren met een glijmiddel.
Mvg,:).
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Effe naar de bekende weg vragen.

Stopt de machine gestaag met schaven of stopt het schaven plotseling? Wellicht dat de plankjes te kort zijn (minimaal +- 300 mm) en tussen de aan- en uitvoerrwals blijven hangen of terugslaan tegen je terugslagpallen?

Indien relatief langzaam vastlopen idd effe stoeien met ontvetten en glijmiddel.
 
Laatst bewerkt:

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Nee zijn langere plankjes en maar 8 a 9 cm breed, heb de plaat ontvet en ingesmeerd, dus dat werkt nu best wel goed, kennelijk steeds bijhouden, en de afzuiging is prima hoor
maar nu een ander probleem, heb de messen opnieuw afgesteld en ze zijn ook scherp. Maarrrrr tussen de linker en de rechterkant zit een halve mm verschil in dikte, nu lijkt het mij niet de bedoeling om je messen scheef te monteren , misschien moet de bevestiging van de messenrol of hoe noem je dat iets verhoogd worden aan 1 kant, alhoewel het een vaste positie heeft in principe,
Ach vervelen doe je je niet zo, maar zou het zo graag goed afgesteld hebben allemaal
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is het verschil in dikte bij het vandikte schaven, of op de vlaktafel?

Als je namelijk een plank links vandikte schaaft, en een ander rechts, zijn ze dan even dik?
En als je planken vlak schaaft (een paar cm schaven en dan stoppen) link en rechts, is de diepte dan gelijk?

Als alles verkeerd is dan zitten je messen waarschijnlijk verkeerd gemonteerd. Als het vandikte juist is, maar niet het schaven, dan staan de vlaktafels niet juist.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Is het misschien dit probleem?

De vandikte tafel wordt meestal in hoogte gesteld door vier assen met tandwielen en daaromheen een ketting.
Als door een te losse ketting een of meerdere tandwielen zijn doorgeschoten is de tafel niet meer waterpas t.o.v. de messen.
Dit kan ook gebeuren als de ketting eraf is geweest en daarna niet goed is afgesteld.

Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.