Balk blind aan muur bevestigen,zal dit goed gaan?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb in huis een nieuwe doorgang gemaakt.
Dit gat wil ik bekleden met een eiken balk, heb nog een eiken balk liggen van 15 bij 15, die ga ik doormidden zagen.
De ene kant van die balk (7 bij 15 word die dan) komt op een muur, de andere balk wil ik een paar centimeter infrezen en die komt op de kopse kant van een muur.
De bovenkant word met elkaar verbonden dmv een dwarsbalk, dus die drukt de bovenkant wel tegen de muren aan.
Onderaan kan ik ook nog wel een lange kozijn plug gebruiken, eventueel ga ik die dan met een blinde prop wegwerken.

Maar hoe kan ik nu het beste de rest van de balk vastmaken aan de muur zonder dat ik overal gaten moet boren voor pluggen met schroeven.?
De eiken balk zal ook nog wel iets werken, dus daar moet ik denk ik ook wel rekening mee houden.
Zal 1 bout onder en dan de balk boven stevig genoeg zijn?

Ik zou eventueel aan de bovenkant ook nog wel een hoekijzer kunnen infrezen, en zodoende de balk vastmaken aan de muur. Daar bovenop dan voor het oog een dwarsbalk maken.

Er komt trouwens geen deur in, blijft gewoon een losse doorgang.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb in huis een nieuwe doorgang gemaakt.
Dit gat wil ik bekleden met een eiken balk, heb nog een eiken balk liggen van 15 bij 15, die ga ik doormidden zagen.
De ene kant van die balk (7 bij 15 word die dan) komt op een muur, de andere balk wil ik een paar centimeter infrezen en die komt op de kopse kant van een muur.
De bovenkant word met elkaar verbonden dmv een dwarsbalk, dus die drukt de bovenkant wel tegen de muren aan.
Onderaan kan ik ook nog wel een lange kozijn plug gebruiken, eventueel ga ik die dan met een blinde prop wegwerken.

Maar hoe kan ik nu het beste de rest van de balk vastmaken aan de muur zonder dat ik overal gaten moet boren voor pluggen met schroeven.?
De eiken balk zal ook nog wel iets werken, dus daar moet ik denk ik ook wel rekening mee houden.
Zal 1 bout onder en dan de balk boven stevig genoeg zijn?

Ik zou eventueel aan de bovenkant ook nog wel een hoekijzer kunnen infrezen, en zodoende de balk vastmaken aan de muur. Daar bovenop dan voor het oog een dwarsbalk maken.

Er komt trouwens geen deur in, blijft gewoon een losse doorgang.

Let op, de regel d.w.z.de kort balk bovenin die je wil, (als ik je plan goed begrijp)tussen de stijlen plaatsen om die op zijn plaats te houden, die lopen meestal van muur tot muur - soms zelf verder tot buiten de twee stijlen. Als je die tussen de stijlen doen ziet dat nou niet een beetje vreemde uit, als of de twee stijlen lopen eindeloos door, bij wijze van spreken? In ieder geval zou ik voor zorgen dat de boven regel boven op de stijlen komt, op de ene of andere manier.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Had t misschien verkeerd getypt, de boven regel komt idd op de stijlen te liggen. Zal daar ook wel met pen en gat gaan werken om zo de balken tegen de muur aan te drukken.

Om de balken onder op hun plek te houden had ik net ook nog t volgende bedacht; Ik boor in de vloer (waar de balken komen) twee gaten. Daar plaats ik dan dikke bouten in. Op de plek van die bouten boor ik in de onderkant van de eiken balk ook twee gaten waar dan de kop van de bout in komt. Op die manier is de balk onder en boven vast gemaakt. Maar moet ik de balk in het midden ook nog vast maken (lijm/kit)?

Moet natuurlijk ook wel het hout de mogelijkheid geven om te kunnen werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.