Acacia op Bolpootjes

Berm

Actieve deelnemer
Een paar maanden geleden van een kennis een paar Acacia-stammetjes en -kronen gekregen.: ze werden gerooid. Van een kroon heb ik al eerder een rotslamp gemaakt.

Nu wilde ik uit een stammetje een soort omgekeerde kom maken: eentje waar de bast als een soort sluier van de rand hangt....
Dus ik begon ijverig, maar het lukte mij niet om de overhangende rand te maken. Steeds liep mijn schalenguts vast en hapte met de punt als ik onder de bast het hout wilde wegdraaien.

Misschien heeft iemand een tip hoe ik dat voortaan beter kan aanpakken ???

Acacia-bolpoot-001.jpg

Toen heb de bast verwijderd en taille verder ingenomen en er een schaal van gemaakt. Voor de afwerking heb ik onderstaande producten gebruikt. Voor het eerst een sanding sealer onder yorkshire grit gebruikt; werkt echt fijn.
De bovenkant is een soort schaal , die ik door de taille heen heb uitgehold met een lange uitholbeitel.

Acacia-bolpoot-002.jpg Acacia-bolpoot-003.jpg Acacia-bolpoot-005.jpg

Van een ander stukje (donker verweerd) Acaciahout heb ik op de lintzaag blokjes gezaagd om er pootjes van te kunnen draaien. Twee centers op kruising diagonalen ingeprikt om na draaien reces bij omkering in lijn te blijven.

Acacia-bolpoot-006.jpg Acacia-bolpoot-007.jpg

Bolpootjes gedraaid van 2.5 cm diameter. Alle drie moesten ze gelijke afmetingen hebben. Na de eerste dus een malletje gestoken en die tijdens het draaien van de volgende twee bolletjes steeds gepast.

Acacia-bolpoot-008.jpg Acacia-bolpoot-009.jpg Acacia-bolpoot-010.jpgAcacia-bolpoot-011.jpg

Hier nog even het stammetje, het blokje en het bolpootje bij elkaar op de foto. ook de pootjes met dezelfde middelen behandeld als de vaas. Op het donkere bolle hout komt de shellac goed tot zijn recht. Ik poets het tot de lap door frictie begint te piepen...
Daarna de gaatjes voor de pootjes op een papieren cirkel uitgezet en doorgeprikt en geboord. Het werd al avond, dus de eerste foto van het eindresultaat is in avondlicht .

Acacia-bolpoot-012.jpg Acacia-bolpoot-014.jpg Acacia-bolpoot-015.jpg

Tenslotte nog wat foto''s om de vorm en houttekening mooi te laten zien. Ik sluit af met een detailfoto van de nerven... voor de liefhebber .

Acacia-bolpoot-016.jpg Acacia-bolpoot-018.jpg Acacia-bolpoot-021.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor uithollen in kopshout bestaan diverse gereedschappen, zoals ze normaliter gebruikt worden voor vazen en andere holle vormen. Een schraper is een goedkoop alternatief.

De vorm vind ik persoonlijk helemaal niets - recht en krom door elkaar, ik kan er geen touw aan vastknopen.

Maar het is wel mooi hout, robinia.
 
P

Pel

Guest
Peter, mooi stukje hout om te draaien, om eerlijk te zijn vind ik de onderste half rechte bolling niet erg geslaagd, daar ga ik mee met Jurriaan. Als die onderkant een mooie bol was geweest was het m.i. wel een heel mooie vaas geworden.ik bedoel dit natuurlijk als opbouwende kritiek Peter.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.