PDA

Bekijk Volledige Versie : Vikingen uit Taxus

hartvoorhout.jouwweb.nl
26-10-17, 16:34
Voor een kennis moet ik 2 bureau beelden maken.

Hij is een fan van ScandinaviŽ en heeft als voorbeeld deze twee afbeeldingen door gegeven.
6962869630

Ik heb hem geadviseerd om Taxus te nemen om zo mogelijk het donkere kernhout te bereiken en omdat het hout is wat in het verleden voor bogen werd gebruikt ( nu nog ).
Taxus heeft ook het voordeel dat het zwaar is zodat ze ook stevig staan op het bureau.
Ze worden ongeveer 17cm hoog en 8cm doorsnede.

6963269633

Eerst ontschorst en grof afgerond.
69634

Daarna midden bepalen en aftekenen.
69635 69636 69638

Met behulp van een Rasp verder rond maken.
69639 69641

Dan met een schaafje verder naar mooi rond.

69642

Het gereedschap wat ik hierbij heb gebruikt is door mij gekocht op de rommelmarkt. (totaal voor nog geen 5 euro)
Het is schoon gemaakt en weer geslepen.
Bijzonder vond ik het schaafje, deze heb ik geslepen en vond het maar een raar ding met zo'n raar handvat en vinger putje.
Maar tijdens het gebruik kwam ik er achter dat hij fantastisch werkt . Je schaaft dus echt vanuit je handpalm.

Wordt vervolgd..........

Gr Edwin

Berm
26-10-17, 16:47
Gaaf project, ziet er weer veelbelovend uit Edwin. :)

meron
26-10-17, 18:00
Gaaf project. Ben benieuwd naar de voortgang.

Ik ga het volgen!

Jurriaan
26-10-17, 19:23
Er is ook een schaakspel in Engeland, dat door Vikings meegenomen zou zijn. Werd bekend door het gebruik in de Harry Potter films. Daar doen de beelden me wel een beetje aan denken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_chessmen

hartvoorhout.jouwweb.nl
26-10-17, 19:35
Bedankt allemaal,

Mooi Jurriaan, ga het doorgeven aan de kennis waar ik ze voor maak. Zal hij interessant vinden .

Gr Edwin

Er is ook een schaakspel in Engeland, dat door Vikings meegenomen zou zijn. Werd bekend door het gebruik in de Harry Potter films. Daar doen de beelden me wel een beetje aan denken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_chessmen

meron
26-10-17, 19:57
Taxus heeft ook het voordeel dat het zwaar is zodat ze ook stevig staan op het bureau.

Mocht blijken dat het nog niet stevig genoeg is, dan kun je nog evt loden blokjes in de bodem doen. Ik heb dat ook bij de sokkeltjes voor mijn houtsnijwerkjes gedaan. en het staat gelijk behoorlijk stevig.

hartvoorhout.jouwweb.nl
26-10-17, 20:23
Dank je Meron, is een goed idee. Als ik een gat boor onder in zou ik er dan gesmolten lood in kunnen gieten ?.

Gr Edwin

Mocht blijken dat het nog niet stevig genoeg is, dan kun je nog evt loden blokjes in de bodem doen. Ik heb dat ook bij de sokkeltjes voor mijn houtsnijwerkjes gedaan. en het staat gelijk behoorlijk stevig.

meron
27-10-17, 06:25
Dank je Meron, is een goed idee. Als ik een gat boor onder in zou ik er dan gesmolten lood in kunnen gieten ?.

Gr Edwin

Ik heb eerst een rechthoekig gat gefreesd en daarna met een mal van gips een blokje lood gegoten met dezelfde afmetingen. Dan past het precies en heb je geen risico dat het jout verbrand.

hartvoorhout.jouwweb.nl
27-10-17, 06:50
Ik heb eerst een rechthoekig gat gefreesd en daarna met een mal van gips een blokje lood gegoten met dezelfde afmetingen. Dan past het precies en heb je geen risico dat het jout verbrand.

Dank je Meron. ik wacht even af of het nodig is. Ik houdt de optie wel even open want het is wel prettig als ze aan de onderzijde verzwaart zijn. Mogelijk vallen ze dan minder makkelijk om .

Gr Edwin

SjoerdL
27-10-17, 10:51
Dat ziet er veel belevond uit, mooie klus en gave beelden! Overigens is hier het origineel te vinden https://www.etsy.com/nl/listing/518699817/scandinavische-goden-set-houten-beelden? gemaakt uit Linde. Succes en ik ga dit verslag zeker volgen!

wijk0983
27-10-17, 12:30
Leuke project Edwin!

Grtz Hans

henkverhaar
27-10-17, 13:21

Ja waarom niet. Doe ik ook met mijn viskloppertjes. Gewoon loodsoldeer 40/60, smelten met een soldeerbrander en druppels in het gat laten vallen, daarna een houten plug erin lijmen en afwerken. Wel het lood smelten onder een afzuiging.

hartvoorhout.jouwweb.nl
29-10-17, 20:06
Ondanks de drukte van huis te koop en huis kopen .... PFFFFFFFFT.

Toch nog wat kunnen doen.
Afronden van de boven kant.
69756

Mooi dat het donkere taxushout nu duidelijk zichtbaar wordt.

69757

Ik hoop dat ik ondanks alle hectiek toch tijd vind om dit project spoedig af te krijgen.
Nu ze meer vorm krijgen wordt het steeds moeilijker om ze weer weg te leggen.

Gr Edwin

hartvoorhout.jouwweb.nl
18-11-17, 22:40
Toch nog wat kunnen doen aan de Vikingen. Viking nr 1 Kreeg al meer en meer vorm.................

70401

....... en dan kom je er achter dat je ze uit het verkeerde stuk hout hebt gemaakt :(.

Ik had afgesproken ze uit Taxus te maken maar ik heb toch echt het verkeerde stammetje gebruikt . Rund die ik ben ;).

Dus toch maar op nieuw begonnen met twee mooie ronde stukken uit een TAXUS stammetje te halen.

7040270403
70404

Ik weet nu in ieder geval hoe ik moet beginnen.

Gr Edwin

Pel
18-11-17, 23:04
Jammer Edwin, maar laat je niet uit het veld slaan, bekijk het van de positieve kant, dat je eerst heb geoefend.:)

Groet Pel.

meron
19-11-17, 08:50
Dan kun je de eerste poging bij Opendag Hout 2018 verkopen ��

Jurriaan
28-01-18, 19:45
Ben je al verder gekomen? Ik ben erg benieuwd!

hartvoorhout.jouwweb.nl
31-01-18, 17:59
Hoi Jurriaan,

Mijn excuses maar ik ben nog helemaal niets verder.
We hebben een nieuwe woning en zijn momenteel erg druk.
Komt nog bij dat ik pas weer iets kan gaan doen als ik een werkplaats heb gebouwd. Dit zal waarschijnlijk niet voor de zomer klaar zijn.

Ik hou jullie op de hoogte

Groet Edwin

hartvoorhout.jouwweb.nl
12-09-18, 20:58
Werk in uitvoering.........

79562 79563 79564

De start is gemaakt

Nico Oosthoek
12-09-18, 21:28
Dat wordt een een gezellige werkplek.