PDA

Bekijk Volledige Versie : Welk slijphulpstuk

Scirocco1
22-10-17, 12:55
Aangezien ik niet consistent een goede scherpe rechte vouw aan mijn (schaaf) beitels krijg wanneer ik uit de hand slijp, denk ik erover om een slijphulp aan te schaffen.
Een goede beitel even weer scherpen lukt over het algemeen nog wel, maar wanneer de vouw beschadigd is of niet mooi recht dan kost het nogal wat tijd en energie om het goed te krijgen uit de losse hand.
Kwestie van ervaring en routine wellicht, maar als hobbyist doe je het wss toch te weinig om er routine in te krijgen. Wanneer ik een beitel slijp, krijg ik deze wel scherp maar het valt me op dat deze pas echt scherp wordt na het stroppen, terwijl (als ik sommige filmpjes op YT moet geloven) men na een paar halen over de verschillende stenen zich kan scheren met een beitel.) Ook dit zal mss te maken hebben met onvoldoende slijp ervaring.

Nu heb ik al een beetje rondgekeken op het www en de Veritas slijphulp (€60,-) lijkt mij een prima hulpmiddel, echter voor smallere beitels moet er weer een extra hulpstuk bij gekocht worden(a €51,-)
Meer universeel is dan de Lie-Nielsen, echter met een prijs van €139,- is deze nog weer een stuk prijziger dan de Veritas. En het nadeel van dit hulpstuk lijkt mij het smalle geleide wiel, waardoor het slijpen wellicht minder stabiel gaat.
Nu kan ik natuurlijk ook voor het goedkope alternatief gaan en een LN (Eclips) kloon aanschaffen (14,95) en deze middels wat vijlen finetunen.

Qua prijs en om te proberen zou ik voor de laatste optie kunnen gaan, echter om het in een keer goed te doen nijg ik naar de Veritas.
Wellicht zijn hier ervaringsdeskundigen van een van de systemen of die mogelijk verschillende systemen hebben gebruikt. En mss zijn er nog andere alternatieven.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet Scirocco

Vurenhout
22-10-17, 14:09
Zelf heb ik de Veritas en die bevalt uitstekend. Het wiel van de LN is zeer goed en stabiel genoeg en zeer veel beter dan die van de Eclipskloon wat daar het grootste nadeel is (speling). De LN heeft ook als nadeel dat je hulpstukken voor de bek moet kopen. Er wordt aangeraden om direct de grote hulpstukken voor de bek aan te schaffen voor meer stabiliteit. Finetunen eclips: https://www.youtube.com/watch?v=ojzzCXq5ook

ornament
22-10-17, 15:28
Ik begrijp het verband niet tussen de woord kloon en het merk Eclipse. Dit Eclipse slijphulpstuk bestaat al veeel langer dan de LN versie. LN heeft het als uitgangspunt gebruikt voor zijn versie.

Indien er grotere schade is aan een beitel of schaafmes, dan hou je die beter tegen een droge of natte slijpmachine. Je kan een droge kopen voor een lager bedrag dan het LN slijphulpstuk.

groeten,
Ornament

Scirocco1
22-10-17, 16:06
@ornament, ik bedoel hier de goedkope versie v/d LN wat in zekere zin weer een kloon is van de oorspronkelijke Eclipse:)
@Vurenhout, met de set extra grote bekken komt een LN uit op bijna €180,-, da's wel een hoop geld natuurlijk.

luk knops
22-10-17, 16:20
Ik ben al een hele periode aan het proberen en denken dat deze "slijphulp" het ideale zou zijn... een geluk ik heb nog geen centen uitgegeven. Ik begin nu echt te geloven dat geduld en "ikwilhetkunnen" de enige mogelijkheid is om beitels scherp te krijgen, of dat nu een gewoon slijpmachientje is van een paar euros of een Tormec, natuurlijk gaat het met een Tormec makkelijker maar het "gevoel" om te slijpen kan je gewoon krijgen door te proberen en te doen...

Roeland
22-10-17, 16:35
Beste Scirocco,

Als je voor simpel en doeltreffend gaat zou ik zeker voor de Eclips (kloon) van 14,95 bij de Baptist verkrijgbaar, gaan.
Deze voldoet prima, de Lie Nielsen is ook erg fijn maar met de langere opzet stukken erbij ben je al gauw 170 euro verder feit blijft dat deze slijphulp het zelfde doet als de eclips.
Je zou op Ebay een originele Eclips kunnen aanschaffen er zijn drie soorten de blank alu uitvoering (eerste uitvoering prijzig vanaf 60 a 70 euro) de grijs/beige uitvoering met aan beide kanten afronding aan bovenzijde (rond de 30 a 40 euro) en de blauwe uitvoering die zo rond de 50 euro kost.
Ikzelf heb de eerste in alu en werk er dagelijks mee slijtage speling op het wieltje nihil deze heb ik van mijn pa gekregen die hem ergens in de begin jaren 70 had aangeschaft. Ook heb ik de grijs/beige ook zonder speling.
De LN heb ik ook maar vind ik qua ergonomie en vasthouden net iets minder prettig, vind hem er wel mooier uitzien :) (maar daar gaat het hier dus niet om)
De Veritas raad ik je af het is namelijk geen simpel slijphulpje er zijn te veel slijpstanden in te stellen(op het apparaat zelf) waaronder die van de rol en drie kleur code's met met verschillende slijphoeken. Dat moet je dus allemaal onthouden!!!
Je moet dus goed in de gaten houden bij welke beitel en of schaafmes je welke instelling gebruikt en het kan zo maar gebeuren dat je vergeet het wieltje terug te zetten (micro bevel) en je je vouw verkeerd aan het slijpen bent. Voor mij en ik slijp dagelijks te veel gedoe.

Mijn advies is dus de originele Eclips of gaan voor de kloon heb je genoeg budget dan de LN voor erbij!

groetnis, Roeland

Chenak
22-10-17, 19:04
Op de site van Dieter Schmidt ben ik ook deze maker tegengekomen:
http://richardkell.co.uk
Ziet er sjiek uit en ook een stuk goedkoper als LN.
Heb er geen ervaring mee, wel ooit over gedacht hem aan te schaffen, maar heb een Tormek dus niet meer nodig.

Hans

Scirocco1
22-10-17, 21:20
@Roeland, bedankt voor je uiteenzetting. De LN is idd wel erg prijzig. Een Eclipse is zo te zien niet echt makkelijk meer aan te komen. Ik kan me voorstellen dat de Veritas wat meer tijd vergt bij het instellen, maar met jouw achtergrond en ervaring zul je denk ik ook minder snel een slijphulp gebruiken.
@Hans, met deze slijphulp ben je voor het slijpen van een schaafbeitel wel een bredere steen nodig denk ik.

Robert Hardwoodie
23-10-17, 01:18
tja weer een slijp onderwerp...:p

kijk eens naar matt estlea op youtube heeft ze pas uitgebreid en kritisch besproken. Hij heeft best mooie "basis" filmpjes gemaakt laatste tijd. Hij is overigens pro-slijphulp.

Over het algemeen ben ik anti-slijphulp, omdat elk merk weer 5 extra attachments nodig hebben en dan nog niet geschikt zijn voor al je "vreemde" beitels. Je ziet het al in zijn filmpjes, hij heeft ze namelijk alle 3, Veritas, LN, Ecplise
Als je die exacte hoek ff vergeet, en denkt in wil ik "meer" of "minder", en misschien een paar keer controleert met een klein winkelhaakje tegen het licht, dan kom je, helemaal voor het grove werk, echt een heel eind hoor.
Ik ben er zelf ook de harde weg achtergekomen, toen ik een machine had met ingebouwde mal, die net niet haaks sleep.

Scirocco1
23-10-17, 09:50
Tja, keuzes keuzes.
De Eclips-type slijphulpen lijken toch het meest veelzijdig te zijn, hoewel de Veritas imho wellicht meer stabiel is door zijn bredere rol.
Ik denk dat ik eerst maar de goedkope Eclipse-kloon snijhulp koop en deze fine-tune, mocht dit niet naar tevredenheid werken kan ik alsnog voor de duurdere LN-versie gaan of wellicht toch de Veritas. Of voor de smalle beitels de Eclipse-kloon en voor de schaafbeitels de Veritas....... of voor......ja. ja maak nu maar een keuze......:p

Jos Cuypers
23-10-17, 11:10
Scirocco1,
ik heb de LN en heel wat hulpstukken omdat de bijgeleverde klauw niet all beitels aankan... het is een prijzig ding geworden.

Als je in de buurt bent mag je langskomen - Tongeren - Belgie

Jos

henkverhaar
23-10-17, 11:30
Ik heb de oorspronkelijke versie van de Veritas slijphulp (voornamelijk voor de beitels van mijn blokschaaf voor het bamboehengelschaven) en ben er erg happy mee. Ik gebruik wel een 'mini' schrijfhaakje om de beitel consistent haaks in te spannen, en een zelfgemaakt afstandsblokje om de juiste slijphoek herhaalbaar in te stellen. Dat microbevel 'schakelaartje' vind ik, anders dan Roeland, wel een fijn dingetje. Meer instelbaars zit er gelukkig niet aan deze versie (geen kleurtjes b.v....)

GH1
23-10-17, 13:16
Mij bevalt de Veritas ook prima...... als je beide modellen (standaard en narrow-blade) versies neemt kan je eigenlijk alles aan zonder dat het gaat schuiven tijdens het slijpen. De optie om een kleine micro-bevel te maken door de roller een halve slag te draaien vindt ik een erg goed doordachte optie.
Met een plankje met stops op de verschillende afstanden (hoewel ik niet veel meer gebruik dan 25 en 30 graden), of een lineaal, is ook het instellen in een paar tellen gebeurt, zowel voor de snijhoek als voor het haaks blijven van de beitel.

De LN leek als snel zoveel extra's nodig te hebben dat de prijs flink opliep. En dat kleine wieltje leek mij ook niet zo'n succes, hoewel dat vast snel went.

Nico Kliko
23-10-17, 14:05
Leuk! Ik ga dit volgen. Ik heb m`n oog ook op t veritas systeem. Gebruiken jullie ook die iets afgeronde rol?
En hoe groot is de slijpsteen die jullie gebruiken? Ik dacht aan 200 x 60?

O Peatey
23-10-17, 16:38
Voor het slijpen van mijn houtdraai- en schaafbeitels gebruik ik de Sorby ProEdge tot volle tevredenheid.
Voor de het afwetten/fijnslijpen het Veritassysteem met daarbij de optie voor smalle beitels en de afgeronde roller voor schaafbeitels. Dit is combinatie met een diamantsteen van 400/1000 en 2 waterstenen van het huismerk van Knives&Tools van 200/800 en 1200/2000.
Van de hele combinatie nog nooit één seconde spijt gehad.

Vurenhout
23-10-17, 21:14
Leuk! Ik ga dit volgen. Ik heb m`n oog ook op t veritas systeem. Gebruiken jullie ook die iets afgeronde rol?
En hoe groot is de slijpsteen die jullie gebruiken? Ik dacht aan 200 x 60?

Ik gebruik niet de afgerond rol. Beetje bolle beitel krijg je al als je links en recht op de schaafbeitel wat harder drukt, om beurten en ik gebruik eigenlijk niet meer dan twee stenen, de 1200 en de 8000 en de maten zijn 200*75. Daarna afwetten op een strop met slijppasta en je kunt je er weer mee scheren.

Scirocco1
27-10-17, 16:49
Deze week pakketje ontvangen van Baptist met o.a. de budget slijphulp. (en een Eclipse decoupeerzaagbeugel en extra zaagjes)
Vandaag de slijphulp geprobeerd te finetunen en een schaafbeitel geslepen en een beitel.
De schaafbeitel ging goed, door de breedte van de beitel voelt het slijpen ook wel stabiel.
Slijpen van een beitel verloopt toch iets minder goed. De beitels worden ondanks de aanpassingen (nog) niet stabiel en haaks ingeklemd, hier zal ik dus wat moeten aanpassen. En ook de stabiliteit vergt wat meer handigheid dan bij de bredere schaafbeitels.

detopo2011
27-10-17, 17:28
Ik heb ook de veritas en die bevalt prima. Wat mij wel tegenviel is dat ik roestvorming op de bouten had waar de messing moeren op zitten. Voortaan een beetje vet erop en het is geregeld .
Omdat het zo makkelijk werkt slijp je schaafbeitels vaker. En dat merk je wel in het gemak waarmee je daarna schaaft

Scirocco1
27-10-17, 18:55
Op zich is het eigenlijk al vreemd dat je in een nieuw product direct de vijl zet om het goed werkend te krijgen, maar voor de redelijk geringe aanschafprijs is het het proberen waard.
En aangezien de adviezen hier toch nog wel uiteen lopen heb ik eerst voor deze optie gekozen.
Mocht ik toch een beter systeem aan willen schaffen dat gaat vooralsnog mijn voorkeur uit naar het Veritas systeem, ondanks dat het mss wat meer werk is om het in te stellen lijkt mij de bredere rol wel prettiger werken.
Maar voorlopig probeer ik met deze een mooi slijpresultaat te krijgen.

GH1
28-10-17, 09:41
Ik gebruik niet de afgerond rol. Beetje bolle beitel krijg je al als je links en recht op de schaafbeitel wat harder drukt, om beurten

Dat was ook hoe ik sleep.... maar ik heb afgelopen week de "chambered roller" besteld en dat werkt toch wel een stukje beter. Door de breedte van het wiel krijg je met een drukverdeling op de zijkanten wel een iets gebogen slijpvlak maar een groot deel van je schaafbeitel blijft gewoon recht. Met deze aangepaste rol krijg je een hele mooie geleidelijke ronding, en dat is wat je vaak wil. Met de standaard rol kom je niet veel verder dan dat je alleen de zijkanten wat afgevlakt. Voor €23 bij Dictum voor mij een prima aanschaf.

Wat mij wel tegenviel is dat ik roestvorming op de bouten had waar de messing moeren op zitten.

Dat vindt ik ook een beetje het enige foutje in het ontwerp.... vet vindt ik persoonlijk wat minder vanwege de kans dat het toch op je stenen komt. Maar bescherming tegen roest is inderdaad wel nodig, ik hou het bij een heel dun laagje olie.
Ik snap niet dat ze niet het hele mechanisme van iets als messing hebben gemaakt.

detopo2011
28-10-17, 13:12
Ik spoel nu ook alles heel goed af met schoon water na het slijpen. omdat de roestvorming ook kan ontstaan door water met ijzerslijpsel. Dit met name voor asje en meddingrol, daar zitten zo te zien geen keerkringen op.
Wat gebruiken jullie om steen tussendoor nat en schoon te houden? Tussen een paar streken over de steen bedoel ik dan. Plantenspuit met water of net als een aantal pro’s op YouTube glassex?

Roeland
28-10-17, 14:21
Gebruik tijdens het slijpen helemaal geen water meer ook niet op mijn waterstenen!!
Mijn waterstenen liggen nu in de W5 glasreiniger van de Lidl en kost slechts 80 cent per liter. Voorheen had ik mijn waterstenen in water met een beetje Dreft maar dat ging toch na een tijdje stinken en muf ruiken ook na regelmatig verschonen.
Sinds ik volledig overgestapt ben naar W5 nergens geen last meer van en het slijpt fijner als met water.
Ik verschoon mijn bak met waterstenen nu 1 x in de twee weken er gaat 1 hele fles in.
Voordeel van glasreiniger is er zit een ontvetter in en de oppervlakte spanning van de vloeistof is veel lager als van gewoon water en het ruikt lekker fris.
Let wel W5 bestaat voor 95 % uit gedemineraliseerd water.
In mijn ervaring/beleving ontstaat er bijna tot geen roestvorming ben er super tevreden mee ook al kost het wat meer als gewoon water met wat Dreft.

Over de goedkope Eclips slijphulp: die hoef je in principe niet aan te passen de bekken zijn voldoende diep, alleen bij dikkere beitels zul je met een driekanten vijl in de weer moeten.Let wel op een zijde is recht en de tegen overliggende zijde is licht concaaf (bol) zodat de beitel altijd (stevig) en recht word ingeklemd.
Vijl je de ronding er uit dan klemt je slijphulp niet meer naar behoren.
Bij het inspannen altijd controleren of de beitel parallel loopt aan de bek en dan vastzetten met een schroevendraaier als je dit niet doet loop je de kans dat de slijphulp langzaam verloopt(omhoog) komt. En dat heb je meestal te laat in de gaten.

Scirocco1
28-10-17, 15:48
Ik heb idd wat dikkere beitels die niet goed ingeklemd kunnen worden. Ik heb wat materiaal van de bekken gevijld, hierbij rekening gehouden met de kromming.
Heb nu drie schaafbeitels opnieuw geslepen, mooi scherp allemaal maar op de een of andere manier slijp ik toch bij alle drie een lichte kromming in de beitel. Op zich niet heel erg natuurlijk, maar zal mss toch te maken hebben met het smalle wieltje waardoor je toch wat minder stabiel slijpt.
Dat van W5 glasreiniger ga ik ook maar eens proberen, bewaar ze nu in gewoon kraanwater, maar is idd niet zo fris. En bijkomend voordeel is het ontvettende vermogen, het wieltje van de slijphulp moet licht geolied worden maar heb ervaren dat er dan ook olie op m'n stenen komt. (maar mss ben ik ook wat te royaal geweest met olie:rolleyes: )

GH1
29-10-17, 10:54
Water of glasreiniger maakt in mijn ervaring weinig tot niets uit.... ik had tot recent een Naniwa 3000/8000 naast mijn diamant stenen in gebruik. Maar die 15min in de waterbak voor gebruik en het water op mijn slijpplank vond ik toch net te onhandig.
Nu een Shapton die ik net zoals de diamant stenen ook gewoon tijdens het gebruik met wat water/glasreiniger kan bevochtigen. Voor de flow tijdens het slijpen nog net wat handiger en minder geklieder.

Eigenlijk kom ik nu uit op de combinatie die Rob Cosman ook gebruikt :-).

Chenak
29-10-17, 13:05
Ik heb Naniwa chosera 400-2000-5000 waterstenen waarvan ik vooral de 2000 en 5000 gebruik.
Deze dompel ik nooit. Alleen even met de plantenspuit natmaken en gaan met die banaan...
Nooit een probleem en weinig geklieder.

Hans

Scirocco1
30-10-17, 01:58
Wat gebruiken jullie om de stenen vlak te houden/ maken?

GH1
30-10-17, 06:12
Ik heb Naniwa chosera 400-2000-5000 waterstenen waarvan ik vooral de 2000 en 5000 gebruik.
Deze dompel ik nooit. Alleen even met de plantenspuit natmaken en gaan met die banaan...
Nooit een probleem en weinig geklieder.

In mijn ervaring met een Naniwa combinatie steen werkte dat wel... maar het resultaat was een stuk beter als ik de steen wel even dompelde. Daarna een stuk minder glad aan de oppervlakte waardoor je veel minder slagen hoeft te maken. Die plantenspuit had ik ook nog steeds nodig om wat water op de oppervlakte te houden.

GH1
30-10-17, 06:16

Alles wat je al hebt :-). Ik gebruik mijn (fijne) diamant steen, als ik die niet al had zou ik een speciale "flattening stone" hebben overwogen. Niet zo heel duur en zal vele stenen meegaan.
Maar ik ken ook mensen die wat schuurpapier op glas gebruiken om stenen weer vlak te krijgen.

Jos Cuypers
30-10-17, 06:51
Ik gebruik hiervoor de DMT Diaflat
Jos

Scirocco1
30-10-17, 16:30
@Jos, dat is vast en zeker een hel goede vlakplaat, maar voor een eenvoudige hobbyist als ik ook wel erg prijzig.
Nog even een andere vraag, beetje off topic, volgens mij is er hier eens een topic gestart met een vertalingen/ Nederlandse benamingen voor veel Engelse termen. Kan deze echter niet terug vinden, iemand een idee?

BossyRangs
30-10-17, 16:49
@Jos, dat is vast en zeker een hel goede vlakplaat, maar voor een eenvoudige hobbyist als ik ook wel erg prijzig.
Nog even een andere vraag, beetje off topic, volgens mij is er hier eens een topic gestart met een vertalingen/ Nederlandse benamingen voor veel Engelse termen. Kan deze echter niet terug vinden, iemand een idee?

Deze?
https://www.woodworking.nl/showthread.php?5438-Woordenlijst-Engels-Amerikaans-Engels-Nederlands&highlight=woordenlijst

Scirocco1
30-10-17, 16:51
@BossyRangs, TNX, allerlei zoektermen gebruikt, maar niet heel eenvoudig woordenlijst :p

BossyRangs
30-10-17, 17:01
@BossyRangs, TNX, allerlei zoektermen gebruikt, maar niet heel eenvoudig woordenlijst :p

Graag gedaan. Ik heb er ook eens lang achter moeten zoeken, vandaar dat ik het weet :)

Jos Cuypers
30-10-17, 18:15
...maar voor een eenvoudige hobbyist als ik ook wel erg prijzig.....
ik ben ook maar hobbyist hoor. Maar als je eens iets goed gewoon bent is het moeilijk om naar het goedkope spul terug te grijpen. Ik vlakte mijn stenen tot voor kort ook op een granieten plaat met watervast schuurpapier... diene “smodder” hoeft voor mij echt niet meer.

Jos

Vurenhout
30-10-17, 18:29
deze : https://www.fine-tools.com/G-abrichtblock.html

Scirocco1
30-10-17, 18:44
Smodderen, als in knoeien?
Ben nu een een aantal keren aan het slijpen en fine-tunen geweest. Krijg nu aan de beitels een mooie strakke/scherpe vouw. (heb geen haar meer op mijn arm ondertussen:p)
Eerst maar weer een vouw onder een hoek van 25 graden geslepen, bleek toch dat ik door het uit de hand slijpen een vouw van ruim minder dan 25 gr heb geslepen.
Drie schaafbeitels opnieuw geslepen/ gewet allemaal messcherp maar wel met een licht ronding in het snijvlak. Nu is dat volgens mij op zich niet erg voor een mooi schaafresultaat, alleen heb ik het niet bewust gedaan en ligt het dus nog aan mijn niet stabiele manier van slijpen.
De krullen die van het hout komen zijn iig ragfijn, en het hout voelt echt super glad ( oke, het is maar zacht vurenhout maar toch)

Goed gereedschap verdient ook een goede werkplek, dus binnenkort maar eens starten aan mijn nieuwe werkbank (dat moet toch een eitje zijn met zulk scherp gereedschap). Tekeningen/ schetsen gereed deze week maar eens even naar de plaatselijke houthandel en eens zien wat hij aan geschikt hout heeft. Zal hier tzt een nieuw topic over starten

Jos Cuypers
31-10-17, 07:24
Smodderen, als in knoeien?....

Yep, smodderen is eigenlijk een graad erger.
Voor mij is knoeien : er valt er een beetje op de grond of langs de werkplek...
Maar bij smodderen loopt het er zo van af, op de grond.. Opvegen gaat, maar van onder de poten blijft het uitkomen. Wil ik het schuurpapier in de vuilbak gooien.. drup drup onderweg en dan de vuilbak nog lek ook.. 20 vodden om alles op te soppen en nog alles nat :rolleyes:

Scirocco1
31-10-17, 08:51
Kijk, zo spijker je ook nog eens je talenkennis bij;)

Scirocco1
02-11-17, 20:57
Volgens mij begin ik het slijpen met de slijphulp aardig door te krijgen. Ook de kleinste beiteltjes van m'n combinatieschaaf kan ik er mee slijpen.
Maar ik kan ook wel begrijpen dat mensen die regelmatig moeten slijpen en dit niet uit de losse hand willen doen, voor een stukje kwaliteit zoals bijvoorbeeld de Lie Nielsen gaan.

69919

Roeland
02-11-17, 22:26
Goed bezig Hoor!

Bevalt de slijphulp? Zo te zien wel :) :)

groetnis, Roeland

Scirocco1
03-11-17, 06:32
Bevalt op zich goed, maar het heeft wel wat werk gekost om het de bekken dusdanig te bewerken dat de beitels er ook goed in passen.
Nadeel vind ik nog wel dat het vooral bij smallere beitels wel wat instabiel is.
Maar al met al valt het niet tegen.

Nico Kliko
09-11-17, 20:11
Niet de beste foto`s maar vandaag m`n Lie Nielsen slijphulp binnengekregen. Ik wilde eerst de veritas bestellen maar vond het eigenlijk een beetje log/groot ding. Dus toch maar voor de Lie Nielsen gegaan. Het is even duur.. maar het voelt echt als een degelijk ding. Ook m`n 6mm beitel was prima te slijpen met dit hulpstuk. Zelfs een mooie microbevel op de 6mm. Ik ben tevrede! hier ga ik nog jaren plezier van hebben :)

Ook M`n ardennes corticule slijpsteen flink ingewijd. Ik heb geen ervaring met andere slijpstenen.. maaar vind het snel en fijn slijpen!

70141 70142

Scirocco1
09-11-17, 22:21
't Is idd een mooi stukje gereedschap, je hebt gelijk de langere bekken er bij besteld?

Nico Kliko
09-11-17, 22:25
Jep, Matt Etlea bracht het overtuigend haha Vind t op zich ook wel fijn vasthouden zo`n iets grotere (Denk ik... nog niet niet met de kleine klauwen gewerkt haha) Maar vond met hiermee mooi grip.

't Is idd een mooi stukje gereedschap, je hebt gelijk de langere bekken er bij besteld?

chrashdummy
23-11-17, 11:48
Is dit slijp hulpje niks, deze heft een bredere rol voor meer stabiliteit.
Heb er zelf geen ervaring mee.
https://www.dictum.com/en/sharpening/sharpening-accessories/honing-guides/711400/double-jaw-honing-guide?ftr=_28__96.2_3_12_12

Scirocco1
23-11-17, 11:59
@crashdummy, zie deze nu voor het eerst, die bredere rol zal idd meer stabiliteit geven, verder lijkt deze wel op de goedkope slijphulp die ik nu heb.