Lang blind gat maken

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
Hallo

IK wil een lang bind gat maken van rond 80 mm en 100 mm diep in
een balk van 150x150 mm.
Hoe kan ik dat het beste doen .

gr. Jos
 

jos lammers

Actieve deelnemer
6 apr 2013
65
0
hallo
Forstnerboor van 80 mm bestaan die wel of pak je een kleinere en boor je
meerdere gaten naast elkaar en dan met een beitel verder uit halen ?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
"Lange blind gat" zegt mij ook dat het deel uitmaakt van zoiets als pen en gat combinatie. Die maten 80 mm bij 100 mm maakt het ook niet meer duidelijk maar ja daar vanuit moeten wij het doen. Als je niet handig met die kreuzaxt bent denk ik ook aan de vertrouwd hammer schietbeitel combo.
 

WR1944

Oud hout
Je kunt een grote gatenboor gebruiken van 80 mm.
https://www.hornbach.nl/shop/WOLFCR...-80-mm-incl-schacht-boor/8537025/artikel.html

Daarmee boor je zover als de boor het toelaat. Met kleinere Forstner boren boor je het meeste hout weg en verwijder je de restjes met een beitel. Dan zaag je dieper met de grote gatenboor tot je op diepte bent en maak je de bodem met Forstner boren redelijk vlak. Ik neem aan dat de maatvoering van de wand van het gat belangrijker is dan de toestand van de bodem.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ecotools heeft inderdaad frezen van 100mm lang. Scharnierfrees ook wel genoemd. Let wel, de totale lengte is 100mm, freesdiepte is dus, afhankelijk van je frees, iets minder. Dat zou een optie kunnen zijn met een kopieerring, maar persoonlijk zou ik de manier van WR1944 proberen. Dit lijkt mij de makkelijkste manier en meest veilige manier
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
er zijn verlengstukken verkrijgbaar voor de boven frees maar het houd inderdaad een keer op qua diepte.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Aha, dus daar worden die dingen voor gebruikt! Er vallen opeens weer allerlei kwartjes.

off-topic:
Zo recht van voren is het lastig de afstanden in te schatten. Hoe groot is de kans, denk je, dat een goedwillende maar misschien wat minder handige amateur (iemand als ik bijvoorbeeld) daarmee een mooi recht gat in zijn eigen hoofd hakt?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Aha, dus daar worden die dingen voor gebruikt! Er vallen opeens weer allerlei kwartjes.

off-topic:
Zo recht van voren is het lastig de afstanden in te schatten. Hoe groot is de kans, denk je, dat een goedwillende maar misschien wat minder handige amateur (iemand als ik bijvoorbeeld) daarmee een mooi recht gat in zijn eigen hoofd hakt?
Laat ik het zo zeggen, ik weet nu hoe sterk en taai een scheenbeen is en ook wat een voordeel een heel scherp snij is. Ook voel ik soms de haar achter op mijn nek omhoog steken als ik aan het haken ben, ik bedoel de snij komt komt heel dichtbij in de buurt van mijn hoofd. Ik heb een keer gelezen dat in Duitsland was het eens verboden om met een kreuzaxt te werken. Als dat waar is weet ik niet. Maar dat is het tegenstrijdig van dit gereedschap te voorzichtig te werk gaan en wordt het gevaarlijker dan loos laten en beweging vrij werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.