probleem met watergedragen beits op eik

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
Ik antwoord hier niet veel, maar ben wel een grote lezer van het forum.
Ik zit met een probleem en hoop dat één iemand van jullie eventueel een oplossing heeft.

Ik ben op m'n werk de enige pistoolspuiter, nooit gedacht dat ik dit ooit ging doen, maar
door iemand die op brugpensioen ging heb ik dit deel van z'n werk moeten overnemen.
Alles wat ik weet heb ik geleerd al doende en tot nu lukte dit prima.
Vroeger gebruikten we vaak alcoholbeitsen, benzinebeitsen, maar de baas wil stilletjes aan
overstappen op watergedragen beitsen en daar beginnen de problemen.

We gebruiken de beitsen vooral op eik, ik schuur het eikenhout tot p220 en breng daarna
de beits aan met een spuitpistool, eventjes laten drogen en het overtollige verwijderen met
een vod of de daskwast. De volgende dag spuit ik de grond/slijplak erop. Dus niet schuren na
het aanbrengen van de beits. Na het drogen schuur ik die grondlaag en dan een laag vernis erop.
Het probleem zit het bij het schuren vlak voor de vernis. De vezels van het eikenhout zijn
zodanig opgeruwd door de beits, ook na de laag grond/slijplak dat ik soms door de grondlaag
en de beits schuur en dit zie je natuurlijk,vooral bij donkere kleuren.
Iemand een idee hoe ik dit opruwen van de vezels kan verminderen? Of iemand een idee
wat ik verkeerd doe?
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
ik heb eens gelezen dat 1 van de remedies hiertegen is, het schuren voor het beitsen. Zoals ik begrepen heb volgende stappen:
1/ schuren op 180
2/ stof verwijderen
3/ bevochtigen door middel van een natte doek (water). hierdoor komen de vezels rechtop te staan
4/ opnieuw schuren met 180
5/ verdere behandelingen, beitsen, ...

na stap 4 zou er niet meer moeten geschuurde worden.

Dit alles lijkt heel aannemelijk, maar ikzelf heb het nog niet uitgeprobeerd
 

A.N

Actieve deelnemer
Zoals hierboven door Dif beschreven staat klopt het.

Je moet het hout eerst nat maken als je met een beits op waterbasis werkt,vooral als het daarna gelakt moet worden.
Bij eiken is het probleem van opstaande houtvezels vaak minder dan bij de houtsoorten (grenen/vuren) waar ik zelf mee werk.

Als het hout geschuurd is gewoon met water nat maken (kan met spuitpistool) en daarna het oppervlak schuren (zelf gebruik ik korrel 150) waardoor de opgeruwde vezels ook verdwijnen.

Het is iets meer werk maar als je door de beitslaag/grondlaag schuurt heb je er vaak veel meer werk van om dat te herstellen.
 

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ga ik deze week zeker eens proberen om het hout eerst nat te maken en daarna
opnieuw schuren en dan pas met het beitsen beginnen.
Ik laat zeker iets weten wat het resultaat is.
 

Geert Schoonhoven

Actieve deelnemer
Ik neem aan dat je als spuiter wel weet dat de verschillen tussen watergedragen en sintetisch dag en nacht zijn.
Ik heb als schilder in 2000 moeten omschakelen en in 2010 kregen we de nieuwe VOS regeling en mijn ervaring is dat omschakelen tijd kost. Je zuld andere systemen moeten toepassen.
Ik heb zelf heel veel gehad en heb nog steeds veel aan het advies van de leverandsier. Zij weten als geen ander hoe je het beste resultaat krijgt.
Ga eens bij ze langs zou ik zeggen.
 

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
Ik weet zeker dat er verschillen zijn, ook naar het aanbrengen op het hout toe.

Overschakelen kost inderdaad tijd, en heel wat oefentijd om tot een perfect
resultaat te komen, maar tijd die niet productief is(zoals m'n baas het zegt) kost
geld. Leg dat eens uit aan mijn baas, ik heb het vroeger al doende geleerd en hij
verwacht nu hetzelfde. Geloof me, heb er al meerdere keren met hem over gesproken,
maar er komt geen reactie op.

Ik sta welgeteld 3halve dagen per maand in de "spuitcabine" om wat kleine pootjes of
eventueel een salontafel te beitsen en vernissen. Dus pistoolspuiten is niet mijn hoofdbezigheid in m'n job, dat wil daarvoor niet zeggen dat ik het niet perfect wil doen.

Het hout na het schuren eerst nat maken en daarna terug schuren heeft gewerkt. Of het
de perfecte oplossing is, weet ik niet. Maar het oppervlak voelt toch heel wat gladder aan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mattias zei:
Overschakelen kost inderdaad tijd, en heel wat oefentijd om tot een perfect
resultaat te komen, maar tijd die niet productief is(zoals m'n baas het zegt) kost
geld.


Slecht werk en ontevreden klanten en herstelwerk kosten nog veel mee geld toch... de angelsen zeggen Penny wise, pound foolish :mrgreen:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.