Houten kader

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Een van mijn klanten heeft mij gevraagd om een reclame paneel te maken. Ik heb gekozen om te gaan voor een eiken kader.
Aangezien het massief hout gebeuren nog relatief nieuw voor mij is (ik doe meer lasersnijden en cnc frezen, digitaal printen) ben ik nog aan het twijfelen over hoe ik de hoeken aan elkaar kan verbinden zodat deze niet open trekken na verloop van tijd.


Ik zat eerst te denken om een gat te boren door de hoeken en daar dan een lange deuvel door (9mm diameter) (van de ene zijde naar de andere zijde terwijl de planken aan elkaar geklemt zijn)

Een domino of lamellen frees zou natuurlijk ook een oplossing bieden, alleen heb ik deze helaas niet.

Een domino ligt momenteel helaas volledig buiten budget, maar een (makita) lamellen frees gaat eventueel nog.

De kader elementen zijn 20mm dik en 120mm breed. Aan de achterzijde zijn 2 dado's gemaakt (2x3mm diep in trapvorm. In de eerste ligt het reclame bord, In de 2de een stalen kader om het houten frame samen te houden en het reclame bord vast te klemmen.

Wat is jullie mening?


Frame.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Een belangrijke vraag; komt het binnen of buiten te hangen? Voor binnen zijn bijv. Lamellos wel geschikt, voor buiten minder.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik lees dat je een stalen kader er in gemaakt heb. Eiken is nogal berucht om het krimpen en uitzetten.
Als je weinig speling tussen het stalen kader en het eiken frame hebt, dan is de kans groot dat de hoeken open zullen trekken. Bij uitzetting van het hout, zal de buitenhoek open gaan staan, bij krimp de binnenhoek.

Hoe heb je het stalen kader bevestigd? Heb je er een foto van?
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Het geheel komt in de voortuin van de klant te staan.
Het stalen kader wilde ik vastschroeven om de 15/20cm met een houtschroef (4*20) waarbij het gat in het staal verzonken is en in het hout voorgeboord is met een 2mm boor.
Ik zal morgen als ik terug in de werkplaats ben een foto nemen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Er is veel mogelijk, ik zou denk ik gaan voor een halfhoutverbinding. Als je met een "veer" wilt werken zou ik een spline nemen, eenvoudig te doen, en meer lijmoppervlak dan dominos of deuvels, je nept ergens dan een halfhoutverbinding.

Afhankelijk van de gewenste afwerkingsgraad natuurlijk, zou je je ook kunnen afvragen of je uberhaupt zo'n 45graden verstek wil maken... Tis mooi, maar in een buiten toepassing gaat, volgens mij, dat verstek gewoon openstaan of je wil of niet. Zelfs met 3 domino machines, ga je dat niet tegen houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.