toerental regelen 1 fase elektromotor

Jelle_vds

Nieuw lid
20 okt 2017
3
0
hallo,

Ik heb een 1 fase elektromotor van 0,55kW. Het toerental zou ik graag elektronisch kunnen regelen met een spanning van bijvoorbeeld 0-5V. Ik dacht misschien dit te doen via een frequentieregelaar maar kan ik deze zelf aansturen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe bedoel je? De frequentieregelaar weer door een arduino o.i.d. aansturen? Dat is probleemloos mogelijk.

Wel zou het zo kunnen zijn dat het lastig is om een één-fase frequentieregelaar te vinden. Mogelijk is dan vervanging van de motor door een 3-fase model en een bijpassende 3-fase uit, 1 fase in frequntieregelaar zelfs goedkoper...
 

Jelle_vds

Nieuw lid
20 okt 2017
3
0
Ja het is inderdaad de bedoeling dit te kunnen regelen via arduino.
Bedoel je dan een 3-fase motor aansluiten op 1 fase?
 

Jelle_vds

Nieuw lid
20 okt 2017
3
0
Ik ben niet zo heel handig met elektronica, weet wel hoe ik 0-5V of 0-10V signaal kan bekomen.
Had niet gezien dat de uitgangen van de frequentieregelaar bijna altijd 3 fase zijn dus ga ik inderdaad maar best voor een 3 fase motor.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
1-fase frequentieregelaars bestaan wel maar omdat het startkoppel van een 1-fase motor heel laag is, starten zij de motor altijd op met zijn nominale frequentie (50Hz) om dan terug (of omhoog) te regelen naar de gevraagde/ingestelde frequentie. Om veiligheidsredenen is dit niet altijd werkbaar.

Een beter oplossing is inderdaad een 3-fasen motor met een 1-fase in/3-fase uit regelaar, zoals Jurriaan reeds aangaf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.