redelijke prijs voor gedroogd eiken

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Mijn vader heeft op zolder eiken planken en schaaldelen liggen van eiken. dikke 10 jaar geleden gezaagd, goed droog.
Nu kan ik dat hout wel overnemen, maar wil hem er wel een goede, normale prijs voor geven.
Wat is een beetje een redelijk bedrag?

Het gaat om 16 planken, fijnbezaagd en gekantrecht. Breedte tussen de 18 en 24 cm. 2,5 dik. 3 meter lang
dan nog 4 schaaldelen, 2,5 dik en gemiddeld 35 breed, 3,50 meter lang
Ook zitten er nog kortere schaaldelen bij, een stuk of 4 van 3 meter lang, ook 35 breed.

Er staan zoveel prijzen op t internet dat ik eigenlijk niet meer weet wat nu een redelijke prijs is.
Mijn vader wil niet de hoofdprijs, en ik wil hem niet te kort doen...

Als iemand een ideetje heeft...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik betaal voor die dikte zo'n €1300/m3 Excl BTW Franse eik, oven gedroogd 1ste keus op bool.

Is het inlands dan gaat het afhangen van de kwaliteit, dat kan bij inlands schommelen tussen de €600 en €1000. Naargelang de dichtheid van de ringen en tekening van het hout. Dikke ringen en grove tekening is slechte kwaliteit, minder geschikt voor meubels.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zie dat bij de jaarlijks rondhoutveiling te Arnhem afgelopen jaar de gemiddeld prijs voor inlands eik was €30 per kuub. Daar vanuit kan je transport en zaagkosten bijvoegen om in de buurt van de echt kosten uit te rekenen zonder bemiddelaars die altijd een flink percent in hun zak willen steken.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Toen ik 2j geleden op zoek was lagen alle prijzen voor Europese eiken, 1ste keus en bekantrecht rond de €2.000/m³ incl. btw. (balken van 50mm dik, 2,5m lang en breedte 17-23cm)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
als de eik 25 mm dik is, dan ga ik er van uit dat dit nederlandse eik is, want europees is de standaarddikte 28 mm
maar goed, als je 28 mm krijgt, dan rekent de houthandel met 28 mm om tot m³ te komen
de kwaliteit kan lager dan de franse zijn, en dus ook de prijs (staan er buiten windmolens nog eiken in nederland ? ;-)
voor 1ste keus niet-gekantrecht ovendroog kreeg ik in vlaanderen de afgelopen weken een prijs tussen 1.300 & 1.800 / m³ ex btw & met een volledige boom (= bool)
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
T is wel mooi hout. Dikte is idd 25 mm. een jaar of 10 geleden gezaagd door een plaatselijke houtzager.
Ik heb nu wel een beetje een idee wat ik er voor ga geven.

Over die prijzen, kon laatst nog 6 stammen inlands eiken kopen. Degene die t verkocht kon ze verkopen aan een houthandelaar. Heb m toen gezegd dat ik hetzelfde wel wil geven. Dat was 40 euro per ton. Dus een mooie deal gemaakt.
Ben ondertussen bezig die stammen te verzagen tot balken en dikke schalen, voor een tuinhuis/bbq hok en tafel....
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
T is wel mooi hout. Dikte is idd 25 mm. een jaar of 10 geleden gezaagd door een plaatselijke houtzager.
Ik heb nu wel een beetje een idee wat ik er voor ga geven.

Over die prijzen, kon laatst nog 6 stammen inlands eiken kopen. Degene die t verkocht kon ze verkopen aan een houthandelaar. Heb m toen gezegd dat ik hetzelfde wel wil geven. Dat was 40 euro per ton. Dus een mooie deal gemaakt.
Ben ondertussen bezig die stammen te verzagen tot balken en dikke schalen, voor een tuinhuis/bbq hok en tafel....

Veertig euro/ton zal uitkomen op ongeveer 25 euro/m3 gestapelde stammen. Is wel behoorlijk goedkoop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.