Kistje/ Doosje

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Afgelopen dagen geprobeerd om een doosje in elkaar te knutselen met zwaluwstaart verbindingen.
Ik vind het redelijk gelukt voor een eerste keer, het was ook bedoeld als oefenobject.

Alle bewerkingen met handgereedschap uitgevoerd

Al doende wel een aantal zaken tegengekomen om de bij een volgende keer rekening mee te houden.
- Nauwkeurig meten, desnoods 3x meten, zodat de maten van de zwaluwstaarverbindingen rondom klopt......:p
- M'n kapzaagje slijpen en misschien iets minder zetting?
- Voortdurend m'n werkoppervlak schoonmaken om te voorkomen dat er deukjes in m'n werkstuk ontstaan.

Erg leuk en leerzaam en het geeft ook nog eens een tevreden gevoel wanneer na het zagen en uitsteken de verbindingen goed op elkaar aansluiten.

Het resultaat;

20171017_183328.jpg20171017_183549.jpg

20171017_183501.jpg20171017_183607.jpg

De bedoeling is om het te gebruiken voor Nespresso cups.
Nu wil ik een Nespresso logo op het doosje maken, heeft iemand ervaring met Ammoniumchloride (salmiakzout) Smans heeft hier eens een filmpje gepost van Laura Kampf.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Als mijn eerste zwaluwstaarten zo goed gaan lukken ben ik meer dan tevreden!

Leuk 3D-effect op de eerste foto trouwens.. Lijkt wel alsof het een plankje met 'lege' staarten is, op de hoek vooraan :)
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.021
364
Alphen aan den Rijn
Mooi kistje geworden , inderdaad net 3D .
Binnenkort ook eens een kistje maken met zwaluwstaart verbindingen .
Hou je rekening met het patent van Nespresso .

Groeten Willem
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik weet niet precies waar het fout gegaan is, toch niet voldoende opgelet bij het aftekenen denk ik.
@Willempie, zolang het doosje in mijn eigen keuken blijft hoef ik daar denk ik niet direct zorgen over maken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Octrooi ('patent') is heel iets anders dan beeldmerkrecht of auteursrecht. Op het Nespresso-logo zit geen octrooi. Bovendien beschermen octrooien alleen 'commerciele' toepassing van een uitvinding. Puur voor eigen gebruikt mag je een uitvinding die via een octrooi geopenbaard is altijd gebruiken - al was het maar omdat een van de doelstellingen van een octrooi is het openbaren van een uitvinding ten voordele van de samenleving en om verdere ontwikkeling te stimuleren (ook al is het resultaat meestal het omgekeerde). Experimenteren/ontwikkelen kan uiteraard alleen als je de uitvinding zoals beschreven kan en mag namaken. Als tegenprestatie krijgt een uitvinder een zekere tijd (meestal 20 jaar) het alleenrecht op exploitatie van de uitvinding - of door de uitvinding zelf op de markt te brengen, of door licenties te verstrekken tegen betaling.

De octrooien van Nestle inzake Nespresso houden verband met de capsules en de machines om daar koffie mee te zetten.

Auteursrecht houdt in dat je zaken die uniek, of in elk geval onderscheidend, zijn qua vormgeving niet na mag maken, tenzij onder bronvermelding. Ook hier is de facto publiek gebruik/commercieel gebruik bedoeld. Formeel mag je onder auteursrecht geen kopie van een boek maken, maar zolang je het alleen voor eigen gebruik doet, van een boek waar je toch al voor betaald hebt, zal niemand daar moeilijk over doen.

Merkenrecht is nog sterker gekoppeld aan commercieel gebruik. Een gedeponeerd handelsmerk mag niet door een derde marktpartij worden nagemaakt (of bijna nagemaakt) en gebruikt om potentieel klanten te lokken/misleiden - het heet dan ook niet voor niets een handelsmerk.

In de praktijk betekent dit dat je in je eigen huis op elke willekeurige plek een logo of handelsmerk van derden mag aanbrengen/namaken, zolang dat niet de bedoeling heeft om enig commercieel belang te dienen, en zolang het niet bewust (indringend) aan de openbare ruimte wordt getoond (een groot uithangbord van Douwe Egberts aan de buitenmuur hangen zal bij meneer DE niet heel fijn vallen).
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Jeetje, als dat je eerste is... dan heb je het al goed in de vingers zitten! ik heb mijn eerste nog in de schuur staan, een ladekast voor mijn schaven en beitels, kieren van millimeters in de verbindingen.
het help wel, want elke keer als je nieuwe maakt zie je het verschil, de verbetering en hoeveel je groeit. maar dit...
dit is echt prachtig!!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.115
518
Moordrecht
Zeg Henkverhaar: Als je dan toch in pedantic mode staat: Natriumzout bestaat niet.. Of natrium, of zout, of natriumchloride.. :p
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Zeg Henkverhaar: Als je dan toch in pedantic mode staat: Natriumzout bestaat niet.. Of natrium, of zout, of natriumchloride.. :p
Henk zal het ongetwijfeld nog beter gaan uitleggen, maar niet alle zout is op basis van Natrium (en chloor). Je hebt bvb ook Calciumzout.

(Met een nierpatient in de familie word je snel expert in dit soort dingen)


Wat een mooi doosje, trouwens. We zouden het haast nog vergeten :).
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.115
518
Moordrecht
Henk zal het ongetwijfeld nog beter gaan uitleggen, maar niet alle zout is op basis van Natrium (en chloor). Je hebt bvb ook Calciumzout.

(Met een nierpatient in de familie word je snel expert in dit soort dingen)


Wat een mooi doosje, trouwens. We zouden het haast nog vergeten :).

Dat weet ik, maar het ging mij om Natriumzout specifiek.. :)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Zeg Henkverhaar: Als je dan toch in pedantic mode staat: Natriumzout bestaat niet.. Of natrium, of zout, of natriumchloride.. :p

Waarom zou natriumzout niet bestaan? Alle zouten met natrium en een zuurrest zijn natriumzouten. En dat zijn er heel veel. Maar het gaat hier dus om het kistje, niet over chemie.
@Scirocco1: ik zou ergens een pyrografietoestel lenen/kopen en het er inbranden. Je kan het logo gewoon afprinten en er doorheen branden. Van zo'n pyrografietoestel ga je nog veel plezier hebben voor latere werkstukken.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
TNX voor de complimenten:eek:
Dit is idd mijn eerste keer dat ik een compleet werkstuk maak met zwaluwstaart verbindingen, heb wel een paar keer 'droog' geoefend met reststukjes vuren.
Ik vind de filmpjes van Rob Cosman en zijn methode erg verhelderend. (wel een beetje door zijn eigen 'product placement' heen kijken.)

Ps. aan de achterzijde van het kistje is wel een klein stukje uitgebroken bij een van de verbindingen:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.