Kastje van iepenhout

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Hier een kort bouwverslag (relatief weinig tekst, en een aantal foto's) van mijn eerste echte meubel. Ik maakte het 1,5 jaar geleden bij de cursus meubelmaken in de Stadswerkplaats Zutphen. Het was mijn eerste kennismaking met machine houtbewerking met professionele machines zoals formaatzaag, vlakbank en vandiktebank.

Het begon met het maken van een ontwerp, gebaseerd op dit idee:

kastidee.jpg

Daar rolde uiteindelijk dit ontwerp uit:
20160331_201715.jpg
Vierkante paneeltjes van 32 x 32 cm met een dikte van 2 cm; Totale hoogte 236 cm.
Paneeltjes verbonden met lamello's en houtlijm.

Vervolgens hout gehaald (platen iepenhout bij hardenzachthout.nl in Loenen.) En in een aantal lessen de genoemde machines leren gebruiken en er wat ervaring mee opdoen

IMG-20160208-WA0005.jpg
Zagen. Blijft indrukwekkend zo'n machine en ik ben altijd zeer alert als hij aan staat, maar het "spannende" is er inmiddels gelukkig wel af.

20160303_212824.jpg
Schaven en haaksen. Niet zo spannend als zagen, wel bijna net zo moeilijk om het ook echt vlak en echt haaks te krijgen. Altijd een feestje om te zien wat voor mooie tekening er echt tevoorschijn komt.

Vandikken (in eerste instantie tot iets boven de 20mm) heeft (kennelijk) de foto niet gehaald. Daar doet de machine uiteindelijk het werk (inclusief doorvoeren) dus daar kan relatief weinig mis gaan. Resultaat spreekt me altijd wel erg aan.

20160321_213757.jpg
De volgende stap was het verlijmen van panelen van voldoende breedte, welke vervolgens achtereenvolgens op de exacte dikte (20mm), breedte (32cm) en lengte (ook 32cm) gemaakt zijn.

20160331_201715-2.jpg
Resultaat: een stapeltje van 13 gelijke paneeltjes. En de ontwerptekening nogmaals.

20160404_194349.jpg
Het volgende "beest" zat wel aan de stekker en was meteen een sportschoolworkout: met de bandschuurmachine de machineslag van de vandiktebank eruit schuren en zorgen dat het heel mooi glad werd.

20160411_213311.jpg
Ondertussen tig proefstukjes lamellofrezen achter de rug; de kopse kanten hier in beeld gingen relatief makkelijk, maar de liggende panelen hebben hun lamello juist in de rand, haaks op het paneel. Dat bleek mij erg lastig om goed te doen. Maar uiteindelijk lukte ook dat. De panelen inmiddels genummerd en de tekening erbij om de kans op vergissingen te beperken. Bijna gelukt; 1 paneel heeft extra sleufjes aan de verkeerde kant gekregen. Dat is gelukkig geen zichtkant. Maar altijd 100% focus dus, óók bij dit soort klusjes...

20160418_201105.jpg
Toen in gedeelten gaan verlijmen, dan wordt het ineens een kastje.

20160509_214623.jpg
Nadat de kantjes netjes afgerond zijn ging de kast in 2 delen mee naar huis voor de afwerking (vlokkenzeep) en de laatste verlijming.

20160607_203409.jpg
De laatste verlijming deed ik vlakbij de uiteindelijke bestemming.
Toen hing ik hem op en bleek de constructie toch aan de zwakke kant. Hij hing wel, maar het resultaat viel me een beetje tegen.

Het kastje heeft zo een maand of 8 gehangen en in de winter gebeurde het... De luchtvochtigheid was erg laag in huis (winter, vloerverwarming) de lijmverbindingen waren relatief zuinig gelijmd (bij mijn eerste lijmverbinding gutste de lijm er aan alle kanten uit, dus heb ik de rest "iets" zuiniger gedaan), etc etc. Enfin: de kast liet al een tijdje duidelijk zien dat hij van hout was en werkte erop los, en op een kwade januaridag stortte hij gedeeltelijk van de muur af en brak in 4 delen.

Eigenlijk was het een opluchting, het gaf me de ultieme aanleiding om de kast te verbeteren. Nadat m'n tweede project gereed was heb ik dat gedaan. Geen foto's van gemaakt, maar de volgende dingen gedaan ter verbetering:
  • gebroken delen schoon en strak gemaakt -- de schade aan de panelen was minimaal gelukkig
  • de lamelloverbindingen "geupgraded" naar veer-en-groef: van 4mm multiplex hele brede lamello's gemaakt en de sleuven ditto breedte gegeven.
  • een achterwand van 2 lagen 9mm MDF toegevoegd, in kleur van de muur, en de onderste 2cm rondom ingesprongen zodat de kast als het ware "voor de muur" zweeft en zo eventuele oneffenheden gemaskeerd zijn.

DSC_20924.jpg DSC_20931.jpg
Inmiddels hangt de kast alweer een maand of vier op z'n plek -- en nu wel naar mijn volle tevredenheid. Ik ben benieuwd naar de winter; we zullen zien of ik in januari nog steeds zo enthouiast ben.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Netjes gemaakt. Kan me voorstellen dat een paar lamello's niet stevig genoeg zijn op zo een hoogte. valt me nog mee dat het zolang is blijven hangen. Een paar kookboeken vormen al snel een behoorlijke belasting. Misschien had het gescheeld als je aan de onderkant ook een muurbevestiging had gemaakt. De oplossing met de MDF achterwand ziet er ook goed uit
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
grappig en strak gemaakt kastje!

Mooie plek die werkplaats. Tijdje terug een afzuiger vandaan gehaald en wel even staan te verlekkeren aan die formaatzaag en vlakbank :) Aardige vent ook.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Misschien had het gescheeld als je aan de onderkant ook een muurbevestiging had gemaakt.

Dat scheelde iets, maar niet voldoende. Bovenaan hangt de kast met blinde kastophangers (zie de drienalaatste foto); onderaan zit er een schroef door-en-door de muur in. Nu met de achterplaat erbij is het -voorlopig- wel toereikend. De kast komt in het midden heel iets van de muur af (paar mm) maar door de zwaartekracht en de borgschroef zal hij niet snel omhoog van de kastophangers af kunnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.