Sieradenkistje van gebogen peer, met splines

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Beste forumleden,

Vanwege allerlei andere verplichtingen ben ik weinig aan houtbewerken, en nog minder aan dit forum toegekomen. Met ODH voor de deur vind ik het toch wel leuk om nog een werkstukje te laten zien.

Een tijdje geleden had ik voor mijn vriendin een mooi sierraad gekocht, maar ik vond het standaarddoosje wat suf. Toen wou ik 'snel' even wat maken, dus het onderstaande is in anderhalve dag inmekaar geklust. Af en toe is het dan ook een soort MacGyver project geworden....

Ik ben begonnen met het verzagen van een plankje peer (was ik al aan begonnen in dit project), om dat vervolgens te stoombuigen. Plankje in een bak water, even in de magnetron en buigen maar. Als buigmal heb ik een lijmbus gepakt.

23845610288_e06807a20d_z_d.jpg


Na het drogen de bolle plank in tweeen gezaagd, dit worden de twee helften:
37698721841_02859ef61b_z_d.jpg



Heel eerlijk gezegd had ik een veel complexer plan toen ik begon; iets met 4 zijden die bol zouden zijn, maar ik zag al snel dat dat te moeilijk zou worden, en dat ik dan het hout veel netter in een mal had moeten buigen. Ook wou ik het zwaluwstaarten (vandaar de zaaghoek), maar dat leek me toen ik het aan het voorstellen was hoe het moest veel te lastig. Gelukkig heb ik Tage Frid "Joining" boek, en daaruit haalde ik het idee van splines met fineer.

Dus eerst gelijmd:

23845609758_8b254350db_b.jpg


En daarna openingen voor de splines gezaagd, en stukjes (platgehamerd) fineer erin geschoven, afwisselend padoek en esdoorn:

37649836526_10fea61909_z_d.jpg


Daarna boven- en onderkant vlakmaken door een schaaf omgekeerd in de bankschroef te zetten (kijk uit voor de vingertopjes....):


23845608768_e9d4ee019a_z_d.jpg


Het deksel en de onderzijde zijn vervolgens afgetekend en gezaagd; het dekseltje is van tulpenhout:

37698720151_4dc0673703_z_d.jpg


En dit is het resultaat na olien:

36988394764_de75059615_z_d.jpg


Alle kleuren zijn wat donkerder geworden, wat ik eigenlijk vooral jammer vind van de esdoorn fineer en het tulpenhout, dat contrasteerde beter voor het olien. Het deksel sluit heel precies, dus ik heb een 'nagelgaatje' aan de onderzijde van het deksel gemaakt. Dit is waar ik het minst blij mee ben, maar een betere oplossing weet ik zo ook niet:

23845611048_4bd1e08f1f_z_d.jpg


En hier een plaatje met wat inhoud, om de schaal en de sluiting te zien:

37027995803_b32abe2045_z_d.jpg



Het was een leuk project, heb er veel van geleerd, zowel dingen die wel goed gaan als dingen die niet goed gaan, en gelukkig is m'n vriendin er blij mee. Ik vond het leuk om eens iets met 'splines' te maken, is veel steviger dan ik verwacht had.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Mooi kistje geworden. Misschien dat iets dikkere splines ze iets beter uit hadden laten komen.
Deze manier van stoombuigen kende ik niet. Toch ook eens proberen, scheelt weer een stoomkist maken ;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat is een leuk knutselprojectje geworden! En het ziet er netjes uit. De splines lijken wel stiksels.
In plaats van een nagelgaatje had je ook een knopje in het midden van het deksel kunnen maken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Grappig doosje.

Het "nagelgat" lijkt inderdaad niet mooi. Een uitsparing in de bovenrand van het doosje is minstens zo functioneel en dan blijft de belijning van het deksel intact.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.