PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe messen Kity 635

hstraat
14-10-17, 22:01
Ik heb het forum al lopen doorzoeken en hier kwam een ebay verkoper uit die messen verkoopt voor de Kity 635. Echter zijn deze 200X25X2.5. Ik heb de zwaar mishandelde messen uit mijn kity gehaald en zie 5 gleuven erin. Deze kan ik nergens terug vinden en best behendig met zoeken. Kan met hier messen van 200x20x2.5 in plaatsen? Ik heb hier geen ervaring in en hoor het dan ook graag. Als dit vraagstuk beantwoord is levert het gelijk weer wat op voor toekomstige forum mensjes die dezelfde vraag hebben :)

KrisG
15-10-17, 17:21
heb je foto's ?

hstraat
15-10-17, 17:43
Zekers, volgens mij zitten de originele messen er nog in? Deze laat ik sowieso slijpen zijn hss messen.
69283
69284

hstraat
17-10-17, 18:06
Goed ik heb nu wel een slijper gevonden in Utrecht (Hagedo) Iemand ervaring met dit bedrijf? Ze vragen tot 310mm 3,10 euro ex btw per mes. Had ook nog prijsopgave van Pontmeyer die vroegen 27 ex btw per mes WTF? Dus binnenkort gaat dit setje op de post richting Utrecht en vraag ik ook of ze ze willen wetten.

KoKKeL
18-10-17, 12:59
Mijn messen heb ik ook laten slijpen, hiervoor heb ik ze naar Leitz gebracht.
Prijs voor 20 cm lange messen was iets minder dan € 4 per mes.

hstraat
18-10-17, 13:58
En waar zit Leitz?, in Waddinxveen? Dat is de eerste wat ik tegenkom tenminste op Google.

hstraat
20-10-17, 19:40
Vandaag de messen naar Hagedo in Utrecht gestuurd, ze hebben ook na overname las ik een in Amsterdam. Maar rest nog steeds de vraag welke messen kun je in je Kity 635 stoppen. Want overal mis ik de inkepingen die in de originele messen zitten. Moet je dan de 200x20x3 messen nemen?

JMe
20-10-17, 20:06
Bij mij zitten er geen inkepingen in.

hstraat
20-10-17, 20:21
Dan vraag ik me af hoe groot je messen zijn JME. De mijne die erin zaten zijn 35mm hoog namelijk. En dan heb je de inkepingen voor de 5 bouten echt nodig.

Ronald L.
20-10-17, 20:33
Je kunt toch gewoon meten wat er maximaal inpast mbt de hoogte.

hstraat
20-10-17, 20:37
Je kunt toch gewoon meten wat er maximaal inpast mbt de hoogte.
Dan zou ik er een bout in moeten zetten en dan meten. Want met die gleuven erin zoals op de foto kan je niet meer krijgen ben ik bang. 200x20x2.5 of 3mm kan ik ook wel gewoon in NL kopen denk ik ipv op ebay. Hoewel er behoorlijk wat hss messen op ebay.uk aangeboden worden tegen redelijke prijs.

Ronald L.
20-10-17, 20:54
Je kunt eens vragen bij je slijper van je messen of hij er die sleuven in kan maken. Bij robland zaten/zitten? er horizontale sleufjes in. Ik kocht daar nieuwe messen en maakte er die sleufjes in.

hstraat
20-10-17, 21:05
Eerst maar eens de goede messen vinden , ik krijg denk ik volgende week de originele messen geslepen terug. Even kijken of ik ze nog moet wetten alvorens ze in de machine te gaan plaatsen.

JMe
20-10-17, 21:21
Dan vraag ik me af hoe groot je messen zijn JME. De mijne die erin zaten zijn 35mm hoog namelijk. En dan heb je de inkepingen voor de 5 bouten echt nodig.
Ik heb er 3 setjes bij, alle 3 al geslepen, de hoogste zijn nog 19 mm, ik denk dat ze nieuw 20 mm zijn.

hstraat
20-10-17, 21:23
Dan heb ik volgens mij heel erg originele messen erin zitten vanuit de fabriek nog :) ze zijn namelijk 35mm hoog en dat is denk ik precies het stuk wat je met bouten erdoor nodig hebt.

JMe
20-10-17, 21:40
https://www.woodworking.nl/attachment.php?attachmentid=63669&d=1494171384
Bij mij zitten de messen in de as geklemd, zoals op deze afbeelding, met 3 bouten.

hstraat
20-10-17, 22:00
Ja bij mij ook. alleen zitten er 5 bouten en moeren bij. En die bouten lopen helemaal door dus niet zoals bij jou. Ik heb een afwijkende Kity 635, dat was me al opgevallen omdat ik ook een volledig metalen groot tandwiel heb en de rest wat ik zie op plaatjes van plastic is.

rjmulder
21-10-17, 06:56
Door dit draadje ben ik ook wel benieuwd geworden hoe de messen zijn in mijn Kity 635, als ik vanmiddag weer thuis ben zal ik ze eens los draaien en het laten weten.
Het is ook wel handig om te weten waar ze te koop zijn ja en eventueel een set op voorraad te hebben.

rjmulder
21-10-17, 12:27
Nou ik heb het mes eruit en heeft 5 inhammen waar de bouten die het allemaal klemmen tussen door gaan.
De dikte is 3mm hoog zijn deze 34mm.

Heb de zelfde messen als hstraat ook de zelfde tekst zag ik net.

hstraat
21-10-17, 12:31
Dan zijn er dus twee verschillende messenset's voor een kity 635 in omloop. Alleen die wij hebben @rjmulder zijn nog amper te krijgen dus wees er zeer zuinig op :)

JMe
21-10-17, 12:43
Dan zijn er dus twee verschillende messenset's voor een kity 635 in omloop. Alleen die wij hebben @rjmulder zijn nog amper te krijgen dus wees er zeer zuinig op :)

Zou je een foto kunnen plaatsen, ik ben wel benieuwd hoe bij jullie de messen in de as zijn geklemd.

hstraat
21-10-17, 14:16
Bij de 'afwijkende' kity die rjmulder en ik hebben komen ze er met 5 bouten/moeren in. Je moet ze ook gelijk per twee afstellen wordt dus een behoorlijke klus.
69467

rjmulder
21-10-17, 14:28
Wat is afwijkend? Er zijn gewoon verschillende modellen van het zelfde type ;)

Gelijk afstellen hoeft in zover ik het heb gezien niet.
Er zitten 5 bouten (kop van 3 bouten aan de ene kant en aan de andere kant de andere 2) in die je vast zet in de as en worden geborgd met de moer aan de andere kant.
Dus eerst een mes goed zetten en vastzetten met 2 of 3 bouten dan de andere kant net zo en als laatste de moeren vastzetten om het te borgen.

hstraat
21-10-17, 14:31
Wat is afwijkend? Er zijn gewoon verschillende modellen van het zelfde type ;)

Gelijk afstellen hoeft in zover ik het heb gezien niet.
Er zitten 5 bouten (kop van 3 bouten aan de ene kant en aan de andere kant de andere 2) in die je vast zet in de as en worden geborgd met de moer aan de andere kant.
Dus eerst een mes goed zetten en vastzetten met 2 of 3 bouten dan de andere kant net zo en als laatste de moeren vastzetten om het te borgen.
Ik houd dit even in mijn achterhoofd als de messen hopelijk volgende week weer binnen komen. Dan zijn ze geslepen en moet ik ze zelf nog even wetten denk ik.

hstraat
25-10-17, 19:30
Heb de messen inmiddels terug van Hagedo uit Utrecht en ze moeten nog door mij gewet worden. Zoals al door velen op het fora gemeld met slijpen krijg je kleine braampjes wat de scherpheid niet ten goede komt. Maar positieve nieuws alle butsen en dergelijke zijn eruit en de messen zijn weer mooi vlak. Kosten vielen ook reuze mee 3.30 per mes. (alleen nog even bellen of ze het wel juist gefactureerd hebben ex of inc btw ). Nu alleen de grote vraag, welke messen zou je er eventueel in kunnen stoppen ter vervanging van deze originele want op mijn zoektocht ben ik dit type niet een keer tegen gekomen.

rjmulder
25-10-17, 20:51
Mooi dat ze weer terug zijn, voor die kosten kun je ze haast niet zelf slijpen.
De messen die ik heb zijn volgens mij nog nooit geslepen en ook niet veel gebruikt zijn nog mooi recht.

Het nadeel is ook waar moet je op zoeken :)

hstraat
26-10-17, 18:47
Vandaag maar even gebeld met slijperij had wel pakbon maar geen factuur. Toen het duidelijk werd dat ik particulier was werd het 13 euro en klaar (inc verzenden). Toen ik melde dat ik ze ging wetten zei hij niet doen worden ze bot. De braam die erop zit breekt gelijk af zodra de messen gebruikt worden. Plan is binnenkort alles uit elkaar halen platen erop zetten en netjes afwerken in hoeverre dat met sloophout gaat :) En ik ga rustig door met zoeken naar originele messen al zal dat een hele speurtocht worden ben ik bang.

rjmulder
26-10-17, 19:31
Dat is makkelijk alleen slijpen en klaar :)

Vandaag ook nog een poging gedaan op het internet naar het zoeken naar de juiste messen kom ze alleen tegen zonder de inhammen :(

chevy66
27-10-17, 08:28
Heb je aan hagedo gevraagd of ze je messen na konden maken?

hstraat
27-10-17, 09:34
Nee maar kan ik wel doen inderdaad ��