Schaaf 'Jack' n°5

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey iedereen,

Na een periode vooral electrische toestellen in m'n handen te hebben gehad begin ik vaker en vaker de meerwaarde van handgereedschap te ervaren, en ze dus ook te benutten.
Ik voel dat ik wat tegen de beperkingen van m'n n°4 schaaf aan het oplopen ben. Dit is een goede middenklasser van Dictum, maar vooral de beperkte lengte van de neus zorgt dat hij niet zo ideaal is voor regelmatig terug komende klussen. Het gaat dan vooral om licht bijschaven van deurtjes zodat ze mooi passend zijn e.d., maar ook af en toe vlakkend werk na een verlijming.

Uit opzoekwerk bleek dat de n°5 als de 'Jack of all trades' wordt aangeprezen en dus ook voor dit soort werk het meest ideaal is.
Bijkomend daarbij wordt de 'low angle' versie dan nog als het meest veelzijdig aangeprezen (wegens de mogelijkheid om via het slijpen van een andere hoek aan het schaafmes de snijhoek van de schaaf te veranderen).

En hopakee, ik zat te snuisteren tussen het grote aanbod van fine-tools, zoals dat dan gaat :).

Maar toch enkele vragen hierbij waar ik jullie mening graag over had gehoord:
- Zouden jullie ook voor een n°5 gaan?
- Raden jullie de standaard versie aan, of de 'low angle' versie?

En dan, merken... Juuma, Kunz Premium, Veritas... in volgorde van prijselijkheid :).
De kwaliteit van Veritas zal hoogstwaarschijnlijk niet ter discussie staan, maar ik vraag me vooral af of er mensen ervaringen hebben met de Juuma schaven en de Kunz Premium schaven. Beide worden mooi aangeprezen op de site van fine-tools, maar het zou natuurlijk raar zijn moesten ze verkondigen dat ze rommel verkopen...

Veel vragen, al merci om te lezen en mee te denken!
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Beste Yarnev,
Op dit forum is al heel veel geschreven over de voor-, en nadelen van de verschillende schaven.
Ik gebruik zelf zowel een #4 als een #5. Absoluut noodzakelijk is dat niet, maar als je veel handwerk doet wel lekker.
Met alleen een #4 kom je een heel eind, zolang de beitel maar scherp is en de zool vlak.
Persoonlijk zie ik de zin niet van een low angle, zeker niet voor algemeen schaafwerk.
Er zullen vast anderen zijn die het hier niet mee eens zijn...
Merk: Ik zou zeggen kijk naar je budget en wat je ervoor over hebt. Een dure schaaf presteert niet per definitie beter dan een goedkope (zeg ik die 4 Lie Nielsen schaven heeft:)).

Wil je meer info kijk dan maar eens op de site van Paul Sellers. Die heeft ook een heel duidelijke mening over schaven (en alles wat met houtbewerking te maken heeft).

Groet,
Hans
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Of..... Kom naar de Open Dag Hout ik zal je graag het een en ander laten zien!!
Nadeel van een low angle op het moment dat het schaafmes wat minder scherp word/is dan moet je veel meer neerwaartse druk geven om een krul te bekomen.

groetnis, Roeland
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou verwachten dat een 4 juist prima is voor licht bijschaven, en voor vlakken eerder een 6 kopen. Het verschil tussen 4 en 5 is niet zo groot, in vergelijking tot het uit te geven bedrag. Uitproberen lijkt me zeker het goede idee!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik gebruik van alles, maar heb dan ook inmiddels een hele rits schaven: 3, 4, 4 1/2, 5, 5 1/2, 7 en 8. Verder heb ik nog enkele kleine low angle blok schaven: een gewone en een rabbet uitvoering. De 62 heb ik wel overwogen, maar ik maak eigenlijk nooit kopshouten snijplanken.
Al deze schaven worden regelmatig gebruikt. Ieder van hen heeft zijn voor- en nadelen, zowel qua lengte als gewicht. Als je nu een 4 gebruikt en deze te kort vind zou ik kijken naar een 5 1/2 of 7. Deze zijn regelmatig in goede staat tweedehands te koop. Stop er een goede beitel in (Hock of Veritas) en je hebt voor minder dan de helft van het geld van een nieuwe schaaf een prima stuk gereedschap.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Al bedankt allemaal voor de snelle reacties! Zitten zeker wat zaken tussen om uit te zoeken.
De Openhoutdag ga ik jammer genoeg niet halen, combinatie van werken en een toch wel grote afstand vanuit Gent (België) :).
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jammer.

Mijn advies zou een nr 6 zijn of en 5 1/2 die zijn fijn hanteerbaar liever een midden hoekschaaf als een lage hoekschaaf. Bij voorkeur een oude Stanley of de nieuwere DICK of die van Peaktool Oeps ik bedoelde natuurlijk Juuma :).

groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.