Zaagtafel zaagblad gebruiken op afkortzaag. Kan dat?

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Wellicht een vreemde vraag idd want de tandhoek van beide bladen is anders.
De rede waarom ik het vraag is omdat ik 20 kuub beuken balkjes (70x70 mm) fijn wil zagen voor in de kachel
Dat zijn dus heeeeel wat zaagsnedes en ik wil dat met de afkortzaag doen. Maar voor de afkortzaag kan ik alleen bladen krijgen met minimaal 48 tanden (blad diameter is 260mm)
En de zaag moet redelijk werken om er doorheen te komen. Ik dacht dus, ik pak een blad met minder tanden, want de mooiheid van de zaagsnede maakt niks uit.
Die kan ik alleen vinden voor een tafelzaag, dus vandaar de vraag of het mogelijk is om een zaagblad van een tafelzaag hiervoor te gebruiken.

Ik heb weinig verstand van zaagbladen ( de techniek erachter) dus ik gebruik altijd netjes wat voorgeschreven is, dus ik kan niet overzien wat de risico’s / gevolgen zijn.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.694
99
Utrecht
Tandhoek is anders, verder zou ik niet weten waarom niet. Wellicht wat leden met meer ervaring op dit vlak die wel wat zinnigers te melden hebben op het gebied van veiligheid etc?!
Is het blad van je afkortzaag niet bot?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik denk dat dit wel mag, maar niet zeker. Met minder tanden ga je inderdaad sneller zagen. Maar ben je zeker dat je beuken balken van 70x70 wil opbranden? Daar kun je veel moois mee maken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zou een kettingzaag pakken
flinke bult balkjes, spanband er omheen en zagen maar
gaat vele malen sneller
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik denk dat dit wel mag, maar niet zeker. Met minder tanden ga je inderdaad sneller zagen. Maar ben je zeker dat je beuken balken van 70x70 wil opbranden? Daar kun je veel moois mee maken.
Daar moest ik stiekem ook wel aan denken. Dik genoeg om ze te vlakken, en wanneer ze te lang zijn voor de kachel, dan ook lang genoeg om ze aan elkaar te lijmen tot een mooi paneel.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
hoe kom je in godsnaam aan 20 kuub van die balkjes, maar bij mijn weten als de zaag past kan je em gewoon erin zetten. ik gebruik amper voorgeschreven zaagbladen als ik hout voor de kachel op zaag maar zet er meestal gewoon een 16 tands zaag in. Bij grotere stukken boom pak ik de kettingzaag. (laatst drie uur bezig geweest bij mensen en mooi wat hout en zakgeld als dank je wel mee gekregen)
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
20 kuub!? Daar zou ik idd wat anders mee doen. Lekker hobbyen en een handeltje opzetten ;).
(Vuurtjes stoken is ook hobbyen, maar die bedoel ik niet. Haha.)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
317
@flyer, Ik denk dat hij 20 kuub bedoeld, 2 kuub kun je zelfs met de handzaag nog aan, hij heeft het denk ik echt over 20 kuub. héél veel zaagsneden dus...:D
En als hij moe is van het zagen kom ik wel halen wat er nog rest....:eek:
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Penblanks van maken zou ik zeggen ..

en ja op een afkortzaag kun je een zaagblad zetten voor een tafelzaag , zolang het gat en de diameter van het zaagblad maar binnen de specificaties vallen.
 
Laatst bewerkt:

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Hihi,

het is écht 20 kuub. En over een paar weken zit ik aan de 40 kuub. Ik moet een voorraadje stookhout aanleggen en ik heb de plek.
De balkjes zijn echt van hele slechte kwaliteit voor het maken van meubels oid. Veel spint, zwart kernhout, scheuren, you name it.

En het gaat idd heel wat werk zijn om dat allemaal klein te zagen. Misschien is een kettingzaag idd een beter idee. Ik heb van de week 1 kuub gezaagd met de afkortzaag. Kost wel wat tijd, maar ze zijn wel allemaal mooi even lang. En dat zie ik met de kettingzaag nog niet zo gebeuren. Aan de andere kant, het ligt in een houthok, dus precies even lang hoeft nou ook niet perse.

Ik zal het eens proberen om een bundel in de zaagbok te gooien en kijken hoe dat gaat met de kettingzaag.
Thanks voor de info over de zaagbladen! Weer wat geleerd.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hihi,

het is écht 20 kuub. En over een paar weken zit ik aan de 40 kuub. Ik moet een voorraadje stookhout aanleggen en ik heb de plek.
De balkjes zijn echt van hele slechte kwaliteit voor het maken van meubels oid. Veel spint, zwart kernhout, scheuren, you name it.

En het gaat idd heel wat werk zijn om dat allemaal klein te zagen. Misschien is een kettingzaag idd een beter idee. Ik heb van de week 1 kuub gezaagd met de afkortzaag. Kost wel wat tijd, maar ze zijn wel allemaal mooi even lang. En dat zie ik met de kettingzaag nog niet zo gebeuren. Aan de andere kant, het ligt in een houthok, dus precies even lang hoeft nou ook niet perse.

Ik zal het eens proberen om een bundel in de zaagbok te gooien en kijken hoe dat gaat met de kettingzaag.
Thanks voor de info over de zaagbladen! Weer wat geleerd.

het loont de moeite misschien om een goeie zaagbok even te klussen.....dat je de lange lengtes in een keer in stukken zagen zonder het spul tig keer in je handen te hebben.

als je een lange bok maakt hoef je dus niet na 2 of 3 keer zagen de boel te verschuiven

maxresdefault.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.