PDA

Bekijk Volledige Versie : hoe verstek frezen met bovenfrees



maasch
05-10-17, 15:01
Hallo, na enig speurwerk kom ik er nog steeds niet uit; vandaar mijn vraag. Is het mogelijk om een 19mm dikke plank (eik) verstek (45 graden) te frezen met een bovenfrees of is dat onbegonnen werk? Het zal waarschijnlijk in meerdere malen gedaan moeten worden, of kan het in één keer?

Waar moet ik op letten met het kiezen van de juiste afschuinfrees? Is het belangrijk dat de snijlengte vd frees minimaal 19mm is of kan ik met een kortere af? Zo nee, heeft iemand enig idee waar je groot formaat frezen kunt vinden?

Excuus als deze vraag in deze of andere vorm toch al voorbijgekomen is; alvast bedankt voor de reacties.

MVrGr
peer

TH0M
05-10-17, 15:44
Weet niet exact hoe je het verstek er aan wilt hebben, en welk materiaal je hebt, maar dit kan een oplossing zijn:

https://www.youtube.com/watch?v=flzzhqPfQZo

Bijtel
05-10-17, 15:58
Met een freestafel kan dit zelfs met een rechte frees. Je maakt dan een mal waarin de plankjes onder 45° liggen. Eentje links en eentje rechts dan is het meteen nauwkeurig.

Ik frees meestal per gang 3 tot 5mm, afhankelijk van bv. de hardheid van het hout. Afschuinen van 19mm eiken dus in pakweg vier gangen.

Kappie
05-10-17, 18:35
En waarom niet "gewoon" met een (hand/inval) cirkelzaag?

Wim Kluck
05-10-17, 18:48
Neem een verlijmfrees. 45 gr. Afstellen vergt wel tijd.

henkverhaar
06-10-17, 07:41
Ik doe het 'gewoon' met mijn Bosch PTS10 zaagtafel. Hoek instellen met een digitale zweihaak (of hoe je zo'n ding ook zou moeten noemen - ik geloof dat ze in de VS protractor heten?). Mijn ervaring is dat de verstekken nauwkeurig genoeg zijn om zonder problemen te lijmen. Een jaartje of wat geleden maakte ik een hengelkoker van 6 strips western red cedar (zeg 1,2 meter lang bij 5 cm breed bij 6 mm dik), met hoeken van 60 graden. Zonder problemen en kieren in elkaar gelijmd. Onlangs een opzettafeltje voor op de keukentafel, om brooddeeg te kneden - daarvoor een frame van 60 bij 90 cm gemaakt van 8 cm hoge en ca 18 mm dikke eiken planken (hergebruik van een oud tafelblad). Hoeken onder 45 graden verstek afgekort en met een 'lijstenklem' (of eigenlijk 2, boven elkaar) in elkaar gelijmd - koud op elkaar. Daarna een kruiswerk erin gelijmd met schuivende domino's...

maasch
06-10-17, 11:31
Dank jullie wel voor de reacties; ik begrijp dat ik verstek ook kan verzagen met een zaagtafel of invalzaag, maar mijn vraag gaat specfiek over het gebruik van een frees omdat dat in sommige gevallen nauwkeuriger kan zijn en ik die techniek dus niet helemaal begrijp (bv. in het geval van planken die dikker zijn dan de snijlengte van de frees).


Met een freestafel kan dit zelfs met een rechte frees. Je maakt dan een mal waarin de plankjes onder 45° liggen. Eentje links en eentje rechts dan is het meteen nauwkeurig.

Ik frees meestal per gang 3 tot 5mm, afhankelijk van bv. de hardheid van het hout. Afschuinen van 19mm eiken dus in pakweg vier gangen.

Bijtel, dit klinkt als een interessante oplossing, maar ik geloof niet dat ik het helemaal voor me zie; zou je misschien kunnen verduidelijken met een eenvoudige tekening of een foto?

Dankjewel

Bijtel
06-10-17, 17:49
Dat voelde ik al aankomen :rolleyes:

Ik had al zo'n vermoeden dat je werkstuk dikker was dan een 45° frees. Vandaar deze methode. Een rechte frees is in langere uitvoeringen verkrijgbaar en in hoogte verstelbaar zodat je een dikker stuk hout kan afschuinen.

Snap je het met deze schets?
69004

Jos Cuypers
07-10-17, 19:17
Een 45graden frees, maar wel op een freestafel
Jos

69024

brt
08-10-17, 08:19
Heb ooit boezemplanken van 20mm dik een verstek gegeven met de frees die Jos hierboven toont. Is van CMT. In principe voor stationair gebruik, maar heb het met de hand gedaan in een paar passages. Kan uiteraard ook met cirkelzaag of met een vlakbank, een topie, of met zoveel... Was in mijn situatie toen een handige oplossing. De frees is wel groot, past met moeite in de Festool van 1400 watt (ken typenummer niet vanbuiten).

brt
08-10-17, 08:24
http://www.garnotec.be/product/BE/440 (hoogte 18, diameter 45)

of

http://www.garnotec.be/product/BE/441 (hoogte tot 26, diameter 65 (!!))

Jos Cuypers
08-10-17, 11:51
Enkel gebruiken met een freesmachine met regelbaar toerental uiteraard.
Jos

Willi
09-10-17, 10:51
Ik heb nog een grote CMT frees 45° liggen met bovenlager. Moest je interesse hebben, ze is zo goed als nieuw en mag weg voor een zacht prijsje...

maasch
11-10-17, 17:16
Dat voelde ik al aankomen :rolleyes:

Bijtel, ik ben blij dat ik je niet teleurgesteld heb ;) Dank voor de schets, het is een stuk duidelijker nu. Verder iedereen bedankt voor de reacties; voor nu kom ik er wel uit.

kire
12-10-17, 22:08
Hoi,
Ik heb mijn freestafel gemaakt zodat ik mijn bovenfrees kan klinken. Dan heb je wel een lange frees nodig, ik zou het ook in meerdere keren frezen, de laatste keer maar heel weinig afnemen voor zuiver resultaat. 69207

Spaander
13-10-17, 06:55
Ik vind dit er wel apart uitzien, hoe frees je het eerste en laatste stuk van het hout of wordt dat afval?
Mvg, :).

kire
13-10-17, 08:09
Hoi,
Ik heb gisteren maar snel foto genomen, ik had plaatje ertussen niet gelegd. Dus geeft verkeerd beeld normaal ligt er nog een smal stukje multiplex om het gat te dichten. Dit was een stuk dat al gefreesd was.