Eiken vloer wit maken

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn dochter wil een andere vloer, we hadden nog een flinke hoeveelheid eiken vloerdelen, dus die hebben we van de week maak eens door de vandikte schuurmachine gedaan
Nu staan er allemaal mooie frisse vloerdelen te wachten om gelegd te worden

Zij wil graag een white wash vloer die vooral zeer wit is, maar wel nog wat tekening van het hout laat zien
Ik zat te denken iets op waterbasis aan te brengen en daaroverheen 2 lagen Trae Lyx Naturel (dat heb ik nog staan)

Zou een witte verf op water basis en die goed verdunnen en dan steeds een dun laagje tot het gewenste resultaat iets uithalen of hebben jullie beter advies

*iets dergelijks heb ik in de man's cave gedaan met beits (blijft goed zitten !) maar daar zag je her en der toch wel een aanzetje van het rollen....
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
mijn werkplaats is afgewerkt met Woca Hardwaxolie in wit.
Blijft prima zitten en is redelijk goed schoon te maken.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Paar emmers ammoniak
Ammonia fuming is a wood finishing process that darkens wood and brings out the grain pattern.

Oxaalzuur?

Wat ik heb is vloerolie met titaanwit erin, na 20 jaar is de eiken vloer eerder lichtbruin. Tungolie met titaanwit is mogelijks iets beter.
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
nevermind ik heb in de war met een ander project, het is corcel white wash olie dat ik gebruikt heb.

Dat ammoniak roken doe je ervoor, om een warmere kleur te krijgen uiteindelijk
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
In het gezaghebbende stem van de speaker Engels, en zo moet het zijn.
Mijn fout kwam uit wikipedia (Engels of Duits) maar met Google translate komt alles goed en krijgt het zelfs een persoonlijke toets:
Ammoniumfuming is een houtafwerkingsproces dat hout verduistert en het korrelpatroon brengt.

of toch Duits
Räuchereiche ist im Farbton modifiziertes Eichenholz. Das Holz wird beim „Räuchern“ mit Ammoniak oder Salmiakgeist (Ammoniakwasser) begast. Hierbei verfärbt es sich und bekommt einen braunen, bis dunkelbraunen oder schwarzen Farbton. Natürliche Farbvarianten bleiben erhalten, da der Farbton von der Menge der im Holz vorhandenen Gerbsäure abhängt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank heren, ik ga de hardwax nog maar eens overwegen
Wij hebben het beneden in de woonkamer op de vloer maar ik vind het niet geweldig (moet toch met enige regelmaat aangebracht worden

Dank Jurriaan, ga ik zeker proberen

Niemand nog ideeen van een basislaag (wit) en dan afwerken met traelyx naturel (lak)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jazeker, dat heb ik in de garage ook gedaan (met verdunde beits) nadeel was dat er her en der toch aanzetjes te zien waren
Dát wil ik nu voorkomen, welke weg daartoe nodig is maakt me niet zo veel uit, liefst 1 die makkelijk een acceptabel resultaat geeft en niet de hoofdprijs kost...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.