Hulp gezocht bij maken houten bankschroef

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Beste forumleden,

ik volg het 3e jaar van de avondopleiding meubelmaken. Dit jaar mogen we ons eigen ontwerp maken en bouwen en ik heb gekozen voor een werkbank, zodat ik na de opleiding vrolijk thuis verder kan met houtbewerken, zie de tekening hieronder (naar het idee van de Moravian Workbench van Will Myers).

Werkbank_ render.jpg

Een nogal prominent onderdeel van de werkbank is de grote bankschroef aan de voorzijde: deze wil ik bij voorkeur volledig van hout maken. Een soortgelijke bankschroef is in Amerika te koop, zie onderstaande foto's.

Bekijk bijlage 68939 Bekijk bijlage 68940 Bekijk bijlage 68941

De draad heeft een diameter van +/- 65mm, de kop heeft een diameter van +/- 85mm en de greep een diameter van +/- 25mm. De draad, inclusief kop is +/- 590mm lang, de kop is +/- 90mm lang en de greep is +/- 400mm lang. Het stuk hout dat dient als "moer" is 90mm dik. Hieronder een schematisch weergegeven. De maten kunnen nog aangepast worden.

Bankschroef_maatvoering.jpg

Ik heb inmiddels begrepen dat een dergelijke spindel met een tap en een kussen wordt gemaakt, naar onderstaand voorbeeld. Dit gereedschap is bijvoorbeeld te koop bij onder andere fine-tools.com maar erg prijzig: de 62mm variant kost €1.160,- (en dat is exclusief €9,90 verzendkosten :p). Voor een eenmalige klus niet echt haalbaar dus.

holzgewindeschneider-1.jpg

Mijn vraag: is er iemand die een dergelijk gereedschap bezit en mij wil helpen met het maken van de spindel en "moer"? Vanzelfsprekend tegen betaling. Als de kans er is om de draad zelf te tappen zou dat helemaal mooi zijn! Ik kreeg al de tip om ook te zoeken bij metaalbewerkingsbedrijven, dus indien hier iemand is die een tip heeft over een metaalbewerker die mogelijk dit gereedschap heeft (en bij voorkeur in de regio Limburg/Noord-Brabant) dan houd ik me warm aanbevolen! :D

Ik heb de spindel omstreeks maart 2018 nodig, dus er is wat dat betreft geen haast bij.

Bij voorbaat dank voor het meedenken en ik zal tzt een verslag van de bouw aanmaken!
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
2 jaar geleden stond er op de open dag hout een houtdraaier die ze maakte
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Bedankt voor het meedenken! En wow André, wat een fantastisch apparaat/hulpstuk heb je ervoor gebouwd! Mocht je er inderdaad nog één hebben liggen dan heb ik helemaal geluk :D als je er vanaf wil tenminste! En als je er geen meer hebt liggen, is er dan een mogelijkheid dat jouw apparaat het kunstje nog een keer herhaald? :D
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Bedankt voor het meedenken! En wow André, wat een fantastisch apparaat/hulpstuk heb je ervoor gebouwd! Mocht je er inderdaad nog één hebben liggen dan heb ik helemaal geluk :D als je er vanaf wil tenminste! En als je er geen meer hebt liggen, is er dan een mogelijkheid dat jouw apparaat het kunstje nog een keer herhaald? :D
Ik moet eerlijk bekennen ook wel interesse te hebben in zo'n prachtig mooie stukje werk van André in mijn werkbank...
 

tuoh

Oud hout
Wel heren goed nieuws, heb nog twee exemplaren liggen, de middelste en en de meest rechtse op bovenstaande foto.

Bij beide is de buitendiameter van de schroefdraadspindel 58mm en de totale lengte ervan bedraagt 440mm. Moer en kop van de spindel zijn uit Europees noten vervaardigd idem voor de knoppen op de stok. Deze laatste is dan weer uit een stuk Afzelia gedraaid. De licht gekleurde spindel is uit Haagbeuk, de andere uit Afzelia vervaardigd.

Het deelbare rondsel (komt op de tang van de bankschroef) is vervaardigd uit een stukje Trespa. Dergelijke houten spindels gebruik ik nu al een paar jaar quasi dagelijks op mijn eigen werkbank(en), tot volle tevredenheid overigens. De "moer" word achteraan de poot van de werkbank best een cm diep ingefreesd en vastgezet met twee schroeven.

Kijk ook dit topic eens door: https://www.woodworking.nl/showthread.php?8534-Houten-schroefspindels-in-gebruik

En nog wat prentjes met afmetingen en details.
IMG_0757.jpg
IMG_0758.jpg
IMG_0759.jpg
IMG_0756.jpg
IMG_0755.jpg

Bij interesse stuur je maar een pb, de dingen kosten 100€ + verzendkosten.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
En dan wordt de bankschroef afgeleverd, netjes verpakt in een houten kistje! Top, André! Nogmaals heel erg bedankt! En wat een kwaliteit, schroef draait super soepel en heeft geen speling: vakwerk!
20171007_150808.jpg
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Haha, mooi is dat :)
Ik ben even een paar dagen niet online geweest en Sjoerd heeft de zijne al binnen!
Ik ga er eens werk van maken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.