Twijfel tussen Starrett combinatiehaak 150 of 300

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
Beste ervaringsdeskundigen,

Ik ben bezig om een aantal basismaterialen aan te schaffen waaronder een goede combinatiehaak. Ik houd nu eenmaal van precisie en degelijk materiaal en heb mijn oog laten vallen op de Starrett combinatiehaak, satin chrome finished (zonder center-meter). Ik twijfel echter tussen een aantal zaken:


  1. Is het overkill om als beginnend houtbewerker een dergelijke Starrett combinatiehaak aan te schaffen?
  2. Is het verstandiger om de 150 of de 300 mm aan te schaffen en waarom?
  3. Als ik de 150 mm aanschaf, kan ik daar dan in de toekomst een 300 mm lineaal inzetten? (als ik naar de maten van de linealen kijk dan lijkt dit niet te gaan)
  4. Is de Starrett Combination Square Economy grade ook goed of raden jullie dan liever de duurdere versie aan, gehard staal en satin chrome finished?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Bij voorbaat dank!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
1. Nee.
2. Dat hangt af van wat je wilt maken. Zelf zou ik voor 300 plus 600 gaan.
3. Ja, mits je de goedkope versies vermijd. Maar ik dacht dat de betere versies standaard met een 300mm geleverd werden.
4. Is een optie, maar kijk anders eens naar een ander merk. Ik had het geluk bij HBM een goed exemplaar te treffen, en dan is een Starrett niet meer nodig.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Hoi DennisBerl,
De lengte van de liniaal hangt een beetje af van de werkstukken die je maakt of voor ogen hebt.
300 mm vind ik een heel end om mee te excerceren , 150 mm werkt prima voor mij.
Over de satin finish heb ik wel eens gelezen dat die behalve mooier ook beter is af te lezen. Ik heb een economy en die is prima, maar soms wat lastig om op te kijken.
Bedenk ook dat je hem voor het leven koopt dus hij is misschien kostbaar, maar als je dat uitrekent over 20 jaar....
Zelf vind ik de 45 graden hoek wat onhandig, zodat ik nu een reden zoek om er ook een double square starrett bij te kopen.
Die staan ook op de site van finetools. https://www.fine-tools.com/winkel.html#ziel306426
Oh ja, zorg ervoor dat je de juiste maatverdeling kiest (metrisch denk ik)
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik ben naar precies het zelfde aan het kijken, zelf denk ik dat het de 300 met standaard economy afwerking wordt.
Zelf koop ik eerst de kale haak zonder de andere 2 hulpstukken.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Gebruik de gehard stalen versie en bevalt me uitstekend. De 30cm versie vindt ik zelf juist handig, schuif de lineaal door en daardoor is hij mooi in balans. Als je terug zoekt op het forum heeft ieder zijn eigen mening of je een dure haak nodig hebt. Vergeet niet dat zo'n haak tientallen jaren meegaat en dan is prettig gereedschap zijn geld waard.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb er een tijdje geleden ook een topic over gehad. Zoek maar ff op. m.n. over de toleranties, die ze, starrett, niet opgeven, ik vind dat vreemd voor een premium merk in meetgereedschap. Maar het verzandde een beetje in een "wuuuh ik heb er een en hij is super topic". SamPonette en Nico Kliko hadden mooie praktijk ervaringen met beide uit mn hoofd. Ik heb nu enige tijd ervaring met de student edition 150mm

1. Ja en Nee. tis een hoek onder 90 graden en dat doen heel veel haken goed, ook goedkopere, er zijn zelfs mensen die hun eigen winkelhaken maken uit hout, maar zoals met alles is het wel prettig om goed meetgereedschap te hebben, het brengt je toch precisie/consistentie. controleer je haak ook. Combinatiehaken specifiek is wel ff verstandig te kijken, hoe ze gemaakt zijn, een stalen lineaal met een aluminium handvat is wel meer aan slijtage onderhevig.

2. Stom antwoord, als je niet weet wat je nodig hebt, dan heb je het vaak ook niet nodig. Maar je moet wel ergens beginnen natuurlijk. Het ligt eraan wat je maakt, het is ook prettig om meerdere haken te hebben naar de grote van je werk. Het is vervelend om een grote overhangende haak te hebben op een klein houtje, ook als je de lineaal kan verschuiven. Als je klein werk doet let ook op de dikte/hoogte van de aanslag, het is super irritant als je dun spul hebt zeg 3-8mm ofzo en je lineaal ligt niet vlak op het materiaal omdat de aanslag van de haak te dik is, dan moet je haak en werkstuk van de werkbank pakken. Overweeg ook eens een tijd met een vlakke haak (flachwinkel in duits weet de nederlandse term niet)te werken, deze zijn enorm veelzijdig in hun eenvoud en vrij goedkoop. Dan weet je wat je nodig hebt, en nadien komen ze altijd nog van pas.
3. nee past niet 300mm en 600mm meestal wel
4.Economy grade geeft me jeuk wat naam betreft, maar die is prima. Satin chrome heb ik nog niet gemist. Kijk je ook niet blind op superquality, ik heb liever meerdere haken in verschillende maten, dat is ook gebruikersgemak. Overigens het schuiven van een starrett is een handige functie soms, maar ik heb heel lang zonder gekund, soms zit het ook wat in de weg en het is geen vervanging van een markinggauge/kruishout.

De veritas sliding square nog ff tervergelijk is minder handig.
Dat handvat omsluit de lineaal helemaal, dat is niet handig als je een stuk helemaal rond wil markeren. Je ziet dan niet waar je markering op het andere vlak is want het handvat bedekt deze.
Je kan dan de haak andersom gebruiken en tegen het andere vlak aanhouden, maar je moet dan wel al weten of die vlak haaks en parallel is...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Haha, ja, daar sta ik dus ook in.. Ik heb de 33MH-300. Een normale versie zonder satin finish. Als je alleen binnen werkt is die wat mij betreft totaal overbodig. Ik moet zeggen: ik heb er veel plezier van! Voor de 300 mm gekozen, omdat ik dan alles kan overspannen en als je dus korter wilt werken, kan je 'm ook een stuk naar voren schuiven. Ik heb er een half jaar geleden alleen wel 20 euro minder voor betaald bij Dieter Schmidt.. Die is dus flink gestegen in z'n prijzen.. Ik heb trouwens ook een goedkoop 10 cm haakje die ook griezelig zuiver is, dus die gebruik ik voor echt kleine dingetjes. Maar het is een aanwinst dus, al gaat het mij om de zuiverheid en die heb ik hiermee gevonden, wat dus niet wil zeggen dat dat niet kan met een HBM combihaak of anderszins.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb een 15cm versie is die is bijna altijd groot genoeg, en erg handzaam. Ben er verder tevreden over.
Maar het hangt allemaal af van wat je doet.

Een paar maanden geleden waren de prijzen bij Amazon (in de UK) erg goed, maar ik zie dat ze ook daar nu wat duurder zijn geworden.
 

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
@allen, bedankt voor jullie waardevolle antwoorden, dan waardeer ik enorm!

Hoi DennisBerl,
De lengte van de liniaal hangt een beetje af van de werkstukken die je maakt of voor ogen hebt.
300 mm vind ik een heel end om mee te excerceren , 150 mm werkt prima voor mij.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog aan het onderzoeken ben welke werkstukken ik wil maken. Momenteel ben ik nog in opleidingsfase maar ik neig naar japanse/chinese manieren van houtbewerking. Waarbij de nadruk dan zal liggen op tuinen (banken, bruggen en kleine pagodes) en meubelwaren. Ik ben bang dat als ik de 150 mm koop, dat ik dan uiteindelijk toch over moet gaan naar de 300 mm.

Gebruik de gehard stalen versie en bevalt me uitstekend. De 30cm versie vindt ik zelf juist handig, schuif de lineaal door en daardoor is hij mooi in balans. Als je terug zoekt op het forum heeft ieder zijn eigen mening of je een dure haak nodig hebt. Vergeet niet dat zo'n haak tientallen jaren meegaat en dan is prettig gereedschap zijn geld waard.

Dat zo'n haak tientallen jaren meegaat dat is in mijn opinie ook deze overweging waard. Ik heb al sinds vroeger de gedachte dat je gereedschap voor het leven koopt. En ik heb gemerkt dat goed gereedschap daadwerkelijk veel scheelt zowel qua werken alsook qua ergernis :) Mijn oude elektrodocent riep altijd tot in den treuren: "Meten is weten."

Ik heb er een tijdje geleden ook een topic over gehad. Zoek maar ff op. m.n. over de toleranties, die ze, starrett, niet opgeven, ik vind dat vreemd voor een premium merk in meetgereedschap. Maar het verzandde een beetje in een "wuuuh ik heb er een en hij is super topic". SamPonette en Nico Kliko hadden mooie praktijk ervaringen met beide uit mn hoofd. Ik heb nu enige tijd ervaring met de student edition 150mm

1. Ja en Nee. tis een hoek onder 90 graden en dat doen heel veel haken goed, ook goedkopere, er zijn zelfs mensen die hun eigen winkelhaken maken uit hout, maar zoals met alles is het wel prettig om goed meetgereedschap te hebben, het brengt je toch precisie/consistentie. controleer je haak ook. Combinatiehaken specifiek is wel ff verstandig te kijken, hoe ze gemaakt zijn, een stalen lineaal met een aluminium handvat is wel meer aan slijtage onderhevig.

2. Stom antwoord, als je niet weet wat je nodig hebt, dan heb je het vaak ook niet nodig. Maar je moet wel ergens beginnen natuurlijk. Het ligt eraan wat je maakt, het is ook prettig om meerdere haken te hebben naar de grote van je werk. Het is vervelend om een grote overhangende haak te hebben op een klein houtje, ook als je de lineaal kan verschuiven. Als je klein werk doet let ook op de dikte/hoogte van de aanslag, het is super irritant als je dun spul hebt zeg 3-8mm ofzo en je lineaal ligt niet vlak op het materiaal omdat de aanslag van de haak te dik is, dan moet je haak en werkstuk van de werkbank pakken. Overweeg ook eens een tijd met een vlakke haak (flachwinkel in duits weet de nederlandse term niet)te werken, deze zijn enorm veelzijdig in hun eenvoud en vrij goedkoop. Dan weet je wat je nodig hebt, en nadien komen ze altijd nog van pas.
3. nee past niet 300mm en 600mm meestal wel
4.Economy grade geeft me jeuk wat naam betreft, maar die is prima. Satin chrome heb ik nog niet gemist. Kijk je ook niet blind op superquality, ik heb liever meerdere haken in verschillende maten, dat is ook gebruikersgemak. Overigens het schuiven van een starrett is een handige functie soms, maar ik heb heel lang zonder gekund, soms zit het ook wat in de weg en het is geen vervanging van een markinggauge/kruishout.

Ik heb vorige week je bericht gelezen over toleranties en alle positiviteit in dat bericht heeft mij wel richting Starrett gebracht.
Met je stomme antwoord (maar wel eerlijk en volledig) :p sla je wel de spijker op zijn kop. Niet concreet weten welke werkstukken ik wil maken zorgt bij mij nu ook voor de twijfel. Ik heb het geld ervoor over maar ik schaam mij er bijna voor. Puur omdat ik net begin met houtbewerken en de mogelijkheid heb om een "relatief" duur stuk gereedschap aan te schaffen. De Satin Chrome afwerking zal een smaakkwestie zijn en of je daar geld voor over hebt. Ik merk nu wel bij een metalen liniaal dat ik toch heel erg goed moet kijken om de cijfers af te lezen, zeer ergerlijker. Daarom houd ik het maar even bij mijn duimstok.

Haha, ja, daar sta ik dus ook in.. Ik heb de 33MH-300. Een normale versie zonder satin finish. Als je alleen binnen werkt is die wat mij betreft totaal overbodig. Ik moet zeggen: ik heb er veel plezier van! Voor de 300 mm gekozen, omdat ik dan alles kan overspannen en als je dus korter wilt werken, kan je 'm ook een stuk naar voren schuiven. Ik heb er een half jaar geleden alleen wel 20 euro minder voor betaald bij Dieter Schmidt.. Die is dus flink gestegen in z'n prijzen.. Ik heb trouwens ook een goedkoop 10 cm haakje die ook griezelig zuiver is, dus die gebruik ik voor echt kleine dingetjes. Maar het is een aanwinst dus, al gaat het mij om de zuiverheid en die heb ik hiermee gevonden, wat dus niet wil zeggen dat dat niet kan met een HBM combihaak of anderszins.

Hoezo is deze overbodig als je binnen werkt Rizz? Of heb je het hier over de afwerking? De prijzen zijn inderdaad niet mis. Dieter Schmidt geeft wel aan dat zij alleen nog maar het geharde en gesmede staal gebruiken en niet het gegoten, misschien zit de prijs daarin.
 

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
Dat is wel een goede tip, ik had daar nog niet gekeken. Hoe is de ervaring met Amazon? Ik vind dat altijd wel enigszins eng om via Amazon te bestellen :eek:
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Hoezo is deze overbodig als je binnen werkt Rizz? Of heb je het hier over de afwerking? De prijzen zijn inderdaad niet mis. Dieter Schmidt geeft wel aan dat zij alleen nog maar het geharde en gesmede staal gebruiken en niet het gegoten, misschien zit de prijs daarin.

De satin finish is om de zichtbaarheid op de liniaal te vergroten, als er bijvoorbeeld van een lastige hoek fel licht op komt, dit wordt dan gebroken. Als je goed licht in je werkplaats hebt, is dit dus overbodig.. Zeker wat prijs betreft. Lijkt mij veel geld voor een marketingdingetje.. Maar dan nog is het een kwestie van smaak. Ik heb er, om roest tegen te gaan, wat gekookte lijnolie opgesmeerd en zo m'n eigen satin finish gecreëerd.. Wat de prijs betreft, Dieter is €20 euro duurder nu voor exact dezelfde haak..
 
Laatst bewerkt:

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
De satin finish is om de zichtbaarheid op de liniaal te vergroten, als er bijvoorbeeld van een lastige hoek fel licht op komt, dit wordt dan gebroken. Als je goed licht in je werkplaats hebt, is dit dus overbodig.. Zeker wat prijs betreft. Lijkt mij veel geld voor een marketingdingetje.. Maar dan nog is het een kwestie van smaak. Ik heb er, om roest tegen te gaan, wat gekookte lijnolie opgesmeerd en zo m'n eigen satin finish gecreëerd.. Wat de prijs betreft, Dieter is €20 euro duurder nu voor exact dezelfde haak..

Bedankt voor je uitleg. Ik ga eens nadenken of de 150 mm economy grade goed genoeg is of dat ik toch meteen voor de 300 mm ga.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is wel een goede tip, ik had daar nog niet gekeken. Hoe is de ervaring met Amazon? Ik vind dat altijd wel enigszins eng om via Amazon te bestellen :eek:

Het is één van de beste winkels om bij te bestellen.... een enorme selectie, vaak erg goede prijzen, en een prima service. Ik durf wel te stellen dat ze beter en betrouwbaarder zijn dan 80-90% van de (web)winkels. En soms helpt het om te kiezen tussen de DE en UK versie van de winkel vanwege de afwijkende prijzen. Zelfs met de (bepertke) verzendkosten is de UK soms goedkoper dan DE, en soms is het andersom.

Maar vorm zelf vooral je eigen mening over de afwerking. Ik vindt persoonlijk de satin versie de meerprijs wel waard.
Zie bijvoorbeeld hier een foto van het verschil: http://www.woodworking.de/cgi-bin/f...ead/id/63951/sbj/starrett-kombinationswinkel/. Maar probeer het verschil zelf te gaan zien voor je koopt.
 

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
De bestelling is geplaatst, dank jullie wel voor alle eerlijke adviezen, ervaringen en tips. GH1, de afwerking vind ik de € 20,- wel waard. Ik heb gekozen voor de 300 mm satin chrome afgewerkt, als ik minder nodig heb dan schuif ik de liniaal wel op. Voor de toekomst is dit naar mijn idee veelzijdiger en eerlijk is eerlijk, het is ook een mooi stuk gereedschap :) Cadeautje voor mijzelf, moet ook kunnen toch.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Daar ga je geen spijt van hebben. De 300mm is veelzijdiger en daardoor, denk ik, de beste keuze.

Ik zie het topic eigenlijk pas te laat. Ik heb beiden en woon ook in ZUid-Limburg, dus je had langs kunnen komen om ze te vergelijken.
 

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
En waar besteld?
Bij Dieter Schmid, met nog een aantal andere basismaterialen waaronder Narex Woodline Plus (scheelde meer dan € 20,- met webshops in NL) en een PAX Gent’s Saw (fijne vertanding).

flinn3a.jpg


Daar ga je geen spijt van hebben. De 300mm is veelzijdiger en daardoor, denk ik, de beste keuze.
Ik zie het topic eigenlijk pas te laat. Ik heb beiden en woon ook in ZUid-Limburg, dus je had langs kunnen komen om ze te vergelijken.

Dankjewel L.N., daar had ik graag gebruik van willen maken. Gelukkig hebben voldoende forumleden gereageerd met goede argumenten. Misschien dat ik u in de toekomst om advies mag vragen?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Dennis, je mag mij gerust alles vragen, als jij mij niet meer met “u” aanspreekt. Daardoor voel ik mij zo oud (ben 36).
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik heb er een tijdje geleden ook een topic over gehad. Zoek maar ff op. m.n. over de toleranties, die ze, starrett, niet opgeven, ik vind dat vreemd voor een premium merk in meetgereedschap
Dat is niet zo vreemd: de modellen die hier meestal verkocht worden zijn niet gecertificeerd. Dus ze worden niet getest op toleranties, hoe kunnen ze dan beweren aan bepaalde toleranties te voldoen? Alleen de modellen met SLC in de typeaanduiding zijn gecertificeerd, en daar krijg je dus ook het testresultaat meegeleverd. Starrett heeft trouwens een eigen test faciliteit, die gewoon geaccrediteerd is. Staat allemaal vermeld op hun site.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.