schaven

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
Hee
Ik heb nu thuis 3 schaven liggen ,een rijschaaf van 56 cm ,een schaaf van 24cm en een hol en bol schaaf maar heeft het veel nut om er een paar schaven bij te kopen.
Een van 45cm en een van 35cm of zeggen jullie dan van hou dat geld maar er koop er iets anders van of is het ook echt nuttig?
Ik wil iig nog wel een neus schaaf en een klein hand schaafje er bij kopen maar de vraag gaat over die van 35 en 45 cm.
Alvast bedankt, gr Mike
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
De schaven die je aanschaft zijn 1 afhankelijk van het soort werk wat je ermee doet en 2 afhankelijk van welk houtsoort (bevel up / bevel down) je wil gaan gebruiken.

Kan je aangeven bij welke werkzaamheden hier tegen aan gaat lopen, waar je op dit moment nog geen gereedschap voor hebt.
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
Nou ik werk wel veel met merantie op dit moment.
Maar het is meer bedoeld om mijn collectie gereedschappen wat uit te breiden zeg maar.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, je bent dus een verzamelaar, geef het maar toe :twisted:
In dat geval, er stond van de week een Stanley #1 op marktplaats, weet niet of die nog te koop is?

Als het je gaat om te gebruiken, dan ben ik bang dat je alleen zelf die vraag kunt beantwoorden. Ga aan het werk en kijk waar je tegen aan loopt.

Mijn "verzameling":
#4 Handiman als een soort scrub. Gebruik ik haast nooit.
#4 zoetschaaf, veel gebruikt
49 graden Schotse Infill, als zoetschaaf voor moeilijker hout. Heerlijk ding
#5 voor het ruwe werk, wordt veel gebruikt.
#6 speciaal ingericht voor op de futselplank
#7 als rijschaaf.
#18 blokschaafje, helaas met een scheur in de zijkant, gebruik ik ook best veel voor kleine klusjes en kantjes ed.
Een omgebouwde houten blokschaaf als velingschaafje
Stanley #45 ploegschaaf, gebruik ik tot nu toe eigenlijk nooit...
#71 grondschaaf, heel erg handig
Record 073 shouderschaaf, ook heel handig om pen en gat nauwkeurig op maat te maken.
#80 onmisbare kabinet schraper, om die laatste plekjes glad te krijgen.
En pas gekocht een Ulmia Reformhobel, voor de lol, omdat hij zo mooi is.

Wensen:
Een kleinere schouderschaaf, een 60 graden zoetschaaf, een paar blokschaafjes.
 

'mikejuhhh

Actieve deelnemer
7 feb 2010
44
0
na verzamerlaar dat niet echt maar vind het wel mooi om wat te hebben, maar ik wou idd een paar kleine schaafjes bijkopen.
Maar dat zal dan wel wat goedkope dingen zijn want zo veel geld heb ik allemaal niet echt nog niet haha.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Baptist heeft nu goede blokschaafjes voor weinig. De rider serie. Die worden gemaakt in de Chinese Quangtsjeng (of zoiets) fabriek. Onder verschillende namen al overal te koop en krijgen hele goede kritieken.
 

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Welke serie bedoel je hiermee Seek deze kon ik niet zo snel vinden.

Alvast bedankt!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.