Verschillende stofzuigers op Makita VC2512 aansluiten

Binnetie

Nieuw lid
2 okt 2017
10
0
Deze winter ga ik beginnen met het schuren en schilderen van mijn boot. Dit doe ik met hulp van mijn zwager. Hij heeft een schuurmachine en ik ook.
Dit is de boot die we gaan schuren en schilderen:
1030032.jpg

De stofzuiger die ik wil kopen is de Makita VC2512 en eventueel een Makita BO4565K vlakschuurmachine met dit koppelstukje.
De boot ligt later dit jaar binnen, waar het verplicht is om met stofzuiger te werken.

Zelf hebben we:
- Festool DX93 E deltaschuurmachine (met ovale stofafzuiging)
- Metabo SXE Partner Edition excentrische schuurmachine (geen modelnr te bekennen maar lijkt op deze, dit is een ronde aansluiting waar mogelijk het adaptertje welke ik hierboven noemde ook op past, maar zeker weten doe ik het niet.

Aansluiting van de Festool:
IMG_20171001_104051.jpg

Wat ik nu zoek:
- mogelijkheid tot het verlengen van de slang, deze is 3,5 meter maar als je op de boot schuurt wil je wat bewegingsruimte hebben. Karcher stofzuigers hebben vaak de mogelijkheid om de slang te verlengen maar kan dat ook met de Makita?
- adapters/koppelstukken om genoemde apparaten op de Makita stofzuiger te kunnen aansluiten

In een andere topic lees ik een beetje zelfde soort vraag en lees ik een reactie dat met een koppelstuk een Festool schuurmachine past (deze heeft een ovalen aansluiting).

Heb al wat bij winkels navraag gedaan maar ze zeggen telkens binnen 5 seconden dat ze dit niet kunnen leveren...
Zijn er mensen met ervaringen met deze stofzuiger en koppelstukken voor bijvoorbeeld Festool en Metabo?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik had jouw vraag op Tweakers al gezien, maar nog niet geantwoord. Ik heb een Flex VC 21 L en dat is volgens mij dezelfde machine. Mijn Festool OF1010 bovenfrees heeft ook een ovale aansluiting, waardoor de de slang van de Flex niet past. Dit heb ik opgelost door de bestaande aansluiting van de Flex af te halen en er een Festool gereedschapsmof op te zetten.
 

Binnetie

Nieuw lid
2 okt 2017
10
0
Ze lijken wel veel op elkaar, maar waarom zou de Flex dan duurder zijn. Of zit er verschil in de meegeleverde accessoires?

Bedoel je deze mof? Ik lees namelijk dat deze ook geschikt is voor ovale aansluitingen:
Product informatie
Conische aansluiting voor elektrische gereedschap
Elektrisch geleidend
Ook voor ovale aansluiting
Gummie draaibaar verloop

Geschikt voor:
Voor alle Starmix stofzuigerslangen

Leveringsomvang:
1 x Festool koppeling

Technische gegevens:
Past op slang binnendiameter : Ø 35 mm
Past op slang buitendiameter : Ø 45 mm
Lengte breedte : 110 mm
Binnendiameter machine kant: 25 mm (rekbaar)
Buitendiameter machine kant: 36,5 - 37mm
Ik weet niet of je hem ook zonder demonteren (ik leen de schuurmachine) kunt gebruiken, maar deze lijkt dat je hem gewoon er tussen zet. Is wel bedoeld voor Starmix stofzuiger, maar de slang diameter is hetzelfde volgens mij.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die Starmix mof zet je op de slang in plaats van de standaard kunststof mof. Daar heb je niets aan. Het is overigens zeer aannemelijk dat de Makita ook zo'n rubber aansluitmof heeft, dat is zo'n beetje de enige standaard aansluiting die er is voor machines. Als de stofzuiger een 58mm aansluiting heeft op het huis, passen de 5 meter Festool slangen er ook op. Ik gebruik een Festool slang op mijn Starmix, gaat probleemloos.

Overweeg ook de Rupes venruri eens:
http://www.nonpaintstore.nl/nl/gere...em-met-broekriem-houder-en-2-meter-slang.html

Is TNO gecertificeerd voor twee uur nonstop werken (hij moet dan geleegd worden, een stofzuiger kan 8 uur volhouden) en geeft je maximale bewegingsvrijheid. Is ook voor andere merken te gebruiken.
 

Binnetie

Nieuw lid
2 okt 2017
10
0
Die Starmix mof zet je op de slang in plaats van de standaard kunststof mof. Daar heb je niets aan. Het is overigens zeer aannemelijk dat de Makita ook zo'n rubber aansluitmof heeft, dat is zo'n beetje de enige standaard aansluiting die er is voor machines. Als de stofzuiger een 58mm aansluiting heeft op het huis, passen de 5 meter Festool slangen er ook op. Ik gebruik een Festool slang op mijn Starmix, gaat probleemloos.

Overweeg ook de Rupes venruri eens:
http://www.nonpaintstore.nl/nl/gere...em-met-broekriem-houder-en-2-meter-slang.html

Is TNO gecertificeerd voor twee uur nonstop werken (hij moet dan geleegd worden, een stofzuiger kan 8 uur volhouden) en geeft je maximale bewegingsvrijheid. Is ook voor andere merken te gebruiken.
Als ik kijk naar de accessoires op de Makita website, dan zie ik 1 adapter:https://www.makita.nl/zoeken/adv/?SValue=P-81745
En de pagina met Makita adapters, maar die zijn vooral voor andere modellen als ik dat zo bekijk: https://www.makita.nl/accessoires/s...-stofzuigers/slangadapters/?highlight=P-81745
https://www.makita.nl/accessoires/s...es-voor-stofzuigers/slangen-voor-stofzuigers/ dit zijn de slangen die leverbaar zijn, de VC2512 heeft een 32mm slang, maar kan niet vinden hoeveel mm de aansluiting op het huis is.

@L.N. welke mof bedoel jij?

De Rupus Ventury heb ik eens voorbij zien komen, maar ik lees nergens ervaringen erover. Zelfs geen Youtube filmpjes hoe deze werkt. Is dit net zo goed als een stofzuiger? Omdat de loodseigenaar tegen schuurmachines is met een slechte afzuiging in een stofzakje (waar niet alles in terecht komt). Voor die prijs is hij wel ideaal om te gebruiken. Als er ook een Festool adapter op zit? Dan kan ik er haast 2 kopen om tegelijk mee te werken.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De eerste link naar een adapter is de bewuste rubber mof.

Voor het opzetfilter van Rupes:
http://www.stofvrijwerken.tno.nl/gereedschappen/rupes-vlakschuurmachine-le71te-met-opzetfilter

Nu is de combinatie getest, maar het filter voldoet aan de eisen, daar kun je niet omheen. Het is wel wat anders als een standaard papieren zakje aan je machine, hangt ook een andere prijs aan.

Als de werfeigenaar eisen stelt, moet die ook vertellen waaraan je moet voldoen, anders is het gebakken lucht.
De TNO certificereringen zijn maatgevend binnen Europa, daar kun je in ieder geval wat mee.
 

Binnetie

Nieuw lid
2 okt 2017
10
0
Bij de ene shop wordt vermeld dat deze mof meegeleverd wordt met de Makita stofzuiger en de andere niet. Met deze mof is de ook de zuigkracht wat te regelen.

De Rupes Ventury is een heel interessant filter, maar zonder actieve afzuiging zou je denken dat deze schuurstof laat liggen. Dat wil de werfeigenaar liever niet in zijn loods want dat gaat dwarrelen. De bijbehorende Rupus schuurmachine heeft een ventilator voor de stofafzuiging.

Wel moet elke 15 min het filter gereinigd worden staat er. 2 uur mag je er mee werken per werkdag van 8 uur. Indien je gebruik maakt van een stofkapje op de mond zou je er neem ik aan langer mee kunnen werken?

Jammer dat er geen ervaringen mee zijn.
 
Laatst bewerkt:

Binnetie

Nieuw lid
2 okt 2017
10
0
Vandaag de Makita VC2512 binnengekregen. Hij past perfect op de genoemde schuurmachines. Bij de Metabo gaat de rubberen aansluiting in de afzuiging van de Metabo (sluit goed af) en bij de Festool is de rubberen adapter zo te vormen dat hij over de ovalen aansluiting kan.

Echt top! Aankomend weekend gaan we ze gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.