Help mijn lintzaag doet het opeens niet meer

musco

Nieuw lid
24 jul 2017
11
0
Heb een nieuwe metabo 261 aangeschaft en nu doet hij het niet meer.
Voordat ik met dat zware apparaat moet gaan sjouwen wou ik eerst eens proberen of ik het met de expertise op dit forum hem zelf weer aan de praat kan krijgen.
Als de condensator stuk is kun je dat aan de buitenkant zien?
Waar zou ik nog meer naar moeten kijken?
Hoop dat er iemand meer vanaf weet,

alvast bedankt
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nieuw gekocht?
Dan terug naar de verkoper, zelf eraan sleutelen is einde garantie.

Anders
Staat er wel spanning op je wcd?
Bromt de motor bij aanzetten?
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Zit er niet een sensor, deurtje open? Wellicht dat er een soort van beveiliging is ingetreden?

Op de productpagina:

Herstartbeveiliging: voorkomt het per ongeluk starten van de machine na stroomonderbreking
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zit er niet een sensor, deurtje open? Wellicht dat er een soort van beveiliging is ingetreden?

Op de productpagina:

Herstartbeveiliging: voorkomt het per ongeluk starten van de machine na stroomonderbreking
IK ga er van uit dat dat gewoon een nullastschakelaar is, die er voor zorgt dat de machine niet weer 'vanzelf' gaat lopen - effectief een aan-uit schakelaar die zichzelf uitzet als de stroom wegvalt. Als er weer stroom is kun je je machine met die aan-uit schakelaar gewoon weer aanzetten - daar hoef je niet iets speciaals voor te doen. Als de machine niet meer op de schakelaar reageert is er echt wel iets aan de hand - doorgebrand relais, kapotte startcondensator, zoiets.
 

musco

Nieuw lid
24 jul 2017
11
0
De led lamp doet het,dus heeft hij wel spanning.
Deurtjes gesloten,geen brom v/d motor.
Waar zit die nullastbchakelaar?
Doorgebrand relais ruik je toch?
Hoe herken je een kapotte condensator?Door vervorming ofzoiets?
Hij ziet er gaaf uit.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Condensator kan je doormeten,uiterlijk zie je er meestal niets aan.
Bij een kapotte condensator kan je de motor aangooien en dan begint deze te draaien, vantevoren bromt dan de motor.
Thermische beveiliging er niet uitgeklapt?
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Condensator kan je doormeten,uiterlijk zie je er meestal niets aan.
Nou, ze kunnen letterlijk ontploffen, en dan zie je wel degelijk wat :)

Als je hem wilt doormeten (ESR) zou je hem eruit moeten solderen. In-circuit meten is -normaal gesproken- niet aan te raden.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Hoi Musco,
Misschien een deurschakelaar die een beetje los zit en naar achter is geschoven,of een draadje los van de deurschakelar?
Heb je de zaag al een keer spanningsloos gemaakt(stekker uit het stopcontact halen) , tijdje gewacht (15 min of zo) , stekker er weer in en dan nog eens geprobeerd?

Thomas
 

musco

Nieuw lid
24 jul 2017
11
0
Geweldig bedankt Thomasz,het was inderdaad de schakelaar van de onderste deur.Hij doet het weer.
Geweldig zo'n forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.