Onzichtbaar bevestigen treden molenaarstrap

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Hoi,

Ik wil voor bij ons in huis nog 2 eenvoudige eiken trappen maken. Ze zouden er ongeveer zo moeten gaan uitzien:
549_detail.jpg


De trappen komen telkens met 1 zijde tegen de muur, dus daar kan ik de tredes infrezen en vastschroeven, maar aan de zichtbare zijde heb ik liever geen schroefgaten, hoe kan ik de tredes daar best bevestigen? Is infrezen (+- 1,5cm) en lijmen voldoende? Iets zegt me dat lijmen bij zo'n trap niet het beste idee is, maar ik weet niet onmiddellijk hoe ik ze dan wel onzichtbaar kan bevestigen.

Iemand tips?
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik heb een domino 500, maar ik zie niet in hoe die veel meerwaarde kan bieden naast infrezen en lijmen? Hoe/waar zou je de dominos dan plaatsen?
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Ik heb een domino 500, maar ik zie niet in hoe die veel meerwaarde kan bieden naast infrezen en lijmen? Hoe/waar zou je de dominos dan plaatsen?
Ik realiseer me dat lastig is, maar wellicht 2 domino's in de frees-groev (als je diep genoeg kan komen)?

Kan me niet herinneren dat ik ooit schroeven aan de buitenkant heb gezien.

Wellicht vastzetten aan de onderkant met een "pocket hole jig"?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
je kan ook een zwaluwstaart vormige groef maken en de trede er vanaf de achterzijde inschuiven
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
De boom wordt +- 30mm dik. Zou kunnen, maar dan zie je aan de achterkant wel altijd de inkeping. En hoewel het een leuke oefening is, weet ik niet of ik daar wel precies genoeg voor kan werken :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Bij mij hebben ze de treden aan de zichtkant vanaf de onderkant van de trede omhoog in de boom gespijkerd. Zo zitten de treden ook aan de spil vast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.